سیمان باز هم گران می‌شود - سازه برتر



سیمان باز هم گران می‌شود,

سیمان باز هم گران می‌شود

در حالی که قیمت سیمان در اوایل امسال ۱۲ درصد افزایش یافت اما، فعالان این بخش مجددا در فکر افزایش قیمت هستند. به گزارش سازه نیوز، سیمان از کالا‌هایی است که کشور در تولید آن دارای مزیت است و از این طریق هم می‌تواند ارزآوری داشته باشد و هم مانع خروج ارز به واسطه عدم واردات شود.

.

به همین دلیل بر روی این بخش در کشور سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته و هم اکنون 86 میلیون تن ظرفیت سازی شده است اما، به دلیل شرایط اقتصادی تنها حدود 70 درصد از این میزان جذب بازار داخل و صادرات می‌شود.

در حال حاضر سیمان و کلینکر ایرانی به 28 کشور از جمله بنگلادش، عراق، افغانستان، کشور‌های حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا صادر می‌شود اما، به دلیل هزینه حمل بالایی که سیمان دارد صادرات آن مقرون به صرفه نیست.

از طرفی کاهش ساخت و ساز در داخل کشور و مشکلات ارزی که به وجود آمد موجب شد این بخش نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و از مردادماه امسال به دلیل افزایش قیمت فولاد و کاهش ساخت و ساز تقاضا کاهش پیدا کرده است.

.

علاوه بر تاثیری که قیمت ارز بر روی مصرف این کالا گذاشته از طرفی موجب شده تا هزینه‌های جانبی در این صنعت افزایش یابد تا جایی که علی رغم افزایش 12 درصدی قیمت سیمان در اوایل امسال اما، فعالان این صنعت در پی رایزنی برای افزایش قیمت مجدد هستند.

در همین رابطه عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان سیمان در گفت‌وگو با میزان در این باره اظهار کرد: افزایش نرخ ارز در صنعت سیمان نیز مانند اکثر بازار‌ها و صنایع تاثیر گذاشته است به همین دلیل تولید کنندگان در چند ماه گذشته با مشکلات نقدینگی مواجه شده اند و قیمت تمام شده سیمان برای آن‌ها صرفه‌ی اقتصادی ندارد.

وی افزود: فعالان صنعت سیمان و کارشناسان این بخش در تلاش هستند تا یک نرخ منطقی برای سیمان به دست آورند تا هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده صرفه اقتصادی داشته باشد.

شیخان گفت: پیش بینی می‌شود که قیمت‌ها حدود 20 تا 25 درصد رشد داشته باشد.

.

سیمان باز هم گران می‌شود

منبع : سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی