ارائه راهكارهای لازم برای مقاوم سازی لرزه ای منهول های فاضلاب - سازه برتر



 

اولین همایش بین المللی مقاوم سازی زلزله ای

دانلود مقاله ای تحت عنوان:

ارائه راهكارهای لازم برای مقاوم سازی لرزه ای منهولهای فاضلاب

 

چكيده

در اين مقاله راهكارهاي مناسبي براي بهبود رفتار لرزه اي منهولهاي انتقال فاضلاب هنگام وقوع زلزله ارائه شده است . تجارب زلزله هاي گ دشته نشان مي دهد كه منهولهاي بتني انتقال فاضلاب به واسطه نيروي بالابر دچار بالا آمدگي شده و اين عمل باعث مي شود كه خطوط انتقال فاضلاب نتواند كارايي مناسبي پس از زلزله داشته باشد . با بروز مشكلات در سيستم فاضلاب علاوه بر بحران زلزله بايد انتظار بحران ديگري كه ناشي از اكسيداسيو ن غير هوازي فاضلاب را داشت .

 

از اين رو پس از زلزله مقادير فاضلاب باقيمانده در سيستم فاضلاب پس از چند روز بيماريهاي واگيري و ويروسي را در منطقه بحران زده ترويج مي دهند . راهكارهاي زيادي براي مقاوم سازي منهولها ارائه شده است وليكن به علت آنكه هيچ كدام از اين ر وشها شكل پ ديري مناسبي را به سيستم فاضلاب نمي دهند مناسب نمي باشد .

 

با ارائه يك راهكار عملي مي توان با تهيه مفصلهاي پلاستيكي در ابتدا و انتهاي هر منهول رفتار منهول را مستقل از لوله هاي فاضلاب منشعب به آن مدنظر قرار داد . با اين عمل مي توان به راحتي پس از زلزل ه كليه منهولهاي آسيب ديده را با منهولهاي جديد تعويض نمود و در اين حالت لوله هاي متصل به منهول به علت تخريب مفاصل پلاستيكي در نظر گرفته شده آسيبي نمي بيند . با ارائه اين راهكار، روشهائي از قبيل اختصاص وسايل خاص براي پاكسازي و جمع آوري فاضلاب مانده در سيستم ف اضلاب پس از زلزله كه نيرو و توان بالقوه اي را طلب مي كند حذف ميگردند. اين عمل كمك شاياني در مديريت در زمان و پس از بحران مي نمايد.

 

باز نشر: www.saze20.ir

واژه های كليدی: منهول , زلزله , مفصل پلاستيك

كد مقاله : 852

نوع  ارائه: شفاهی

دكتر احمد طاهر شمسي

استاديار دانشكده عمران دانشگاه صنعتي اميركبير

Tshamsi@aut.ac.ir

دكتر حميد رضا وثوقي فر

استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب

مهندس مهناز قائني

دانشجوي دكتر عمران دانشگاه صنعتي اميركبير

 

فرمت: PDF

حجم: 413 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود