میانگین قیمت مسکن به بیش از ۹ میلیون تومان رسید - سازه برتر



میانگین قیمت مسکن به بیش از ۹ میلیون تومان رسید

میانگین قیمت مسکن به بیش از ۹ میلیون تومان رسید

آمار‌ها نشان می‌دهد؛ میانگین قیمت مسکن به ۹ میلیون تومان رسیده است و در این بین منطقه یک باز هم رکوددار گرانی‌ها شد. به گزارش سازه نیوز، دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جدیدترین آمار‌های مربوط به معاملات و قیمت‌های مسکن را منتشر کرده است.

. متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع آپارتمان مسکونی در آبان ماه امسال 91.9 میلیون ریال بود که نسبت به سال گذشته حدود 91 درصد افزایش داشت، این در حالی است که سال گذشته میانگین قیمت مسکن 41 میلیون ریال بوده است.

بر اساس این گزارش طبق آمار‌های ارائه شده منطقه یک با 196.8 میلیون ریال بیشترین و منطقه 9 با 40.6 میلیون ریال کمترین قیمت را در بین مناطق 22‌گانه تهران داشته است.

.

همچنین بیشترین رشد متوسط قیمت در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به منطقه 9 به میزان 104.4 درصد و کمترین آن مربوط به منطقه 19 با افزایش 46.9 درصدی بوده است. واحدهای 60 تا 80 متری 26درصد کل معاملات مسکن را به خود اختصاص داده است

بالاترین سهم تعداد معاملات بر اساس واحد‌هایی با قیمت متر مربعی 60 تا 70 میلیون ریال به 9.9 درصد و واحد‌هایی با مساحت 60 تا 80 متر مربع 26 درصد کل معاملات و واحد‌های 180 تا 200 متر مربعی 1.1 دهم درصد کل معاملات را به خود اختصاص داده است.

.

با وجود اینکه سطح معاملات مسکن در میانه پاییز به اندازه ماه نیمه تعطیل سال یعنی فروردین ماه رسیده، مراجعه برای خرید آپارتمان‌های بیش از 10 سال ساخت به دلیل مزیت قیمتی آنها بیش از دیگر واحد‌های عرضه‌شده در بازار است.

قابلیت دریافت وام بانکی برای خرید آپارتمان‌های 10 تا 15 سال ساخت از یکسو و تخلیه حباب قیمتی متعارف در آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز در مورد واحد‌های این گروه سنی از سوی دیگر، آنها را به یکی از پرتقاضاترین واحد‌های مسکونی موجود در بازار تبدیل کرده است.

بهای آپارتمان‌های با سن بنای دو رقمی متناسب با ارزش منطقه و موقعیت ملک است و به‌طور کلی کانون آپارتمان‌های قیمت مناسب در بازار مسکن را باید همین گروه سنی تلقی کرد.

.

همچنین گزارش بانک مرکزی از وضعیت قیمت در بازار مسکن طی آبان‌ماه حاکی است، ارزان‌تر بودن 20 تا 25 درصد آپارتمان‌های کهنه‌ساز با سن بنای بیش از 15 سال موجب شده طی یک سال اخیر سهم این گروه سنی از کل معاملات املاک افزایش یابد.

البته به دو دلیل عمده، تقاضا برای آپارتمان‌های کهنه‌ساز آن‌قدر افزایش نیافته که موجب شکل‌گیری حباب قیمتی در املاک قدیمی باشد. دلیل اول آن است که به‌طور کلی عرضه آپارتمان‌های میانسال و کهنه‌ساز در بازار مسکن بیش از آپارتمان‌های نوساز و چندساله است. دلیل دوم عدم پرداخت تسهیلات خانه اولی‌ها به آپارتمان‌های بالای 15 سال ساخت است که موجب شده یکی از گروه‌های اصلی متقاضی مسکن در حال حاضر، نتوانند سراغ خرید این واحد‌ها بروند.

.

در همین راستا، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت تجارت وکشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه از اول سال تا نوزدهم آذر ماه امسال یک درصد تعداد معاملات در کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته و تعداد مبایعه‌نامه‌ها شانزده درصد رشد داشته است، گفت: به دلیل نبود فصل جابه‌جایی‌ها و نقل و انتقالات میزان اجاره‌بها کاهش 14 درصدی داشته است.

وی افزود: تعداد کل معاملات کشور از ابتدای سال تا نوزدهم آذر ماه 952 هزار و 946 مورد بوده و تعداد مبایعه‌نامه‌ها 447 هزار و 226 مورد و اجاره 494 هزار و 890 مورد بوده است.

.

خسروی تعداد کل قرارداد‌های منعقد شده در این بازه زمانی در تهران را 348 هزار و 778 مورد دانست و افزود: تعداد کل مبایعه‌نامه‌ها در این بازه زمانی 12 هزار و 423 مورد بوده و تعداد اجاره‌ها 126 هزار و 415 مورد است.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران تأکید کرد: در تهران تعداد معاملات 19 درصد کاهش داشته و تعداد مبایعه‌ها 23 درصد و اجاره‌ها 16 درصد کاهش داشته است. ثبات قیمت مسکن دور از انتظار نیست

وی با بیان اینکه مردم و متقاضیان مسکن منتظر ارزان شدن مسکن نباشند، گفت: باید خریداران و فروشندگان مسکن وارد بازار مسکن شوند و برای معامله دست نگه ندارند.

.

خسروی بیان کرد: بیش از 85 درصد مصالح ساختمانی تولید داخل است، اما همزمان با افزایش قیمت ارز قیمت آنها رشد جهشی پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران گفت: امیدواریم همزمان با کاهش قیمت ارز قیمت مصالح ساختمانی و قیمت مسکن به ثبات برسد.

بر اساس این گزارش، در 8 ماه نخست امسال تعداد معاملات 18.8 دهم درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و در این مدت متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای آپارتمان مسکونی 73.02 میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 59.6 دهم درصد رشد داشته است.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بازار مسکن در رکود سنگینی به سر می‌برد و بسیاری از مشاوران املاک اعلام کرده‌اند که میزان خرید و فروش نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته به طوری که نه خریدار و نه فروشنده تمایلی برای معامله در این بازار ندارند.

.

میانگین قیمت مسکن به بیش از ۹ میلیون تومان رسید

منبع : سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی