اصول نورپردازی خانه، قرار نیست نور همه جا مثل هم باشه! - سازه برتر



اصول نورپردازی خانه، قرار نیست نور همه جا مثل هم باشه!,

اصول نورپردازی خانه، قرار نیست نور همه جا مثل هم باشه!

اگر هنوز به قدرت نورپردازی در منزل ایمان نیاورده‌ اید، پیشنهاد می‌ کنم به این مطلب نگاهی بیاندازید و تکنیک‌ های آن را به‌ کار بگیرید. بعد از اجرای نورپردازی در محیط زندگی‌ تان به تأثیر معجزه‌ آسای آن بر روحیه خود و دکوراسیون منزلتان پی خواهید برد.

.

آرامش در آشپزی

نورپردازی در آشپزخانه معمولاً به‌صورت نقطه‌ ای و متمرکز صورت می‌ گیرد؛ یعنی هر یک از قسمت‌ های مهم، دارای نور مخصوص به خود هستند. سینک ظرف‌ شویی، اجاق‌ گاز، میز کار و کانتر آشپزخانه از قسمت‌ های مهم و مرکزی در این قسمت به شمار می‌ روند، البته طراحی و تولید هود با لامپ‌ های کارشده در بدنه هود، کار نورپردازی در این قسمت را راحت نموده و هم‌چنین هود را به یک نقطه کانونی در آشپزخانه تبدیل کرده است.

.

استفاده صحیح از لوستر

لوستر علاوه بر ایجاد یک مرکز نوری گسترده، جنبه تزئینی و لوکس بودن دارد. در فضاهایی که نیاز به یک منبع نوری گسترده است و قصد دارید یک نور اصلی تمام فضا را روشن کند به سراغ لوستر بروید. حتماً نباید از یک لوستر گران‌ قیمت و بزرگ استفاده کنید. شما با تهیه یک لوستر که متناسب با دکور منزلتان است، می‌ توانید یک منبع نوری گسترده را خلق کنید، ولی توجه داشته باشید که باید از نورهایی با شدت کمتر نیز در فضا استفاده کنید تا در صورت نیاز به نور ملایم از آن ها استفاده نمایید.

.

نقش کاربردی کلیدهای دیمر

قطعاً همه ما تجربه استفاده از منبع‌ های نوری با شدت نور یکسان را داشته‌ ایم؛ یعنی فقط می‌ توانیم انتخاب کنیم که لامپ روشن یا خاموش باشد؛ درحالی‌ که شدت نور در طول روز متفاوت است و گزینه بهتر، آن است که بتوانیم، نور مصنوعی را با نور روز تلفیق کنیم و با شدت نور روز، نور لامپ را تنظیم نماییم. خوشبختانه امروزه دستیابی به این رویا با استفاده از کلیدهای دیمر، امکان‌پذیر شده است. کلیدهای دیمر یا همان کلیدهای برق چرخان، کار تنظیم شدت نور را به‌راحتی انجام می‌ دهند و شما می‌توانید نور لامپ را مناسب با شرایط و روحیه‌ تان، تنظیم کنید.

.

میزان نور طبیعی

حضور نور طبیعی در خانه از الزامات طراحی به‌حساب می‌ آید. نور خورشید، حس زندگی و زنده بودن را القا می‌ کند. از پرده‌ های نازک و حریر استفاده کنید و اجازه بدهید نور به‌ راحتی وارد منزلتان شود. انرژی و گرمایی که نور خورشید دارد، مناسب با هر حس و حالی است. امید به زندگی و حرکت از خاصیت مهم نور خورشید است. چنانچه تمایل دارید در هنگام مهمانی از نور مصنوعی برای تمرکز و زیبایی روی عناصر منزل بهره ببرید، می‌ توانید از پرده‌ های ضخیم بر روی حریر استفاده کنید، اما از شما تقاضا می‌ کنم فقط در زمان مهمانی، پرده‌ ها را بکشید و در روزهای معمولی از نور روز بهره ببرید.

.


.اصول نورپردازی خانه، قرار نیست نور همه جا مثل هم باشه!,

.


قسمت‌های مهم در نورپردازی

ورودی، آشپزخانه، نشیمن و پذیرایی از قسمت‌ های مهم خانه هستند. برای خرید لوازم روشنایی در این محیط‌ ها، نهایت دست و دل‌ بازی‌ تان را خرج کنید. ورودی باید دارای یک نور ملایم و دعوت‌ کننده باشد. با نصب یک روشنایی زیبا در این قسمت، میزبانی باسلیقه برای مهمان خود باشید. آشپزخانه قلب خانه است. نورپردازی صحیح در این قسمت علاوه بر کاربردی‌ تر کردن آن، کمک زیادی بر زیبایی منزلتان دارد و اهمیت نورپردازی در نشیمن و پذیرایی بر کسی پوشیده نیست. بهتر است علاوه بر تأمین نور اصلی و عمومی در این قسمت، حتماً نورپردازی ویژه‌ای بر روی عناصر دکوراتیو داشته باشیم. استفاده از نور مناسب بر روی دیوار شومینه یا پشت میز تلویزیون و... جلوه‌ ای جذاب به این محیط می‌بخشد.

.

نورپردازی در خانه‌ هایی با سقف بلند و کوتاه

چنانچه در خانه‌ ای زندگی می‌ کنید که سقف آن بلند است، استفاده از لوستر و دیوارکوب می‌ تواند گزینه‌ های مناسبی باشند. باید دقت کنید بزرگی و تعداد شاخه‌ های لوستر را متناسب با ابعاد فضا انتخاب نمایید. استفاده از دیوارکوب هماهنگ با لوستر هم می‌ تواند جذابیت محیط را چند برابر کند. اگر در منزلی سکونت می‌ کنید که سقف آن کوتاه یا به‌اصطلاح کاذب است، بهتر است از نورپردازی مخفی استفاده نمایید؛ چون فاصله سقف کم است، نورهای زیاد چشم بیننده را اذیت می‌کند و استفاده از لوسترهای بزرگ در این محیط‌ ها پیشنهاد مناسبی نیست. به‌ کارگیری هالوژن و نورهای شلنگی که به‌ صورت مخفی در قسمت‌ های تورفته سقف استفاده می‌ شوند، گزینه‌ های مناسب‌ تری هستند.

.

اصول نورپردازی خانه، قرار نیست نور همه جا مثل هم باشه!

منبع : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی