طراحی نقشه ساختمان و پلان اتوکدی آپارتمان - سازه برتر



طراحی نقشه ساختمان و پلان اتوکدی آپارتمان

همانطور که می دانید اولین قدم برای ساخت و اجرای سازه های مختلف و حتی ساخت قطعات مختلف صنعتی و ساختمانی ارائه طرحی اولیه از سازه است تا با استفاده از آن طرح بتوان سازه مورد نظر را ساخت به طوری که هیچ اشتباهی در آن صورت نگیرد و بتوان از الگوی مشخصی تبعیت کرد.

پلان معماری نقشه ای است که مهندس معمار آن را طراحی کرده و شامل اطلاعاتی چون طرح بنا، مشخصات، داده های فنی و جزئیات مختلف است. به همین دلیل می توان گفت که طراحی پلان معماری و طراحی نقشه ساختمان مهم ترین امر در ساخت سازه ها محسوب می شود و باید با نهایت دقت انجام شود تا در انتها سازه مورد نظر همانند طرح اولیه اجرا گردد.

طراحی نقشه ساختمان و پلان اتوکدی

 

الگو هایی که در ساخت و طراحی نقشه ها به کار می روند، با توجه به نوع زمین، نوع پروژه، نوع کاربری و برخی عوامل دیگر متفاوت هستند. با در نظر داشتن این موضوع می توان گفت، مهمترین نکته برای طراحی پلان های ساختمان توجه به الگو های سازماندهی طراحی پلان، شامل الگوی سازماندهی مرکزی، خطی، شعاعی، مجموعه ای و شبکه ای هست.

 

طراحی پلان ویلایی و نقشه آپارتمانی

طراحی نقشه و پلان ساختمان: برای سفارش طراحی نقشه ساختمانی با شماره 09192682620 تماس بگیرید و یا جزییات ساختمان مورد نظر خود را در واتساپ به همین شماره ارسال کنید.

 

 

پلان ساختمان چیست؟

پلان ساختمان در واقع یک برش افقی فرضی از ساختمان است که از ارتفاع تقریبا معادل دو سوم ارتفاع طبقه از کف تمام شده انجام می گیرد تا طرح و جزئیات داخل ساختمان را نشان دهد، به عبارت دیگر پلان دیاگرامی اندازه گیری شده از یک ساختمان یا یک بنا می باشد که از دید بالا ترسیم شده باشد. پلان می تواند از یک ساختمان کامل، یک طبقه از یک بنا، یک واحد و یا یک اتاق طراحی شده باشد.

درصورتی که تا به حال تجربه طراحی نقشه معماری ساختمان را داشته باشید، قطعا می دانید که باید اصول و مراحل طراحی پلان را به ترتیب پیش ببرید تا طراحی پلان شما به درستی و به بهترین نحو ممکن انجام شود. در صورتی که به اصول دقت نکنید، ممکن است طرح پلان خوبی حاصل نشود، اما در صورتی که به همه مراحل توجه کرده و آن ها را در طراحی خود لحاظ کنید، بدون شک می توانید پلانی فوق العاده برای ساختمان مورد نظر طراحی نمایید.

 

 

طراحی نقشه ساختمان

طراحی نقشه ساختمان مسکونی برای هر شخصی بسته به وضعیت اجتماعی اقتصادی و فیزیکی خانوار متفاوت است. علی رغم اینکه متاسفانه بعضا به این موضوع اهمیت نمی دهند. انتخاب طراحی نقشه ساختمان مسکونی می تواند روی وضعیت روانی و رفاهی خانواده شما تبعات مثبت یا منفی  داشته باشد، پس در این امر نهایت دقت را داشته باشید. یک نقشه ساختمان حرفه ای و جذاب مهمترین و حساسترین قدم شروع در احداث یک پروژه ساختمانی است.

 

 

در طراحی نقشه ساختمان مسکونی چه مواردی باید رعایت شود؟

از آنجایی که پرکاربردترین و پرتقاضاترین نوع طراحی پلان ساختمان و طراحی نقشه مربوط به ساختمان های مسکونی است در این بخش سعی می‌کنیم مراحل و ویژگی های مربوط به یک ساختمان مسکونی را توضیح دهیم.

از جمله مواردی که هر مهندس طراحی باید در طراحی نقشه ساختمان آن را رعایت کند، خواسته ها و نیاز کارفرما، ابعاد و متراژ زمین محل احداث ساختمان است. دسترسی‌های ساختمان و شکل سایت بنا، مقررات شهرسازی و آیین‌نامه‌های شهرداریِ مربوط به هر منطقه و نوع کاربری ساختمان از دیگر مواردی هستند که باید در هنگام طراحی نقشه مد نظر مهندس معمار قرار بگیرند.

هر پلام معماری ساختمان مسکونی شامل مواردی نظیر عرصه زندگی خانوادگی، مکان پذیرایی و مراسم، مکان‌های باز و نیمه‌باز، فضاهای خدمات و پشتیبانی و عرصه زندگی خصوصی می‌شود.

هنگام طراحی یک نقشه باید هر کدام از این فضاها به صورت مجزا از هم تفکیک شوند که در نقشه‌کشی به این کار لکه‌گذاری گفته می‌شود. عموماً در لکه‌گذاری یک سمتِ فضای داخلی را به اتاق‌های خواب و حمام اختصاص می‌دهند و یک بخش دیگر فضا را به فضاهای نیمه‌خصوصی و عمومی.

همچنین برای طراحی پلان یک آپارتمان مسکونی نیاز است که مکان‌یابی آسانسور و پله‌ها صورت بگیرد، تقسیم‌بندی فضاهای عمومی و خصوصی رعایت شود، آشپزخانه و ورودی ساختمان جانمایی شوند، چگونگی قرارگیری اتاق‌های خواب و حمام و نحوه ستون گذاری در پارکینگ با توجه به ابعاد اتومبیل‌ها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

نکات مهم طراحی نقشه ساختمان

برخی از کارفرماها مایل هستند که قبل از سفارش نقشه مدنظر خود آلبومی از نقشه‌ها را ببینند و از بین آن‌ها یک نقشه را انتخاب کنند در حالی که مهندس معمار باید برای این دسته از افراد توضیح دهد که طراحی نقشه باید بر اساس نیازها و سلیقه او انجام شود.

کارفرماها باید بدانند که یک مهندس معمار خوب معماری است که مدام ایرادات و مسائل فنی نقشه مدنظر آن‌ها را گوشزد می‌کند و مهندسی که صرفا سلیقه و نظر آن‌ها را تایید می‌کند احتمالاً ایشان را با مشکلات اجرایی این پلان‌ها تنها خواهد گذاشت.

همچنان و با تاکید دوباره باید بیان کنیم که کارفرما نباید به دنبال طرح‌ها و نقشه ساختمان مد روز باشد و باید ساختمان خود را بر اساس نیازها و کاربری‌ای که مد نظر دارد بسازد.

طراحی نقشه ساختمان و پلان ویلا

 

اصول طراحی نقشه ساختمان ویلایی

اگر به طراحی ویلا علاقه دارید یا زمینی برای ساخت ویلا دارید که می خواهید پلان و نقشه های آن برای شما طراحی شود، پیشنهاد می کنیم ابتدا با اصول طراحی ویلا آشنا شوید تا بتوانید طرح جذابتری برای ویلای خود داشته باشید. در ادامه این بخش از سایت سازه برتر اصول طراحی ویلا را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

برای طراحی معماری ویلا باید به این نکات توجه کرد:

۱. اقلیم منطقه

۲. جهت و شدت وزش باد

۳. زاویه تابش خورشید

۴. نوع بافت شهرسازی (بطور کلی ویلاها و خانه های اطراف)

۵. قوانین شهرداری جهت ساخت ویلا

۶. افرادی که قصد استفاده از ویلا را دارند

 

اصول طراحی پلان ویلا

در طراحی ویلا یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش ها، طراحی پلان ویلا می باشد چرا که در طراحی ویلا باید به هماهنگی میان پلان و فرم توجه زیادی شود. در عین حال توجه به موارد اقلیمی، نورگیری، تهویه، عملکرد، کاربردی بودن فضاها و جلوگیری از پرت شدن فضاها این روند را به چالش های فراوانی می کشاند که حل کردن این چالش ها نیاز به زمان بندی مناسب دارد. در طراحی پلان ویلایی باید هماهنگی کامل بین قرارگیری فضاها مورد توجه قرار گیرد.

و باید سطح اشغال مناسب برای آشپزخانه، نشیمن، خواب ها، سیرکولاسیون و … در نظر گرفته شود. نکته دیگر در اصول طراحی ویلا، توجه به سایت و نحوه قرارگیری ساختمان ویلا، همچنین هماهنگی میان طبقات و ساختار سقف است که می تواند ساده، شیبدار و یا ترکیبی باشد. در روند طراحی ساختمان ویلایی در طول پروژه باید به مباحث مقررات ملی ساختمان توجه ویژه داشت تا اجرای ویلا، ساختمان بصورت خاص و بی نقص به پایان برسد.

 

امکانات و تجهیزات مورد نیاز در طراحی ویلا

سیستم های گرمایشی و سرمایشی تکمیل و استاندارد

آبیاری قطره ای هوشمند برای باغ یا باغچه ویلا

سیستم ایمنی مناسب برای درب، پنجره و محیط داخلی خانه

پمپ و موتور خانه و جانمایی آن

نورپردازی و رنگ آمیزی اصولی و استاندارد

اتاق های موردنیاز دیگر مثل اتاق سرایداری و انباری

تعبیه ملزومات تفریحی مثل منقل، تاب و غیره

 

 

طراحی پلان ویلایی

نقشه اولیه ویلا که در معماری به آن پلان ویلایی نیز گفته می شود، معمولا توسط طراحان حرفه ای معماری انجام می شود و موارد مختلفی را در بر می گیرد. پلان ویلا که پس از انتخاب طرح اولیه، ابتدایی ترین قدم برای طراحی و ساخت ویلا می باشد بایستی توسط طراحان معماری انجام گیرد تا تمامی عوامل مهم و فاکتورهای کلیدی در آن رعایت شده و پس از اجرا، کارفرمایان را با مشکل مواجه نسازد.

 

 

عوامل موثر در طراحی پلان ویلایی

اگر چه این که هر فردی تمایل داشته باشد تا در طراحی پلان ویلای شخصی خود نقش فعال داشته باشد، امری طبیعی است، اما توجه کنید که طراحی پلان ویلا یک امر تخصصی بوده و شما تنها می توانید برای طراحی نقشه ویلای خود، نظرات و طرح اولیه را به معماران ارائه نمایید.

پس از آن طراحان حرفه ای معمولا براساس پارامترهای دخیل در طراحی ویلا و البته نظر شخصی شما، یک طرح اولیه را به شما ارائه می نمایند. سپس در صورت تایید و یا با اعمال نظرات شما و اصلاح و تغییرات کارشناسان معماری، طرح نهایی تهیه شده و برای اجرا آماده می گردد.

بنابراین از جمله عوامل موثر در طراحی پلان ویلا که بایستی به آن ها توجه نمود عبارتند از:

 

  • طراحی قلب خانه

قلب خانه که همان آشپزخانه است یکی از اصلی ترین قسمت های طراحی پلان ویلا می باشد. طراحی آشپرخانه ویلا باید به گونه ای باشد که ارتباط این بخش مهم با دیگر فضاها همچون قسمت بازی کودکان، بخش نشیمن، اتاق خواب ها، سرویس و … حفظ شود و به این طریق آرامش ساکنین آن را فراهم آورد.

 

  • طراحی درست ورودی ویلا

در بهترین حالت، ورودی ویلا باید به گونه ای باشد تا حس گرمی و پذیرا بودن را به بیننده منتقل کرده و به این طریق در همان نگاه اول، بیننده را به خود جلب نماید.

همچنین در طراحی ورودی ویلا نکته ی حائز اهمیت دیگر، توجه به فضاهای داخلی است. در واقع ورودی ویلا باید به گونه ای باشد که بلافاصله پس از آن، وارد فضاهای اصلی خانه نشویم و با طراحی یک پیش فضا، این امر را به بهترین شکل ممکن رعایت کنیم تا حریم خصوصی ویلا مورد تجاوز قرار نگیرد.

 

  • جهت گیری صحیح و حداکثر استفاده از نور محیط

مهم‌ترین عامل موثر در پلان ویلا جهت گیری صحیح ساختمان می باشد. توجه کنید که بهترین ساختمان ها معمولا نور شرق و غرب را دریافت کرده و به این طریق حداکثر استفاده از نور محیط را می برند. اما به طور کلی در طراحی پلان، معمولا معماران نور شرق را برای اتاق خواب ها و نور غرب را برای تراس و بالکن، سرویس و یا راه پله استفاده می کنند.

 

 

مراحل طراحی و نقشه کشی ساختمان

اولین مرحله از پروژه‌ ساخت یک ساختمان پس از مطالعات توجیهی اولیه، طراحی نقشه ساختمان است. امروزه نقشه کشی ساختمان با استفاده از نرم افزارهای عمرانی مانند اتوکد، بسیار راحت‌تر و پیشرفته‌تر از قبل شده است.

نقشه کشی ساختمان امری واجب و مهم در ساخت یک ساختمان است و امروزه حتی برای بازسازی و نوسازی های کوچک، یا برای ساخت یک نما یا طراحی داخلی ساختمان نیز طراحی نقشه انجام می شود. در واقع داشتن یک نقشه در چنین پروژه هایی هر چند کوچک، هم باعث رضایت مشتری یا کارفرما قبل از انجام کارمی شود و همچنین باعث می‌شود که سازنده یک هدف و برنامه مدون برای انجام کار داشته باشد.

 

نقشه کشی ساختمان شامل مراحل زیر می شود:

طراحی نقشه معماری فاز یک شهرداری

طراحی معماری و تهیه نقشه شهرداری فاز صفر شامل طراحی پلان‌ها، نماها، مقاطع بر اساس دستور نقشه، ضوابط و قوانین شهرداری مناطق تهران و با توجه به سلیقه و نیاز کارفرما و پروژه و توسط مهندسین با تجربه شرکت انجام می شود. همچنین تهیه برگه های نظام مهندسی نیز به نحوی جزئی از این فرآیند محسوب می شود.

 

طراحی بر اساس دستور نقشه یا فرم اطلاعات احداث بنا شهرداری

دستور نقشه نوعی ابلاغ رسمی شهرداری به مالک است که مالک می تواند بر مبنای آن نقشه ساختمانی بر اساس ضوابط و آئین نامه های شهرداری و طرح تفصیلی از طراح صاحب صلاحیت درخواست طراحی را نماید که در قالب یک یا دو برگ حاوی اطلاعات زیر به مالک توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر شهرداری تحویل می شود.

 

طراحی نقشه محاسب و فاز دو سازه

پس از چالش هایی که تائید نقشه های فاز یک معماری دارند، مهمترین قسمت در تهیه نقشه های شهرداری و اخذ جواز های لازم از شهرداری و نظام مهندسی، تهیه نقشه محاسب یا همان طراحی و محاسبه نقشه های سازه ساختمان است.

 

طراحی و تهیه نقشه‌های فاز دو تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

تهیه نقشه‌های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی یا برق ساختمان نیز جزئی لاینفک از فرآیند تهیه نقشه‌های فنی و مهندسی هستند. هنگامی که نام تهیه جواز ساخت می‌آید نیز تهیه این نقشه ها بر اساس استاندارد‌های جاری امری ضروری است.

 

تهیه و جمع بندی نقشه‌های فاز دو معماری، سازه، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی برای شهرداری و نظام مهندسی

پس از تهیه نقشه‌های محاسب یا سازه، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی یا همان برق ساختمان، نوبت به تکمیل نقشه‌های معماری فاز دو می رسد. چراکه تمامی مراحل فوق بر نقشه اجرایی معماری تاثیر خواهند گذاشت. نقشه های فاز دو معماری در واقع صرفا پس از تکمیل تمامی مراحل فوق امکان تهیه و تکمیل خواهند داشت.

با توجه به متراژ پروژه ممکن است نیازی به تهیه نقشه‌های فاز دو معماری وجود نداشته باشد.

 

 

تبلیغات صنعت ساختمان

فعالان صنعت ساختمان هم مانند بسیاری از صنایع دیگر به منظور شناخته شدن و جذب مشتری بیشتر احتیاج به تبلیغات دارند. تبلیغات اصولی و هدفمند یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود که می تواند درآمد را چندین برابر رشد دهد.

شیوه های مختلفی برای تبلیغات صنعت ساختمان وجود دارد که هر کدام از این شیوه ها تاثیر خاص خودشان را دارند و تبلیغات اینترنتی یکی از کم هزینه ترین و البته پربازده ترین روش هایی است که شرکت های مختلف ساختمانی برای افزایش فروش محصولات و خدماتشان از آن استفاده می کنند و علاوه بر برندسازی برای جذب مخاطبان جدید نیز از تبلیغات اینترنتی بهره می برند.

رپورتاژ آگهی صنعت ساختمان به عنوان یک روش تبلیغاتی جدید، کم هزینه و در عین حال اثر گذار، برای شرکت ها و فعالان حوزه صنعت ساختمان به شمار می رود و مهمترین مزیت آن، دائمی بود تبلیغ است که برای همیشه در سایت تبلیغ کننده نمایش داده می شود و به این ترتیب بصورت دائمی مشتریان جدیدی را برای این شرکتها به ارمغان می آورد.

سایت سازه برتر یک سایت تبلیغات ساختمان است که امکان تبلیغ دائمی در آن برای شرکت های ساختمانی و معماری فراهم شده و می توانید با هزینه پایین، تبلیغات دائمی خود را بصورت رپورتاژ آگهی در این سایت منتشر نمایید و با توجه به اینکه مخاطبان و بازدیدکنندگان این سایت، همگی از علاقمندان و فعالان صنعت ساختمان و معماری هستند، می توانید با تبلیغ در این سایت مشتریان هدفمند جذب کنید.

برای سفارش رپورتاژ آگهی در سایت سازه برتر با شماره 09192682620 در تماس باشید. همچنین می توانید تولید محتوای تبلیغ خود را به ما بسپارید تا محتوای حرفه ای و اثرگذاری برای تبلیغ شما آماده کنیم.