انواع سقف های مورد استفاده در صنعت ساختمان - سازه برتر



انواع سقف های مورد استفاده در صنعت ساختمان

از زمان های گذشته تا کنون سقف یکی از ابزارهای پوششی برای جلوگیری از ورود نور، باد، باران و برف به داخل خانه بوده است. علاوه بر این موارد از سقف برای یکپارچه سازی و هماهنگی بین ستون ها و تیرها استفاده می شود که مقاومت سازه را افزایش می دهد. اما در مناطق گوناگون با توجه به شرایط آب و هوایی از انواع سقف ها استفاده می شود که هر یک مزایای خود را نسبت به سایر موارد دارد.

در ادامه این مطلب از سازه برتر با ما همراه باشید تا انواع مختلفی از سقف ها و ویژگی های آن ها را در این بخش از مجله صنعت ساختمان بررسی کنیم.

.

.

سقف کاذب

سقف کاذب

در واقع سقف کاذب سقفی است که زیر سقف اصلی یک اتاق یا خانه جای می گیرد. این نوع سقف معمولا توسط قاب های چوبی یا فلزی آویزان می شود و باعث می شود که سقف پایین تر به نظر برسد. استفاده از این سقف یکی از روش های جلوگیری هدر رفتن انرژی و صرفه جویی در آن است.

موارد زیر را می توان برای ویژگی های یک سقف کاذب نام برد:

  • عبور مخفی کانال های تاسیساتی
  • عایقی مناسب برای گرما و سر و صدا
  • عدم نمایش برخی از سازه های ساختمان که زیبایی چندانی ندارند
  • کاهش ارتفاع در برخی از نقاط ساختمان مانند حمام

.

. سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک

در برخی ساختمان ها سقف ها وظیفه باربری ندارند و تنها باعث سنگینی سازه می شوند. در این شرایط از بلوک های تو خالی برای کاهش بار مرده بر روی ساختمان استفاده می شود که به سقف های تیرچه بلوک معروف اند. در این نوع سقف از تیرآهن در دو نوع بتنی یا فولادی استفاده می شود و فاصله آنها حدود 50 سانتی متر است. بر اساس آیین نامه مقررات این فاصله نباید از 75 سانتی متر بیشتر شود.

.

. سقف شیب دار

سقف شیب دار

سقف های شیب دار یکی از انواع سقف هایی است که این روزها در بسیاری از املاک مسکونی مشاهده می کنید. آنها باید زاویه ای بین 10 تا 70 درجه داشته باشند. این سقف ها علاوه بر زیبایی، اجازه نمی دهند که عناصر طبیعی مانند باران، برف و گرد و خاک روی سقف بماند. به وسیله شیبی که دارند تمام آنها را به بیرون هدایت می کنند. در ایران به دلیل بارندگی شدید در مناطق شمالی، این نوع سقف ها به وفور دیده می شود. سقف های شیبدار متداول در انواع یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه ساخته می‌شوند.

. . سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی

عرشه فولادی یک ورق فولادی موجدار سرد است که توسط تیرچه یا تیرهای فولادی پشتیبانی می شود و وظیفه آن حمایت از بتن یا غشای عایق سقف است. با توجه به اینکه این سقف ها یکنواخت هستند و کیفیت مطلوبی دارند، می توانند به عنوان پوششی مناسب برای کارخانه ها و کارگاه ها عمل کنند.

در سال های اخیر شاهد رشد بالای این نوع سقف ها بوده ایم و تنها دلیل آن اجرای سریع و خوب سازندگان و پیمانکاران است. این نوع سقف ها عمری بیشتر از 50 سال دارند و از تیرهای فرعی، ورق های گالوانیزه دوزنقه ای، گل میخ، بتن و آرماتور حرارتی تشکیل شده اند. اگر در زمینه ساخت و اجرای سقف های عرشه فولادی فعالیت دارید، به کمک سایت تبلیغات ساختمان می توانید کسب و کارتان را به متخصصین و مخاطبین این صنعت معرفی کنید و در کنار تقویت برند خود، مشتریان جدیدی را جذب کنید.

. .

سقف دال بتنی

این نوع سقف طرفدار کمتری دارد و دلیل آن هزینه بالا و پایین بودن سرعت اجراست. از این سقف معمولا در ساختمان هایی که اهمیت بالایی دارند استفاده می شود مانند سقف نیروگاه ها و مراکز بزرگ صنعتی. سقف های دال معمولا در دو نوع یک طرفه و دوطرفه طراحی و اجرا می شوند و تنها تفاوت آن ها در جهت قرارگیری آرماتورها و مقدار آنهاست.

عاملی که باعث تمایز دال بتنی یک طرفه از دو طرفه می شود، نسبت اندازه طول به عرض آن است. زمانی که نسبت طول به عرض عددی کمتر از 2 باشد، دال یکطرفه است و در غیر این صورت دال دوطرفه خواهد بود.

.

. سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت

سقف های کامپوزیت از مواردی مانند تیرهای فرعی برشگیر، بتن و آرماتور حرارتی ساخته می شوند و تنها در اسکلت های فلزی قابل اجرا هستند. در اجرای این نوع سقف ها به شمع بندی نیازی نیست و می توان به طور همزمان آن را بتن ریزی کرد. اما باید توجه داشت که ورق های قالب بندی نباید به هیچ عنوان زودتر از زمان مقرر باز گردد. اگر در نصب و اجرای این نوع سقف ها فعالیت دارید با ثبت رپورتاژ آگهی صنعت ساختمان در سایت های پربازدید مانند سازه برتر می توانید تبلیغات خود را به علاقمندان و کارفرمایان معرفی کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید و در نهایت مشتریان جدیدی را جذب کنید.

.

.

سقف طاق ضربی

این نوع سقف سال هاست که منسوخ شده و در هیچ ساختمانی آن را به کار نمی برند. اما در حال حاضر ساختمان های زیادی با این نوع سقف وجود دارند به همین دلیل مهندسان ساختمان باید با آنها آشنایی کامل داشته باشند. یکی از کم هزینه ترین سقف هاست اما در زمان زلزله اصلا مقاومتی ندارند و همچنین وزن زیادی را برای ساختمان متحمل خواهد شد. به همین دلیل اصلا گزینه مناسبی برای استفاده در ساختمان ها نیست.

.

.

سقف پیش تنیده

سقف پیش تنیده یک تنش فشاری است که قبل از شروع به یک عضو بتنی وارد می شود و در مناطقی قرار می گیرد که تنش های تحت باری ایجاد می شود. بتن در فشار قوی است اما در کشش ضعیف عمل می کند، بنابراین اعمال پیش تنیده در مناطقی که در معرض کشش قرار می گیرند به این معنی است که بتن طوری رفتار می کند که توانایی مقاومت کششی خود را دارد.

.

.

رپورتاژ آگهی و تبلیغات سایت سازه برتر

توجه داشته باشید که برای قعالیت در هر زمینه باید بتوانید تبلیغات درست انجام دهید. اگر در صنعت ساختمان مشغول هستید و نیاز به محیطی برای تبلیغات موثر با بازدهی بالا دارید، می توانید با سازه برتر همراه شوید. ما با ثبت و انتشار نیازمندی های صنعت ساختمان، شما را در رسیدن به مشتری ها و رفع نیاز و در نهایت رسیدن به سود و گسترش کسب و کارتان همراهی خواهیم کرد.

با توجه به اینکه بازدیدکنندگان سایت سازه برتر بصورت تخصصی با صنعت ساختمان و معماری در ارتباط هستند، در صورتی که آگهی و تبلیغات خود را در این سایت منتشر کنید، شانس شما برای جذب مشتری بیشتر خواهد بود.

. .