ورق استیل چیست؟ معرفی انواع ورق استیل - سازه برتر



ورق استیل چیست؟ معرفی انواع ورق استیل

ورق‌های فولادی گوناگونی در بازار آهن‌آلات خریدوفروش می‌شود اما در این میان، ورق استیل جایگاه ویژه و تصاحب‌نشدنی خود را دارد. ورق استیل محصولی است که از آلیاژ استیل ضدزنگ ساخته شده و باتوجه‌به عناصر شیمیایی مؤثر موجود در آن، از ویژگی‌های مکانیکی و فنی متعددی برخوردار است. باتوجه‌به اینکه آشنایی با این محصول و شناخت کافی آن، یکی از الزامات ورود به عرصه فلزات است، در ادامه به بیان نکته‌هایی درباره ورق استیل می‌پردازیم که در مجموع درکی مختصر اما کاربردی از این کالا به دست می‌دهند.

ورق استیل چیست

ورق استیل چیست؟

ورق استیل ضدزنگ در واقع یک نوع ورق آهنی است که آلیاژ آن از عناصر شیمایی گران‌قیمت متعددی تشکیل شده است. آلیاژ استیل ضدزنگ (Stainless Steel) از ترکیب عناصری مانند گوگرد، منگنز، کروم، نیکل و گاهی مولیبدن تولید می‌شود و گزینه‌ای کارآمد برای استفاده در موقعیت‌هایی است که احتمال خوردگی فلزات زیاد است.

در ادامه معرفی آلیاژ استیل ضدزنگ یا فولاد زنگ‌نزن، باید به این مسئله نیز اشاره کنیم که هرکدام از ترکیبات موجود در این آلیاژ، خاصیت خاصی را برای این محصول ایجاد می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال، اضافه‌کردن کروم به ورق استیل موجب افزایش استحکام این محصول در برابر انواع خوردگی‌های شایع می‌شود. همچنین استفاده از مولیبدن باعث کاهش احتمال فرسودگی ورق استیل در مواجهه با اسیدهای کاهنده خواهد شد. جالب است بدانید که استفاده کردن از کربن و مولیبدن در آلیاژ ورق استیل، موجب ایجاد انواع متعددی در این محصول می‌شود.

اکنون که پرسش "ورق استیل چیست" را تا حدودی تشریح کردیم، زمان مناسبی است که به سراغ بررسی انواع ورق استیل برویم و با شناخت زیرشاخه‌های این محصول، اطلاعات بیشتری درباره ورق استیل به دست آوریم.

.

انواع ورق استیل

آلیاژ فولاد زنگ‌نزن یا استنلس‌استیل بر اساس درصد کربن، کروم و مولیبدن موجود در آن و همچنین نحوه ساخت به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود؛ جالب است بدانید که از بخشی از این مدل‌ها در ساخت ورق استیل استفاده می‌شود. در ادامه به این مسئله می‌پردازیم که کدام‌یک از انواع گریدهای استیل ضدزنگ در ساخت ورق استیل به کار می‌روند.

ورق‌های استیل به دو دسته کلی استیل بگیر و استیل نگیر تقسیم می‌شوند؛ همان‌طور که از نام این دسته‌بندی نیز مشخص است، مغناطیسی بودن یا نبودن نوع آلیاژ ورق استیل در تعیین دسته آن بسیار تأثیرگذار است.

رایج‌ترین انواع ورق استیل، از آلیاژهای نگیر (سری 300) تولید می‌شوند و در موقعیت‌های صنعتی و غیرصنعتی گوناگونی نیز به کار می‌روند؛ جالب است بدانید که هرکدام از سری‌های 300 ورق استیل دارای ویژگی مکانیکی و فنی متفاوتی هستند و برای یک یا چند استفاده مشخص پیشنهاد می‌شوند؛ کسب اطلاع از جزئیات کاربرد انواع ورق‌های استیل سری 300 تأثیر زیادی در فهم پرسش "ورق استیل چیست" دارد. به سبب همین مسئله، در ادامه این بخش برخی از پرکاربردترین انواع ورق استیل سری 300 را معرفی می‌کنیم.

ورق استیل

  • ورق استیل 304:

درباره ورق استیل 304 باید بگوییم که این محصول از کربن، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیسیم، کروم، نیتروژن و مقادیر زیادی آهن تولید شده است. این ورق معمولاً با استفاده از استاندارد ASTM A240 آنالیز می‌شود تا خواص مکانیکی و ترکیبات آن به شکل دقیق مشخص شود.

علاوه بر این‌ها باید بدانید که ورق استیل 304 شکل‌پذیری بسیار مطلوبی دارد و گزینه‌ای مناسب برای استفاده در طراحی داخلی آپارتمان‌ها، تولید انواع لوازم‌خانگی، تجهیزات دارویی و تأسیسات صنایع پتروشیمی است.

.
  • ورق استیل 316:

خالی‌ازلطف نیست اگر بدانید که ورق استیل 316 شباهت‌های زیادی با استیل 304 دارد اما یک تفاوت کلی، یعنی استفاده از عنصر مولیبدن در استیل 316، موجب ایجاد برخی تفاوت‌ها در این دو محصول می‌شود.

استیل 316 مقاومت بیشتری در برابر خوردگی‌های شایع مانند آب، رطوبت و اکسیژن دارد و شکل‌پذیری آن نیز مانند استیل 304، بسیار مطلوب و کارآمد است. در پایان باید بدانید که این نوع ورق قیمت بیشتری در مقایسه با ورق‌های تولیدی با استیل 304 دارد.

علاوه بر دو مدلی که در این بخش معرفی کردیم، ورق استیل به انواع دیگری نیز تقسیم می‌شود؛ مانند:

  • ورق استیل 420؛
  • ورق استیل 430؛
  • ورق استیل 309؛
  • ورق استیل 310؛
  • ورق استیل رنگی؛
  • ورق استیل تزئینی. (دارای مدل‌های متفاوت مانند طرح‌دار و مشبک)
.

ورق استیل چه ویژگی‌هایی دارد؟

بدون شک برجسته‌ترین ویژگی ورق‌های استیل، مقاومت این ورق‌ها در محیط‌هایی است که سرشار از عوامل خورنده هستند؛ آب، رطوبت بالا، اکسیژن و انواع مایعات اسیدی از جمله عناصری هستند که در فرسایش آهن‌آلات تأثیرگذارند و ورق استیل دقیقاً در مقابل همین عناصر ایمن شده است.

در این بخش برای آنکه از زوایای گوناگونی به پرسش "ورق استیل چیست" پاسخ دهیم، سایر ویژگی‌های این محصول را هم از نظر می‌گذرانیم:

  • ورق استیل مقاومتی مطلوبی در برابر دماهای بسیار پایین و بسیار بالا دارد. این ورق‌ها تا دمای هزار درجه سانتی‌گراد را هم تحمل می‌کنند؛
  • ورق استیل در دسته ورق‌های فولادی نسوز قرار می‌گیرد؛
  • برخی از مدل‌های ورق استیل به همراه ظاهری صیقلی به بازار ارائه می‌شود تا در ساخت بدنه خارجی محصولات و استفاده در طراحی داخلی ساختمان‌ها به کار گرفته شود.
.

ورق استیل چه کاربردهایی دارد؟

در بخش‌های قبلی نیز به این مسئله اشاره کردیم که هرکدام از انواع ورق‌های استیل در بخش خاصی از صنعت به کار گرفته می‌شوند و در وادی عمل، تفاوت‌های زیادی در میان استفاده از ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر وجود دارد؛ بااین‌حال، درباره ورق استیل و کاربردهای آن برخی مسائل کلی و بنیادین نیز وجود دارد که در این بخش بررسی خواهیم کرد.

به‌عنوان‌مثال، ورق‌های استیل بدون توجه به نوع گرید طراحی، در مناطق ساحلی و سایر شهرهای مرطوب به کار گرفته می‌شوند تا عمر تجهیزات فلزی بیشتر شود و فرسایش به‌مراتب کاهش پیدا کند. علاوه بر این، سایر استفاده‌های ورق استیل به شرح زیر است:

  • استفاده در تولید انواع تجهیزات دارویی و تأسیسات ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی؛
  • کاربرد در تولید لوله‌های استیل در انواع مدل‌ها، ضخامت‌ها، ابعاد و کاربردها؛
  • استفاده در زیرسازی‌های مربوط به کارخانه‌جات مواد غذایی؛
  • استفاده در تولید قطعات موتورهای توربو مربوط به جت‌ها و هواپیماهای پیشرفته.

.

سخن پایانی

موضوعی که در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم، ورق استیل بود که یکی از انواع ورق فولادی محسوب می‌شود. در ساخت ورق استیل از ترکیبات خاصی مانند نیکل، کروم و کربن استفاده می‌شود و همین عناصر باعث می‌شوند که این محصول تفاوت‌های زیادی با سایر ورق‌های فولادی پیدا کند.

با این تفاسیر، اگر ترجیح می‌دهید که به جای استفاده از ورق‌های فولادی معمولی، ورق استیل را برای پروژه‌ی خود برگزینید، این مسئله را هم در نظر داشته باشید که خرید از یک فروشگاه معتبر و مدرن، عامل دیگری است که باید به آن توجه کنید.

کلیدآهن، یک مرکز معتبر جهت خرد آن الات و استیل است که شما میتوانید جهت خرید ورق استیل به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید و از محصولات این شرکت خریداری کنید. این شرکت جهت ارسال محصولات تخفیف های قابل توجهی راارائه میدهد.