نورپردازی سقف کشسان، سقف شده پر ستاره! - سازه برتر



نورپردازی سقف کشسان، سقف شده پر ستاره

نورپردازی سقف کشسان، سقف شده پر ستاره!

این روزها با پررنگ شدن جایگاه طراحی دکوراسیون داخلی در میان مردم و پیشرفت تکنولوژی در این زمینه، نوآوری و تنوع در مصالح ساختمانی هم بیشتر دیده می شود. سقف کشسان جزو آن دسته مواردی است که اغلب مورد توجه طراحان قرار گرفته و جای خود را در دکوراسیون های خاص باز کرده است. اما آنچه کمتر به آن اشاره شده، قابلیت های گسترده این نوع سقف ها در ارائه نورپردازی های متنوع می باشد.

. سقف کشسان چیست؟

سقف کشسان یک پوشش داخلی برای ساختمان است که علاوه بر سقف، در قسمت های دیگر از جمله دیوارها هم کاربرد دارد. جنس آن از پارچه پی وی سی با قابلیت انعطاف پذیری بالا می باشد که در انواع براق، مات، ساتین و شفاف تولید می شود. آنچه که موجب محبوبیت این فن آوری شده، تنوع نقش و طراحی آن است

.

انتخاب های بی نهایت

همانطور که اشاره شد تنوع در طراحی یکی از مزیت های سقف کشسان است. قبل از آنکه به موضوع اصلی مورد بحث در این مطلب، یعنی تنوع نورپردازی با سقف کشسان، بپردازیم اشاره ای مختصر به قابلیت استفاده از تصاویر خواهیم داشت. به گفته سقف کشسان لابل، امکان استفاده از تصاویر چاپی در سقف کشسان، دست طراح را در طراحی باز می گذارد. همچنین، تلفیق طرح ها با یکدیگر در کنار انعطاف پذیری بالای این نوع سقف ها، به طراح اجازه خلاقیت بیشتری می دهد.

.

نورپردازی پرکنتراست

قابلیت فرم پذیری سقف کشسان و امکان استفاده از آن در ابعاد مختلف، از جمله ویژگی هایی است که باعث ایجاد کنتراست در نورپردازی می شود. بنابراین اگر محیط مورد نظر شما مساحت زیادی دارد، می توانید با استفاده از سقف کشسان در ابعاد کوچکتر، نور را در طیف متنوعی طراحی کنید.

رنگ های متنوع

یکی دیگر از کاربردهای سقف کشسان، امکان طراحی رنگ های مختلف برای هر یک از قاب ها می باشد. به این ترتیب، تضاد رنگی در کنار کنتراست نورپردازی می تواند نقش مهمی در فضا سازی ایفا کند.

. تنوع نورها

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، سقف کشسان در انواع مختلف براق، مات، ساتین و شفاف تولید می شود که تأثیر هرکدام بر نور با دیگری متفاوت است و همین باعث تنوع در نورپردازی می شود. طراح با در نظر گرفتن فضا و حجم نور مورد نیاز برای آن، همچنین با توجه به سلیقه مشتری، نوع پارچه سقف کشسان و نوع نورپردازی آن را انتخاب می کند که در ادامه، سقف کشسان لابل به چند روش متداول آن اشاره خواهد کرد.

.

سقف کشسان (Back light) نورپردازی پشت

در این نوع نورپردازی منبع نور پشت پارچه کشسان قرار می گیرد. نورپردازی به کمک مهتابی، ریسه و یا فیبر نوری انجام می شود که جلوه هرکدام با دیگری متفاوت است. مهتابی ها با توجه به مصرف پایین و قیمت مناسبشان، طول عمر بالایی هم دارند. به علاوه اینکه نور خوبی هم ایجاد می کنند.

ریسه ها هم کم مصرف بوده و نور یکدستی ایجاد می کنند. اما فیبر نوری به دلیل تولید نور کم، بیشتر برای شبیه سازی آسمان شب و ستاره ها استفاده می شوند.

در نورپردازی سقف کشسان از پشت باید فاصله منبع نور از پارچه و از یکدیگر به صورت استاندارد رعایت شود تا نوری یکدست تولید شود. رنگ های نورپردازی نیز می تواند متنوع باشد. نورپردازی با نور سفید، زرد و یا ترکیبی از این دو رنگ ممکن است. همچنین امکان طراحی ترکیبی به شکل رقص نور (Dynamic) و همچنین نورپردازی برنامه ریزی شده (RGB) نیز در سقف لابل وجود دارد. در تصویر زیر دیوارپوش کشسان با رقص نور را مشاهده می نمایید.

.

سقف کشسان (Up Light) نورپردازی بیرون

یکی دیگر از انواع نورپردازی سقف کشسان است که در آن نور از بیرون به سطح پارچه تابانده می شود. این قابلیتی است که معمولاً در هیچ یک از انواع سقف های کاذب قابل اجرا نیست. با این نورپردازی هم می شود جلوه شب پرستاره را با لامپ های کریستالی ایجاد کرد. سقف کشسان(Side Light) نورپردازی بغل

در این نورپردازی از فیبرهای نوری استفاده می شود. این فیبرها به طراح اجازه می دهند در فضاهایی که عناصر معماری ثابت وجود دارد هم نور طراحی و ایجاد شود.

.

نورپردازی سقف کشسان، سقف شده پر ستاره!

منبع : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی