راهنمای جامع خرید پیچ و مهره | مقایسه اتصالات جوشی و پیچی در سازه‌های فلزی - سازه برتر



راهنمای جامع خرید پیچ و مهره | مقایسه اتصالات جوشی و پیچی در سازه‌های فلزی

دیر بازی است که اتصالات پیچ و مهره جایگزین اتصالات جوشی شده‌اند. در این میان بین کارشناسان حوزه ساختمان‌سازی و دیگر صنایع اختلافات زیادی وجود دارد که اتصالات پیچی جایگزین مناسبی برای اتصالات جوشی است یا همچنان اعتماد به جوشکاری گزینه منطقی‌تر است. هر دو این اتصالات در جایگاه خود قدرت و استحکام مناسبی دارند اما تفاوت عمده آن‌ها در کوتاه کردن زمان اجرای پروژه، کم کردن هزینه‌های پروژه است. هر چند اگر بخواهیم نگاهی به پروژه‌های بزرگ دنیا بی اندازیم می‌توانیم تشخیص دهیم که خرید پیچ و مهره طرفداران بیشتری دارد پس می‌توان نتیجه گرفت که استحکام اتصالات پیچ و مهره‌ای نیز قوی‌تر است.

راهنمای خرید پیچ و مهره

چگونه یک پیچ مناسب انتخاب کنیم؟ 

  1. در انتخاب یک پیچ مناسب عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. اما مهم‌ترین این عوامل انتظاری است که ما از پیچ داریم. برای مثال اگر تصمیم داریم که لوستر را از سقف بیاویزیم بهتر است که از رول بولت سقفی استفاده کنیم و در این مسیر خرید رولپلاک نیز ممکن است به کار ما بیاید. اما اتصال یک قطعه الکترونیکی نیاز به پیچ‌های دو سو و یا چهارسو، واشر و بست خواهد داشت.
  2. مورد بعدی میزان تحمل فشار و تنسایل پیچ است. این مورد در صنایع بزرگ بسیار مهم است. تصور بفرمایید در یک پیچ و مهره‌ای که برای ساخت برج و یا یک پل انتخاب می‌شود مشخصات کاملاً متفاوتی با پیچ و مهره‌ای دارد که در ساخت تجهیزات الکترونیکی کاربرد دارد.
  3. در ادامه میزان مقاومت پیچ در برابر عوامل محیطی بررسی خواهد شد. در مورد پیچ و مهره‌هایی که در صنایع با رطوبت و مایعات سر و کار دارند موارد کاملاً متفاوتی طراحی و ساخته شده است. حتی پیچ‌هایی وجود دارد که در برابر عوامل شیمیایی مقاومت دارند. پس شرایط آب و هوایی و شرایطی که پیچ در آن قرار دارد نیز از مواردی است که باید در انتخاب پیچ تأثیر داشته باشد.
  4. به صورتی کلی امروز هر یک از انواع پیچ و مهره دارای استانداردهایی هستند که نشان می‌دهد این پیچ از چه متریالی ساخته شده است، چه میزان فشار را تحمل می‌کند و چه میزان مقاومتی در برابر عوامل محیطی دارد. از این رو توجه به گرید پیچ و استانداردی که دارد راحت‌ترین روش انتخاب پیچ و مهره است.
.

مزایا و معایب اتصالات پیچی یا پیچ و مهره‌ای

اگر بخواهیم به مزایای استفاده از اتصالات پیچ و مهره‌ای به جای اتصالات جوشی بپردازیم می‌توان به چند گزینه زیر اشاره داشت:

استفاده از اتصالات پیچی زمان اجرا را کاهش می‌دهد

به عبارتی در پروژه‌های بزرگ جوشکاران باید ساعت‌ها اتصالات فلزی را باحوصله به یکدیگر جوش دهند. این کار زمان پروژه را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. در حالی که در اتصالات پیچ و مهره‌ای با استفاده از تجهیزات موجود پیچاندن پیچ در یک حد مشخص زمان بسیار کوتاهی نیاز دارد.

در پروژه های پیچی هزینه اجرا کاهش می‌یابد

شاید این تصور ایجاد شود که خرید پیچ و مهره هزینه پروژه را افزایش خواهد داد اما هزینه استخدام جوشکار که قادر به فعالیت در شرایط سخت مانند ارتفاع، شرایط آب و هوایی بد باشند بسیار بالا است. از طرفی هزینه‌های مربوط به حفظ ایمنی آن‌ها و خساراتی که به دلیل مشکلات باید پرداخت شود از یک طرف هزینه‌های پروژه‌های بزرگ را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

قیمت پیچ و مهره

.

.

اتصالات پیچی به راحتی قابلیت تغییر دارند

اگر در طراحی اتصالات پیچی مشکلی ایجاد شود به راحتی می‌توان آن‌ها را باز کرد و اشکال کار را برطرف نمود. این در حالی است که در صورت وجود هر گونه اشکال در اتصالات جوشی کار تغییرات و دمونتاژ کردن پروژه زمان بسیار زیاد و هزینه‌های بالایی دارد.

اتصالات جوشی همیشه امکان‌پذیر نیست

بدیهی است که بعضی متریال را نمی‌توان جوشکاری کرد. شاید به نظر برسد که استفاده از چسب در این موارد گزینه بهتری است. اما در متریال های چوبی خرید و استفاده از پیچ خودکار چوب استحکام محصول را افزایش می‌دهد، زمان انجام پروژه را کاهش داده و در نهایت دمونتاژ کردن آن را تسهیل می‌بخشد.

استحکام بالای اتصالات جوشی به دلیل یک پارچه کردن قطعات

از آنجایی که در اتصالات جوشی دو قطعه به یک قطعه تبدیل می‌شود استحکام بالایی در این اتصالات ایجاد می‌شود. این اتصالات مقاومت بالایی در برابر تنش و فشارهای فیزیکی دارد و به سختی می‌شکند. همچنین ماندگاری بالای آن نیز جزو مزایای این گزینه است.

مقایسه اتصالات جوشی و پیچی در سازه‌های فلزی

همیشه مناقشه برای انتخاب نوع اتصالات در سازه‌های فلزی وجود دارد. عده‌ای استحکام بالای پروژه‌های جوشی را ملاک قرار داده و هزینه و زمان را قربانی آن می‌کنند. بعضی انتخاب بهترین انواع پیچ و مهره pichstore.com را ترجیح داده و به استحکام استاندارد این اتصالات بسنده می‌کنند. در عوض پروژه را با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر پیش می‌برند. از دلایل ارجحیت اتصالات پیچی در پروژه‌ها و سازه‌های بزرگ فلزی به موارد زیر می‌توان اشاره داشت:

مقایسه اتصالات جوشی و پیچی

مراحل بسته و باز کردن پیچ و مهره ساده است.
    1. تکنسین حرفه‌ای برای این کار نیاز نیست.
    2. به راحتی می‌توان پروژه را دمونتاژ کرد.
    3. سرعت اجرای پروژه به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.
    4. قیمت پیچ و مهره کمتر از تجهیزات جوشکاری است.
    5. هزینه‌های جاری اعم از دستمزد، بیمه، خسارات احتمالی کاهش می‌یابد.
    6. تنوع بالایی در انتخاب پیچ و مهره و میزان استحکام ایجاد شده وجود دارد.