نمای آجری زیبا، طراحی مدرن ویلا گل خانه در کرج! - سازه برتر



نمای آجری زیبا، طراحی مدرن ویلا گل خانه در کرج!,

نمای آجری زیبا، طراحی مدرن ویلا گل خانه در کرج!

"از آجرکاری ایرانی سخن مگویید؛ بلکه از جادوی آجری ایران صحبت کنید" شاید بارزیترین مشخیه معماری ایرانی برای جهانیان آجرباشد که از خانه های کوچک گرفته تا پیچیده ترین سازه های معماری مثل گنبدهای مدور، همه را مسحور خود می کند. اکنون در این بخش ویلایی را با هم مرور می کنیم که همان آجر چینی ها را با هوشمندی و دقت تمام در یک معماری مدرن به کار گرفته و رقصی از نور و سایه خلق نموده است.

مشخصات عمومی پروژه :

نام پروژه : ویلای [گُلـ]خانه موقعیت : ایران، استان البرز، محمدشهر نام شرکت یا دفتر معماری : دفتر شب SHABOFFICE معمار مسئول : شبنم حسینی گروه طراحی : حمیش رودز، سمیه درخشان، سروناز دادگر طراح نورپردازی : شبنم حسینی تاریخ شروع و اتمام طراحی : ۱۳۹۲ تاریخ شروع و اتمام اجرا : ۱۳۹۳-۱۳۹۶ مساحت سایت پروژه : ۱۰۰۰۰ sqm مساحت کل ساخته‌ شده : ۷۹۸ sqm نوع ساختمان : ویلای مسکونی مهندس یا مشاور عمران/ سازه : سروین سازه مهندس یا مشاور تأسیسات مکانیکی : علی غنی زاده مهندس یا مشاور تأسیسات الکتریکی : علی پیلتن مدیر اجرایی پروژه : شبنم حسینی مهندس ناظر/ دستگاه نظارت : شبنم حسینی طراح سه‌ بعدی : شبنم حسینی، حمیش رودز گرافیست : آوا دهقانی عکاس/ عکاسان : پرهام تقی اف ، آوا دهقانی، شبنم حسینی، مهراد ریحانى، حسین مرجوى جوایز : تقدیر شده در بخش مسکونی تک‌ واحدی در مسابقه معمار ۹۶

.

خاستگاه طراحی ویلا [گُلـ]‏خانه

[گُلـ]‏خانه در حومه شهر کرج و حدود ۶۰ کیلومتری غرب تهران قرار دارد. این پروژه به‌ عنوان یک ویلای آخر هفته برای یک خانواده شش نفره طراحی و ساخته شده ‏است. دو قطعه مجاور، ولی مجزا که هر کدام نزدیک به ۵۰۰۰ مترمربع مساحت دارند زمین این پروژه را تشکیل می‌ دهند. قطعه الف با درختان میوه کهن‌سال پوشیده شده است، درحالی‌ که قطعه در کنار یک خیابان پرسروصدا با ساختمان‌ های کوتاه و بلند بدون نظم قرار گرفته و به جز چند درخت باقیمانده، تقریباً همه پوشش گیاهی‌ اش را در یک آتش‌ سوزی از دست داده است.

.

ایده و روند طراحی ویلا [گُلـ]‏خانه

با توجه به شرایط سایت پروژه، قطعه به‌ عنوان محل ساخت پروژه انتخاب‌شده و ساختن مانعی برای افزایش حریم خصوصی و کاهش دید و صدا از سمت خیابان مجاور به‌ عنوان اولویت در طراحی این پروژه مدنظر قرار داده شد. حجم این ویلا در پاسخ به موقعیت زمین، به‌ صورت خطی و کشیده و همانند یک دیوار ضخیم، شکل‌ گرفته تا سدی برای صدا و هرج‌ و مرج کوچه مجاور باشد و دید به داخل زمین را محدود کند. این حجم هم‌چنین برای ایجاد محیط خصوصی‌ تری برای استخر و فضای اطراف آن تغییر شکل داده ‏است. مداخله استخر و مسیر ماشین در حجم طبقه همکف، فضاهایی سایه‌ دار برای توقف ماشین و فضای نشستن در فضای باز به وجود آورده‏ است. خطی از پنجره‌ های قدی در طبقه همکف، نما را برای متمرکز کردن چشم‌ انداز به‌ سوی استخر باز می‌ کند و در طبقه اول یک تراس خطی طولانی که اتاق‌ ها را به هم متصل می نماید، به‌ سوی استخر و باقی زمین نظر می‌کند. پشت ساختمان هم بسته و صلب باقی می‌ ماند. باید این نکته را یادآور شد که سیستم سازه‌ ای این ساختمان ستون و دال بتنی است که ستون‌ ها به عقب رانده‌ شده و از حرکت فرم تبعیت کرده‌ اند.

.

شکل‌ گیری و اجرای آجرها

حجم مدرن و دینامیک ساختمان در پوسته‌ ای آجری پیچیده شده‏ است. آجرها از کوره حیدری در حاشیه جنوب غربی تهران انتخاب شدند که از شیوه‏ سنتی برای پخت آجر استفاده می‌ کند. از استراتژی ساده‏ به‌ اصطلاح کله-راسته در چیدن آجرها استفاده شده‏ تا سه نوع بافت متفاوت آجری به دست دهد. این سه بافت برای تعریف طبقه همکف و اول به‌ عنوان دو لایه مجزا، ایجاد یک پوسته متخلخل برای دست‌ اندازهای تراس و هم‌چنین پوشاندن پنجره‌ های نمای غربی استفاده شده‌ اند.

.

طراحی محوطه ویلا [گُلـ]‏خانه

طراحی محوطه این پروژه در راستای معماری آن به‌ طور جدی انجام شده است. خطوط مسیرها از انحنای ساختمان تبعیت می‌ کنند و پالت مصالح آن بتن درجا و سنگ‌ریزه است. گیاهان از یک پالت غیراهلی و از انواع چمن‌ ها انتخاب شده‌ اند تا حسی طبیعی ایجاد کنند.

.

نمای آجری زیبا، طراحی مدرن ویلا گل خانه در کرج!

منبع  : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی