۱۱ نکته کاربردی برای داشتن آشپزخانه‌ای زیبا - سازه برتر



۱۱ نکته کاربردی برای داشتن آشپزخانه‌ای زیبا

همان طور که می‌دانید، آشپزخانه در طول روز میزبان طیف گسترده‌ای از کارهای روزمره مهم اعضای خانه است. به همین دلیل،‌ طراحی، چیدمان و کاربرد آن باید برای انجام کارهای مختلف در طول روز مناسب بوده و ظاهر خوبی هم داشته باشد. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم تا ۱۱ نکته کاربردی آشپزخانه را برای برخورداری از محیط آشپزخانه‌ای زیبا و کارآمد تشریح کنیم.

نکات کاربردی آشپزخانه

.

۱. دسترسی به وسایل آشپزخانه

جریان و مسیر رفت و آمد در آشپزخانه نکته‌ای مهم در هنگام طراحی دکوراسیون آن محسوب می‌شود. در واقع برای طراحی آشپزخانه مناسب، باید برای همه اعضای خانواده به خصوص کودکان توجه کرد. برای مثال به محل قرارگیری میز آشپزی توجه کنید و آن را از بخش‌هایی که رفت و آمد کودک زیاد است، قرار ندهید. همچنین یخچال و فریزر را هم برای افراد خانه به خصوص آشپز و کسی که آشپزخانه را تمیز می‌کند، در بخش‌های قابل دسترس‌تری قرار دهید.

.

 width=

.

۲. توجه به کاربرد جزیره در آشپزخانه

تعیین عملکرد جزیره در آشپزخانه به انتخاب نوع طراحی آن کمک می‌کند. بنابراین پیش از طراحی باید تصمیم بگیرید که چه نوعی کارایی را از جزیره آشپزخانه خود انتظار دارید. برای مثال، اگر می‌خواهید در این جزیره غذا نیز تهیه و میل کنید، باید بخش مربوط به آشپزی را از محل غذاخوری جدا کنید. همچنین عناصر دیگری مانند سینک ظرفشویی یا ماشین ظرفشویی برای افزایش کارایی جزیره‌ها در آن‌ها نصب می‌شوند.

توجه داشته باشید که اگر آشپزخانه‌ای کوچک دارید، به طور قطع به عنوان میز ناهار خوری هم از آن استفاده می‌کنید.

.

۳. چیدمان درست آشپزخانه مدرن

یکی از نکات کاربردی در چیدمان آشپزخانه این است که هنگام طراحی دکوراسیون آن به چگونگی و مکان استفاده از وسیله‌های آشپزخانه فکر کنید. برای مثال، باید غذاها و ظروف غذاخوری را نزدیک میز غذاخوری بچینید. ظروف پلاستیکی و بسته بندی را باید در محلی مناسب و نزدیک به سطح کابینت برای انجام کارهایی مانند بسته بندی مواد باقی مانده قرار دهید.

همچنین ظروف مورد استفاده در آشپزخانه باید در نزدیکی محل قرارگیری ماشین ظرفشویی قرار دهید تا روند تخلیه آن‌ها از ماشین آسان‌تر باشد.

.

۴. طراحی مسیرهای مناسب

برای اینکه آشپزخانه‌ای با طراحی کاربردی داشته باشید، باید مطمئن شوید که نقشه دکوراسیون آن فضای کافی بین کابینت‌ها و جزیره را دارد و اعضای خانواده می‌توانند به راحتی در این فضا رفت و آمد کنند. به طور کلی، عرض مناسب برای مسیرهای سراسر آشپزخانه باید حداقل ۹۲ سانتی متر و عرض راهروهای بخش پخت و پز ۱۰۶ سانتی متر باشد.

.

 width=

.

۵. استفاده از ریل‌های مخفی در ساخت کابینت‌ها

اگر طراحی آشپزخانه‌تان به گونه‌ای است که کنج و گوشه فضای داخلی آن کابینت‌ها را نصب می‌کنید، حتما از ریل‌های مختلفی مثل ریل مخفی و ریل تاندم باکس در طراحی کشوهای کابینت‌ها استفاده کنید. این ریل‌ها کمک می‌کنند تا کشوهای کابینت‌ها به آسانی باز و بسته شوند، از سوی دیگر موجب راحتی در رفت و آمد و همچنین افزایش فضای داخلی کشوها می‌شوند.

در حالت کلی می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین نکات کاربردی آشپزخانه استفاده از ترمز درب و ریل کشویی برای راحتی بیشتر در استفاده از آن‌ها است.

.

۶. مشخص کردن محل پخت و پز

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه باید به محل قرار دادن مواد ضروری پخت و پز توجه کنید و آن‌ها را در فضایی با دسترسی مستقیم به بخش پخت و پز قرار دهید. قفسه‌ای در کنار یا پشت بخش پخت و پز قرار دهد تا روغن آشپزی، ادویه‌جات و سایر مواد ضروری را در آن بچینید. همچنین می‌توانید آویزهایی در قفسه نصب کنید تا ظروف و قابلمه‌های پراستفاده در هنگام آشپزی را از آن‌ها آویزان کنید.

.

پریز برق در آشپزخانه

.

۷. توجه به محل پریزهای برق

به طور معمول، در اکثر آشپزخانه‌ها از لوازم برقی زیادی مانند قهوه ساز، توستر، مخلوط کن، مایکروفر و غیره استفاده می‌شود. یکی از نکات مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه در نظر گرفتن محل قرارگیری پریزهای برق برای دسترسی آسان لوازم برقی به آن‌ها است. برای مثال، چند پریز را می‌توانید در امتداد هم و در قسمت پایینی جزیره نصب کنید یا اینکه چند پریز در نزدیکی محل قرارگیری یخچال و فریز،‌ چند پریز در قسمت پایینی کابینت‌های طبقه بالا و چند کلید هم برای روشنایی آشپزخانه قرار دهید.

همچنین برای تجهیز بیشتر آشپزخانه‌تان می‌توانید کشویی جداگانه برای پریزها و پورت‌های USB در نظر بگیرید تا جایگاهی مخفی برای شارژها دستگاه‌ها و موبایل‌های خود داشته باشید.

.

۸. به کار گیری خلاقیت در طراحی کابینت‌ها

اگر دیوارهای آشپزخانه‌تان را به طور کامل با کابینت‌هایی یک دست پر کنید، فضای داخلی آن زیبایی خودش را از دست می‌دهد. برای رفع این مشکل می‌توانید در طراحی درب‌ها از ایده‌های جذابی مانند درب‌های کابینت شیشه‌ای یا قفسه‌های طرح آینه استفاده کنید و کابینت‌ها را از یکنواختی خارج کنید. همچنین بین کابینت‌ها می‌توانید فضایی برای نگه داری دکورهای فانتزی در نظر بگیرید.

.

 width=

.

۹. توجه به گوشه‌ و کنار لوازم دکوراسیون

یکی دیگر از نکات کاربردی آشپزخانه توجه به گوشه‌ها، درب‌های کابینت و فضای موردنیاز برای باز و بسته کردن لوازم در محیط آشپزخانه است. به بیان دیگر، برای اینکه درب‌های کابینت و سایر لوازم خانگی کارایی خوبی در آشپزخانه داشته باشند، باید فضای خالی و جهت چرخش درب آن‌ها را در طراحی دکوراسیون مد نظر قرار دهید. این وسیله‌ها را در فضاهای شلوغ نصب نکنید و مطمئن شوید که درب‌ها در صورت باز بودن به صورت هم‌زمان به یکدیگر برخورد نمی‌کنند.

.

۱۰. استفاده از رنگ‌های مناسب

به طور معمول، استفاده از رنگ‌های تیره در طراحی آشپزخانه‌های کوچک می‌تواند منجر به کوچک‌تر به نظر رسیدن فضای آن‌ها شده و جذابیت‌های ظاهری آشپزخانه را از بین می‌برد. بنابراین اگر آشپزخانه‌ای کوچک دارید، از رنگ‌های دارای سایه‌های ملایم برای طراحی کابینت‌های آشپزخانه استفاده کنید تا فضای بصری آن بزرگ‌تر دیده شود. همچنین پنجره‌های دارای اندازه‌های بزرگ برای چنین آشپزخانه‌ای انتخاب کنید تا نور بیشتری به فضای داخلی آن وارد شود.

 width=

.

۱۱. پیدا کردن نقطه کانونی آشپزخانه

در طراحی آشپزخانه یکی از نقاطی که چشم را به خود جلب می‌کند یا نقطه‌ قوت آشپزخانه‌تان است، به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنید. برای مثال، کاشی پشت کاشی، کف‌پوش آشپزخانه، هود، کابینت‌ها، روشنایی آشپزخانه یا میزهای طرح‌دار آشپزخانه همگی می‌توانند به عنوان نقطه کانونی آشپزخانه انتخاب شوند. در صورت انتخاب نقطه کانونی می‌توانید دکوراسیون آن بخش را با اضافه کردن جزئیاتی آرامش بخش و چشم نواز تکمیل کنید.

.

جمع بندی

همان طور که اشاره شد، برای طراحی آشپزخانه‌ای جذاب و کارآمد باید دکوراسیونی عالی برای آن طراحی کرد. همچنین برای رسیدن به دکوراسیون مناسب برای هر آشپزخانه‌ای باید به طراحی و نحوه قرارگیری وسایل در آن توجه کرد. علاوه بر این، انتخاب رنگ متناسب با فضای خانه و آشپزخانه نیز از جمله موارد مهم در رابطه با نکات کاربردی آشپزخانه بودند. اگر شما نیز نظر یا پیشنهادی در رابطه با نکات کاربردی برای داشتن آشپزخانه‌ای زیبا مد نظر دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.