نخستین دو سالانه مسابقات معماری و شهر‌سازی ایران برگزار شد - سازه برتر



نخستین دو سالانه مسابقات معماری و شهر‌سازی ایران برگزار شد,

نخستین دو سالانه مسابقات معماری و شهر‌سازی ایران برگزار شد

نخستین دو سالانه مسابقات معماری و شهر‌سازی ایران با حضور معاون وزیر راه و شهر‌سازی در جهت افزایش کیفیت بناهای معماری ایران برگزار شد. به گزارش سازه نیوز، حامد مظاهر‌یان معاون وزیر راه و شهر‌سازی در سمینار دو سالانه مسابقات معماری و شهر‌سازی ایران با بیان اینکه نخستین دوسالانه مسابقات طی دو روز گذشته در دانشگاه تهران برگزار شده است گفت: در چند سال گذشته همواره پیگیر برگزاری چنین مسابقاتی در حوزه معماری بودیم و با توجه به علاقه وزیر راه و شهر‌سازی به بحث معماری طی دو سه سال گذشته توانسته‌ایم این امر را در حوزه معماری محقق کنیم.

.

وی با بیان اینکه هدف ما آن است که در برگزاری این مسابقات دخالت دولت کاملا محدود شود گفت: دولت در این مسابقات تنها نقش نظارت را بر عهده دارد و کار اصلی بر عهده حرفه‌مندان و دبیرخانه اجرایی است.

مظا‌هریان تاکید کرد: در بسیاری از کشورها دولت‌ها نقش مستقیم دارند و همواره در این امور دخالت می‌کند و اگر چه این امر در کوتاه مدت می‌تواند موثر باشد اما در بلند مدت تبعات بسیار بدی را در بر دارد.

معاون وزیر راه و شهر‌سازی افزود: دولت با نقش نظارتی خود توانسته سنگ بزرگی را که همواره پیش روی بخش خصوصی در این حوزه بوده است را بردارد.

وی بیان کرد: با دایر کردن دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی سعی کرده‌ایم ایده‌آل‌ها و رویاهای جوانان را که همواره برای رسیدن به این بخش با مشکلات بسیار زیادی روبرو بوده‌اند را به واقعیت نزدیک کنیم.

.

مظاهریان با بیان اینکه بحث معماری آینه تجلی واقعیتی است که در جامعه می‌گذرد گفت: معماری بازتاب مسائل داخلی است که در کشور رخ می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهر‌سازی تاکید کرد: در این مسابقات دانشگاهیان، ‌پیمانکاران و کارفرمایان نقش بسیار خوبی دارند و برگزاری چنین مسابقاتی زمینه ساز افزایش آموزش در این حوزه شده است.

وی تصریح کرد: برخی از دانشگاهیان طرح‌های خود را از طریق رابطه‌ای که با کارفرمایان داشته‌اند عملی کرده‌اند اما با برگزاری این مسابقات چنین اقداماتی به شدت زیر سوال رفته و در آینده اجازه چنین اقداماتی در حوزه معماری داده نمی‌شود.

.

مظاهریان بیان کرد: رقابت، انتخاب و خلاقیت از مهمترین اهداف برگزاری این مسابقات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طراحی میدان آزادی و سر در دانشگاه تهران از طریق برگزاری چنین مسابقاتی ساخته شده است گفت: ما با برگزاری این مسابقات جامعه حرفه‌ای را به کارفرمایان معرفی می‌کنیم و با ایجاد رقابت بین آنها خلاقیت را شفاف سازی می‌کنیم.

وی افزود: کارفرمایان و پیمانکاران بعد از انجام مسابقه فرصت انتخاب یک یا چندین طرح را دارند گفت: ممکن است برگزاری چنین مسابقاتی آزادی عمل را برای معمار محدود کند و اما به هر حال کارفرمایان می‌توانند چندین طرح را از بین منتخب شدگان انتخاب کنند.

مظاهریان توضیح داد : اولین قدم را برای برگزاری این مسابقات فرهنگستان هنر برداشته و در یک دهه گذشته آیین‌نامه‌هایی را برای برگزاری این مسابقات پیشنهاد کرده‌ایم که در نهایت شورای عالی فرهنگی این آیین نامه‌ها را به تصویب رساند.

معاون وزیر راه و شهر‌سازی بیان کرد: در 94 ، 52 درصد از مسابقات در دبیر خانه ثبت شده بود اما با پیگیری‌هایی که دبیرخانه دائمی انجام داد در سال 96 میزان ثبت مسابقات به 75 درصد و در سال 97 به 90 درصد رسید.

.

نخستین دو سالانه مسابقات معماری و شهر‌سازی ایران برگزار شد

منبع : سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی