سیستم بتنی پیش تنیده - سازه برتر



سیستم بتنی پیش تنیده سیستم بتنی پیش تنیده,Pre Tension & post Tension,پیش فشرده بتن,پیش تنیده كردن بتن,روشهای اجرای سيستم پس كشيده,

مقاومت بتن در برابر فشار بالاست ولی در مقابل كشش ضعیف است. ایجاد پیش فشردگی در بتن با كابل های فولادی باعث می گردد بتن همواره در تنش فشاری باقی بماند و در نتیجه میزان باربری آن افزایش خواهد یافت. چون كابلها در حالت فشرده قرار دارند و نیروی کششی را به نیروی فشاری تبدیل می كنند و هیچ ضعفی در مقطع بتن ایجاد نمی كنند و بتن فقط تحت بارهای بسیار زیاد به كشش می افتد و ترك نمی خورد.

برای پیش فشرده یا پیش تنیده كردن بتن دو سیستم متفاوت وجود دارد: پیش كشیدن و پس كشیدن.

1- پیش كشیدن: تعداد زیادی از قطعات بتن پیش فشرده، از جمله دال های كف با این روش تولید می شوند. مانند بتن مسلح پیش ساخته مقطع و محل قرارگیری كابلها براساس بارهای محاسبه شده مشخص و رعایت می شود. در اين سيستم در مرحله اول فولادها تحت كشش قرارگرفته ودر دو انتهای عضو توسط گيره های مخصوص كاملا گير داده می شوند. در مرحله دوم عضو مورد نظر بتن ريزی می شود و سپس بتن عمل آورده می شود و به مقاومت كافی می رسد و در مرحله سوم فولاد های پيش تنيدگی در دو انتهای تير، بريده شده و نيروی پيش تنيدگی بصورت يك نيروی فشاری بر عضو اعمال مي شود. فولاد های پيش تنيدگی به دو صورت فولاد با مسير مستقيم يا فولاد با مسير شكسته می باشد. اجرای مسير با منحنی پيوسته برای كارهای پيش كشيده تقريبا امكان پذير نيست.

2- پس كشیدن: در روش پس كشیدن، كابلها را در قالب كار،‌ داخل غلافهایی قرار می دهند، بتن‌ریزی را انجام می دهند. وقتی به اندازه كافی خود را گرفت دو سر كابل‌ها را به طرف بیرون می کشند. این كار به وسیله گره های مخصوص كه به دو سر سیمها بسته می شوند و پس از قطع شدن كشش محكم می شوند، انجام می گیرد. مزیت پس كشیدن بر پیش كشیدن این است كه می توان آنها را خمیده كرد تا در مسیر تنش قرار گیرند. به این ترتیب می توان بتن را به شكلی ریخت كه كمترین حجم ممكن را داشته باشد.

روشهای اجرای سيستم پس كشيده:

1- سيستم چسبيده: با اين روش كابل هاي پس كشيده از ميان غلاف هاي تخت ممتد وكوچك از جنس گالوانيزه عبور مي كند كه داخل غلاف ها پس از بتن ريزي وكشيده شدن كابل ها با دوغاب پر مي شود.

2- سيستم غير چسبيده: در اين سيستم كابل با دوغاب تزريق نمي شود و مي تواند آزادانه و مستقل از بتن حركت كند. اغلب كابل ها در يك غلاف محافظ با گريس پوشانده شده اند . پس از بتن ريزي وكسب مقاومت فشاری مشخص كابل بسادگی و با استفاده از يك جك دستی كوچك كشيده مي شود كه اين عمل عمليات پس كشيدگي را تكميل ميكند.

مزایای سيستم پس كشيده:

1- استفاده از دهانه های بلند 2- بهره گيری از سطح تخت و صاف در زير سقف 3- انعطاف طرح 4- استفاده از دال های نازكتر 5- كنترل تغيير شكل وترك 6- كاهش ارتفاع طبقات 7- سازه سبكتر 8- ساخت سريع 9- صرفه جويي در هزينه های ساخت 10- انعطاف پذيری در آينده