نمای کامپوزیت - سازه برتر



خصوصیات نمای کامپوزیت , نمای کامپوزیت , کامپوزیت چیست؟ , موارد استفاده ورق های کامپوزیت , مزایای ورق های آلومینیوم کامپوزیت , معایب ورق های آلومینیوم کامپوزیت , نمای کامپوزیت طرح چوب , نمای کامپوزیت طرح سنگ , ورق آلومینیوم کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت براي پوشش نمای بیرونی و يا دکوراسیون داخلی ساختمان ها به صورت ديواره ، پارتيشن و سقف کاذب کاربرد فراواني دارد اين ورق ها متشکل از دو لايه ورق آلومينيومي در پوسته هاي بيروني و يک لايه از مواد پلي اتيلن و يا مواد نسوز کاني در وسط مي باشد . ورق هاي کامپوزيت با توجه به ضخامت ، نوع آلياژ آلومينيومي لايه ها ، نوع رنگ بکار رفته در پوسته بيروني و نوع مواد بکار رفته در لايه مياني تنوع وسيعي را به ورق هاي مذکور مي دهد که هر کدام از انواع آن کيفيت و کاربرد معيني را دارا مي باشد از اين رو جابه جايي کاربرد آن ها زيان هاي فاحشي را بوجود مي آورد. ورق های کامپوزیت از سال 1969 در آلمان ابداع گرديد و استقبال و استعمال بيش از حد اين محصول در نما نشان دهنده کيفيت مناسب و عدم وجود هرگونه محدوديت در طراحي و اجراي اين مصالح است. ورق هاي کامپوزيت متشکل از دو لايه آلومينيوم به ضخامت 0.5 ميليمتر و يک هسته از جنس پلاستيک يا يک ماده معدني پرکننده به ضخامت 3 ميليمتر که در بين اين دو لايه قرار مي گيرد ، مي باشد. در کاربردهاي مهندسي، اغلب به تلفيق خواص مواد نياز است. به عنوان مثال در کاربردهاي زير آبي امکان استفاده از يک نوع ماده که همه خواص مورد نظر را فراهم نمايد، وجود ندارد. کامپوزيتها موادي چند جزئي هستند که خواص آنها در مجموع از هرکدام از اجزاء بهتر است. ضمن آنکه اجزاي مختلف، کارايي يکديگر را بهبود می بخشند. در ادامه این پست از سایت سازه برتر در مورد نمای کامپوزیت ، موارد استفاده ، مزایا و معایب نمای کامپوزیت و ... توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد ، با ما همراه باشید.

نمای کامپوزیت کامپوزیت پانل یکی از مدرن ترین مصالحی است که استفاده از آن، این روز ها در میان معماران و طراحان نما رواج یافته است.

ورق آلومینیوم کامپوزیت چیست؟ ورق های کامپوزیت از سه لایه تشکیل شده اند که دو لایه بیرونی آنها از پوسته آلومینیومی به ضخامت 0.3 و 0.5 میلی متر می باشد و لایه وسطی از مواد پلی اتیلن تشکیل شده است. ورق های کامپوزیت دارای رنگ های متنوع هستند که به صورت مات و نانو، طرح چوب، استیل، آینه، طرح گرانیت، هفت رنگ برای نماهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرند.

نمای کامپوزیت طرح سنگ: ورق های آلومینیومی طرح سنگ به عنوان نمونه پیشرفته از ورق های به بازار عرضه شده است . مزیت این ورق ها نسبت به سنگ بسیار بیشتر است . این ورق ها شامل طرحهای متنوع و گوناگونی از انواع سنگ است که بسیار در نمای ساختمان ها به کار می رود و در تولید آنها از 3 لایه پوشش رنگی لمینیت شده بروی سطح آلومینیوم استفاده می شود.

نمای کامپوزیت طرح چوب: این نوع ورق گونه دیگری از کامپوزیت است که همانند طرح فلز هم در داخل و هم در خارج کاربرد وسیعی دارد . رویه این ورق ها از یک لایه لمینیت شده است.

موارد استفاده ورق های کامپوزیت: نمای خارجی ساختمان های مسکونی ، اداری و تجاری بازسازی نمای ساختمان های قدیمی دکوراسیون داخلی ( دیوار، سقف، پارتیشن و ...) نمای خارجی و دکوراسیون فروشگاه ها تابلوهای تبلیغاتی، پمپ بنزین ها ، مراکز خرید ، پاساژها و سردرب های ورودی ساختمان های عمومی ( فرودگاه ، بانک ، بیمارستان  ، ورزشگاه ، ایستگاه مترو و...) پوشش ستون ها

مزایای ورق های آلومینیوم کامپوزیت: - طرح آن بسیار متنوع است ، بطوریکه این نما را می توان جزء نماهای مناسب جهت زیبا سازی ساختمان دانست . - سرعت اجرای آن بسیار بالاست و در مدت زمان کوتاهی به اجرا در می آید . این موضوع از محاسن بارز نمای کامپوزیت می باشد. - پایین بودن وزن آن که باعث کاهش بار مرده ساختمان می گردد ، از محاسن دیگر نمای کامپوزیت می باشد . - از تنوع رنگ خوبی برخوردار است . از این وی‍ژگی می توان در جهت زیباسازی بنا استفاده نمود.

معایب ورق های آلومینیوم کامپوزیت: - به علت فلزی بودن و نداشتن لایه عایق ، به هدر رفتن انرژی کمک قابل توجهی می نماید ، لذا بطور قطع نمی توان آن را از نماهای دارای عایق صوت و حرارت دانست. - از نظر اقتصادی به صرفه نیست ، زیرا ضرورت اجرای شاسی در زیر آن ، بکارگیری لایه میانی از جنس پلی اتیلن و نصب ورق آلومینیوم ، باعث بالا رفتن قیمت تمام شده آن می شود . - با توجه به ضخامت بسیار کم ورق آلومینیوم ، نمای کامپوزیت از دوام و استقامت خوبی برخوردار نمی باشد و با گذشت زمان در برابر شرایط جوی نا مطلوب مانند باد و طوفان شکل اولیه خود را از دست می دهد. - جرم پذیری نمای کامپوزیت نسبتا بالا است ، زیرا این نما از جنس آلومینیوم با رنگ کوره است که این خود از ایرادات وارده به آن از جهت جذب ذرات معلق در هوا می باشد. - مقاومت کم در مقابل آتش سوزی از معایب آن می باشد . از آنجایی که ورق آلومینیوم در مقابل آتش مقاومت خوبی ندارد و مواد پلی اتیلن موجود در نمای کامپوزیت نیز شعله ور می شوند ، لذا این نوع نما جزء نماهای بدون مقاومت در برابر آتش قرار دارد.

.

منبع: سازه برتر