سه رنگ اصلی، شناخت و کاربردشان در دکوراسیون! - سازه برتر



سه رنگ اصلی، شناخت و کاربردشان در دکوراسیون

سه رنگ اصلی، شناخت و کاربردشان در دکوراسیون!

به‌ طورکلی رنگ‌ ها را می‌ توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد. رنگ‌ های اولیه، ثانویه و یک دسته سوم که به عنوان رنگ‌ های مکمل هم، نام‌گذاری می‌شوند. ازآنجایی‌که رنگ‌شناسی یکی از اصول اولیه در طراحی داخلی و دکوراسیون به شمار می‌رود، دانستن آن برای هر طراحی الزامی است. اینکه چه رنگ‌هایی در کنار کدام رنگ می‌نشیند، از اهمیت بالایی در دکوراسیون برخوردار است. در این مطلب قصد داریم درباره رنگ‌های اولیه و کاربرد آنها صحبت کنیم. یکی از خصوصیات رنگ‌های اولیه زرد، قرمز و آبی جلوه گری آنها است. باید گفت این رنگ‌ها به حدی قوی و زنده هستند که می‌توان آنها را به‌تنهایی در طراحی لوگو و تصاویر تبلیغاتی به کار برد و به نتیجه مطلوبی رسید. هم‌چنین به دلیل قدرت بالای این رنگ‌ها باید با احتیاط از آنها در دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

.

رنگ زرد، به درخشش آفتاب

رنگ زرد یک رنگ گرم و قوی است. این رنگ می‌تواند روشنایی و گرمای زیادی را به فضا وارد کند. زرد، یادآور رنگ آفتاب و خورشید است؛ به همین دلیل می‌تواند شادی، انرژی و نشاط را به محیط تزریق کند. ناگفته نماند که در استفاده از این رنگ نباید زیاده‌روی کنید؛ چون این کار می‌تواند فرد را تحریک نموده و آرامش او را به مخاطره بیندازد؛ درنتیجه دقت داشته باشید که نسبت به میزان و نوع نور موجود در فضا از رنگ زرد استفاده کنید؛ به‌عنوان‌مثال اگر در فضایی که نور آفتاب با شدت بالایی حکم‌فرما است از رنگ زرد استفاده کنید، چراکه طیف‌های رنگ زرد با درخشش بالایی حضور پیدا می‌کنند. حال اگر همان طیف از رنگ زرد را در برابر یک منبع نور مصنوعی قرار دهید، خواهید دید که رنگ زرد دیگر آن درخشش و جلای اولیه خود را ندارد. استفاده از رنگ زرد به دلیل نشاط‌آوری بالا در افراد در هر محیطی توصیه نمی‌شود. در فضاهای شلوغ و یا محیط‌هایی که نیاز به آرامش در آن است، مانند اتاق کار و مطالعه، نباید از رنگ زرد استفاده کرد. هم‌چنین بهتر است از این رنگ برای محصولاتی که مربوط به آقایان است، استفاده نشود و یا با احتیاط زیاد آن را به کار ببرید؛ زیرا با روحیات آقایان سازگاری چندانی ندارد!

تلفیق رنگ زرد و سفید می‌تواند ترکیب رنگی زیبایی خلق کند. به ویژه اگر در معرض تابش نور طبیعی باشد. بعضی از طیف‌های این رنگ ممکن است در معرض نورهای مصنوعی بسیار کسل‌کننده به نظر برسند؛ بنابراین برای جلوگیری از ایجاد چنین شرایطی توصیه می‌کنیم از لامپ‌هایی با نور آفتابی استفاده کنید.

.


سه رنگ اصلی، شناخت و کاربردشان در دکوراسیون

.


رنگ قرمز، رنگی از جنس صمیمیت

رنگ بعدی، قرمز است که از رنگ‌های اولیه در چرخه رنگی به شمار می‌رود؛ یک رنگ پر از احساسات و گرمابخش. قرمز می‌تواند نمادی از خون و جنگ باشد یا در جاهایی از آن به عنوان نمادی از آتش و خطر استفاده شود. رنگ قرمز یک رنگ انرژی‌زا و اشتهاآور است. این رنگ می‌تواند به خوبی بر روی حالات فیزیکی اشخاص، تأثیر بگذارد؛ مثلاً استفاده از رنگ قرمز در باشگاه‌های ورزشی می‌تواند ایده خلاقانه‌ای باشد، چراکه با بالا بردن فشارخون و افزایش متابولیسم در بدن ورزشکاران می‌تواند به افزایش انرژی و سوخت و ساز بدن آنها کمک کند. علاوه بر این، به دلیل شدت بالای رنگ قرمز از آن در بیشتر تابلوها و علائم هشداردهنده استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این رنگ می‌تواند سطح استرس را در افراد بالا ببرد و آرامش را از آنها سلب کند. پیشنهاد می‌شود از این رنگ در فضاهای بزرگ و وسیع استفاده نمایید تا باعث افزایش گرمای محیط شود. بسیاری از طراحان از این رنگ برای رنگ‌آمیزی دیوارهای گالری و یا موزه‌ها استفاده می‌کنند. این انتخاب کمک می‌کند تا مجسمه و تابلوهای مشکی یا طلایی‌رنگ، جلوه‌ای خاص و متفاوت پیدا کنند. هم‌چنین شما می‌توانید از رنگ قرمز برای ورودی‌هایی که نور طبیعی کمی دارند، استفاده کنید. یک پادری یا یک قالیچه کوچک به رنگ قرمز می‌تواند خوش‌آمدگویی فوق‌العاده‌ای را رقم بزند!

.


سه رنگ اصلی، شناخت و کاربردشان در دکوراسیون

.


این رنگ قوی برای گرمابخشی به فضایی سرد و هم‌چنین ایجاد نقطه کانونی در محیط انتخابی مناسب است. ازآنجاکه قرمز، رنگ هشدار است استفاده از آن برای فضاهایی توصیه می‌شود که احتمال خطر در آن وجود دارد؛ برای مثال استفاده از رنگ قرمز در این فضای پخت‌وپز انتخابی مناسب است.

.

رنگ آبی، نمادی از روحانیت و پاکی

رنگ آبی، خنک و با طراوت است؛ رنگی که در آسمان و دریا دیده می‌شود. آبی به رنگ آرامش‌بخش و روحانی نیز معروف است. کاهش سوخت و ساز بدن و حس سکون از مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ آبی است. آبی را می‌توان یک رنگ مردانه قلمداد کرد. این رنگ، دارای ثبات و خلوص بالایی است. می‌توان از آن در فضای استراحت مانند اتاق‌خواب استفاده کرد. به‌کارگیری رنگ آبی در فضای نشیمن و پذیرایی، آرامش مطلوبی را برای اعضای منزل به همراه دارد. شاید بتوان از آبی به عنوان یک رنگ مدیترانه‌ای و استوایی نام برد؛ زیرا این رنگ می‌تواند در گرمای شدید استوایی، حس طراوت و خنکی را به محیط القا کند. یکی از رنگ‌های مناسب برای سرویس‌های بهداشتی، رنگ آبی است که علاوه بر حس تمیزی می‌تواند وسعت سرویس بهداشتی را افزایش دهد. دقت کنید که اگر از رنگ آبی بیش‌ازاندازه استفاده نمایید، فضایی سرد و کسالت بار را خلق خواهید کرد؛ درنتیجه بهتر است در فضاهایی که از نور خورشید بهره کمی می‌برند از رنگ آبی پرهیز کنید.

وجود نور طبیعی مناسب و بهره‌گیری از عناصر شیشه‌ای در این فضا امکان استفاده از انواع طیف رنگ آبی را فراهم کرده است. توصیه می‌شود در فضاهای تاریک از طیف روشن و ملایم رنگ آبی استفاده کنید.

.

سه رنگ اصلی، شناخت و کاربردشان در دکوراسیون!

منبع : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی