انواع نمای ساختمان و مزایا و معایب آنها - سازه برتر



انواع نمای ساختمان و مزایا و معایب آنها

کلمه نما در اصل از کلمه ایتالیایی "facciata" گرفته شده است و به عنوان بیرون یا تمام وجود خارجی یک ساختمان تعریف می شود. این اصطلاح اغلب برای اشاره به نمای اصلی یا جلوی یک ساختمان  استفاده می شود.

در کنار سقف، یکی از مهمترین عناصر ساختمان نما است، زیرا به عنوان مانع اولیه در برابر عوامل جوی خارجی که می توانند به سلامتی سازه آسیب برسانند (مانند باران، برف، باد، یخبندان، آفتاب و غیره) عمل کند.

انواع نمای ساختمان و مزایا و معایب آنها .

انواع نمای ساختمان

در این مطلب از سازه برتر انواع مختلف نما یا دیوارهای خارجی مورد استفاده در معماری و همچنین ویژگی ها و مزایا و معایب هر یک از آنها را توضیح می دهیم.

.

.

نمای سبک

این یک نوع نما است که به ساختار مقاوم ساختمان می چسبد، اما بخشی از آن را تشکیل نمی دهد. از آنجایی که به پایداری ساختمان کمک نمی کند، نمای سبک باید طوری طراحی شود که بارهایی را که بر اجزای آن فشار وارد می کند را تحمل کند.

مواردی که معمولا برای روکش فلزی استفاده می شود شامل شیشه و فلز است.

انواع نمای ساختمان و مزایا و معایب آنها .

انواع نمای سبک

دو نوع ساخت برای نماهای سبک وجود دارد:

  • کرتین وال
  • نمای پانل

با یک دیواره پرده، نما به طور مداوم از اطراف چارچوب سازه عبور می کند، در حالی که با نمای پانل شده، چارچوب نما را قطع می کند.

.

مزایا و معایب نمای سبک

  • برخی از مزایای خاص سیستم نما سبک، سهولت نصب و میزان نوری است که به داخل ساختمان می تابد.
  • در مقایسه با سایر انواع نماها، نمای سبک وزن، عایق حرارت و صدای کمتری دارند و هزینه های نگهداری بالاتری در میان مدت و بلند مدت را شامل می شوند. این نوع نماها عمدتا در ساختمان های اداری متوسط و بلند نصب می شود.

اگر در زمینه طراحی و ساخت نماهای سبک فعالیت دارید و تصمیم دارید به عنوان یک برند در این حوزه شناخته شوید، سایت سازه برتر به عنوان سایت تبلیغات صنعت ساختمان، محصولات و خدمات شما را بصورت رپورتاژ آگهی، به بازار هدف و مشتریان شما معرفی می کند.

.

.

نمای سنگین

همانطور که از نام آن مشخص است، این نما تمایل زیادی به استفاده از مصالح ساختمانی با وزن قابل توجهی دارد. برای اینکه یک نما سنگین وزن در نظر گرفته شود، میانگین وزن آن شامل عناصر توپر و توخالی باید بالای 100 کیلو گرم در متر مربع باشد.

در این دسته انواع مختلفی از نماها را می یابیم که بسته به نیازهای عایق حرارتی، ممکن است باربر یا خود نگهدار باشند و ممکن است دارای محفظه هوا باشند یا خیر.

.

انواع نمای ساختمان و مزایا و معایب آنها .

نمای پیش ساخته

این نوع نما عمدتا از ماژول های پیش ساخته تشکیل می شود که با یکدیگر متصل شده یا در محل مونتاژ می شوند. اجزای این نماها به صورت صنعتی در کارخانه های بسیار مکانیزه ساخته می شود و اغلب از پانل های چوبی و بتنی استفاده می شود.

.

مزایا و معایب نمای پیش ساخته

  • از مزایای اصلی این نوع نما سرعت و سهولت نصب و همچنین هزینه کمتر نسبت به سایر سیستم ها می باشد.
  • از نظر معایب، گزینه های طراحی در این نما محدودتر است و حداقل حجم کار مورد نیاز است تا بتوان آن را قابل اجرا کرد.

نماهای پیش ساخته معمولا در کارخانجات صنعتی و مراکز خرید بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

.

.

نمای سنتی

این طبقه بندی شامل نماهایی است که از مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر، سنگ، چوب، سرامیک، رندر و غیره استفاده می شود.

.

مزایا و معایب نمای سنتی

  • مزایای این نوع نما این است که ساخت آنها پیچیدگی کمتری دارد، نصب سریع و هزینه پایینی را نیز شامل می شود.
  • از طرفی دیگر، از آنجایی که نماهای کلاسیک دارای محفظه هوا یا عایق نیستند، عایق حرارت و صدای کمتری را ارائه می دهند که به معنای صرفه جویی کمتر در مصرف انرژی می باشد.

.

.

سیستم های ETI (عایق حرارتی خارجی)

سیستم ETI (عایق حرارتی خارجی) شامل نصب صفحاتی از مواد عایق در اطراف ساختمان است که توسط ملات محافظت شده و به دیوار نگهدارنده چسبیده یا به صورت مکانیکی ثابت می شود. سپس سیستم با روکش یا روکشی که با زیبایی شناسی سازه مطابقت دارد تکمیل می گردد.

بیشترین مواد مورد استفاده در جنبه عایق یک سیستم ETI عبارتند از پلی استارن منبسط شده (EPS)، پلی استایرن اکسترود شده (XPS)، پلی استایرن منبسط شده گرافیت (EPS-G) و پشم معدنی (MW).

انواع نمای ساختمان و مزایا و معایب آنها .

مزایا و معایب سیستم های ETI

  • از آنجایی که سیستم ETI دارای یک لایه عایق است، پل های حرارتی و خطر تراکم را کاهش می دهد.
  • بنابراین، این گزینه ای است که سطح خوبی از کارایی را نسبت به قیمت خود فراهم می کند، زیرا هیچ هزینه ای اضافه از یک چارچوب سیستم بیشتر نمی شود.

.

.

روکش ضد باران

روکش باران یا سیستم نمای تهویه شده از یک دیوار باربر، یک لایه عایق و مواد روکشی تشکیل شده است که با استفاده از یک سازه نگهدارنده به ساختمان ثابت می شود. تفاوت این سیستم با سیستم ETI این است که دارای یک حفره هوا بین دیوار باربر و مواد روکش است.

اگرچه نصب این سیستم پرهزینه‌تر و پیچیده‌تر است، اما اغلب اوقات یک گزینه مقرون به صرفه است زیرا شکاف هوا مسئول بسیاری از مزایای روکش صفحه نمایش باران است.

انواع نمای ساختمان و مزایا و معایب آنها

.

در واقع اثر دودکش به این معنی است که هوای گرم از بالای نما بالا می رود و از آن خارج می شود. در ماه های تابستان، این پدیده همرفت طبیعی به معنای تجدید هوا است که از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند.  از طرفی در زمستان هوا زیاد سرد نمی شود و هوای گرم در داخل خانه باقی می ماند. گرما از بین نمی رود که به صرفه جویی در انرژی ناشی از گرمایش کمک می کند.

علاوه بر این، روکش ضد باران یک لایه حفاظتی اضافی در برابر تراکم و نفوذ آب ایجاد می کند و همچنین به کاهش ظاهر ترک‌ها و شکاف‌ها در ساختمان کمک می کند، زیرا تغییرات دمایی کمتری را متحمل می شود.

این ها تنها دلایلی است که چرا روکش صفحه باران تهویه شده کارآمدترین سیستم نمای خارجی موجود در حال حاضر است.

.

.

تبلیغ خدمات و محصولات شما در سازه برتر

در صورتی که می خواهید با بهترین شرکت ها و تولیدکنندگان و همچنین مشتریان در صنعت ساختمان آشنا شوید، باید بازار هدف را به درستی شناسایی کنید. سایت سازه برتر به عنوان یکی از پیشتازان این حرفه اقدام به فعالیت در حوزه تبلیغات صنعت ساختمان کرده است و محصولات و خدمات شما را مستقیما به بازدیدکنندگان عمرانی و ساختمانی معرفی می نماید.

با ثبت رپورتاژ آگهی صنعت ساختمان در سازه برتر، می توانید تبلیغ و آگهی خود را بصورت دائمی در این سایت در معرض نمایش قرار دهید و مخاطبان را با فعالیت های خودتان آشنا کنید و همچنین جایگاه سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل، به رتبه های بالاتر برسانید.

. .