بافت های فرسوده بازسازی شده هنوز ایمن و پایدار نیست - سازه برتر



بافت های فرسوده بازسازی شده هنوز ایمن و پایدار نیست,

بافت های فرسوده بازسازی شده هنوز ایمن و پایدار نیست

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران گفت: بافت های فرسوده تهران به بافت پایدار و دارای شرایط ایمنی تبدیل نشده است. به گزارش سازه نیوز، سید محمود میر لوحی در هفتاد و سومین جلسه شورا در واکنش به طرح «الزام شهرداری به ارایه لایحه اولویت اجرای طرح های بلوکی بافت فرسوده » گفت: در واقع از سال 81 و 82 در دولت اصلاحات مسئله بافت فرسوده به عنوان یک اولویت مطرح شد و در قوانین آمد اما با شرایطی که داشتیم در حدود 15 سالی که از تصویب قانون می گذرد و مسیری که طی کردیم می بینیم هر چه بیشتر از مسیر اصلی دور شده ایم به طوریکه منابع مالی داشتیم، ولی رفتیم در حاشیه شهر تهران در قالب مسکن مهر این منابع را هدر دادیم.

.

وی ادامه داد: این در حالی است که شهروندان تهرانی نه تنها به این مسکن ها مهاجرت نکردند، بلکه وسیله ای برای جذب مهاجرهای جدید از شهر های دیگر شد.

میر لوحی افزود: این موضوعات را با مطالعه بیان می کنم کافی است به پرند و رباط کریم سری بزنید ببینید چه افرادی در آنجا ساکن شدند. البته این افراد هم میهنان ما هستند ولی شما خواهید دادید شرایط شهر های پیرامون تهران درست مانند شهر هایی است که 500 کیلومتری تهران هستند و مشکلات از آنجا به اینجا منتقل شده و از تهران کسی در این مسکن های مهر ساکن نشده است. حال آنکه بحث بافت فرسوده همچنان باقی است .

.

وی با بیان اینکه 40 درصد بافت های فرسوده تهران می گویند بازسازی شده اما در همین جلسه عرض کردم که اینها به بافت پایدار و دارای شرایط ایمنی تبدیل نشده اند، گفت: در این بافت های فرسوده نه سرانه های خدماتی تامین شده و و نه ایمنی در آن رعایت شده است.

رییس کمیته اقتصادی شورا افزود: این در حالی است که برخی دوستان صحبت از هویت و بافت اجتماعی می کنند و بر لزوم حفظ آن پافشاری دارند اما نمی گویند این هویت و بافت اجتماعی چیست و تعریف نمی کنند.

.

میر لوحی اظهار داشت: این هویت چیست که می خواهید حفظ کنید؟ در باغ آذری و مهر آباد و منطقه 13 و خانه های مجردی چه دارد که می خواهید حفظ کنید؟ این در حالی است که مدام به واسطه اینکه نتوانسته اند کاری صورت دهند به پروژه نواب خرده می گیرند و می گویند نواب احیا نشده است. شما بفرمایید بگویید جاهایی که شما احیا کردید به چه سرنوشتی دچار شده است! کجا سرانه های خدماتی تامین شده، کجا حرکت اقتصادی در آن انجام شده، کجا منابع مالی سرازیر شده؟

میر لوحی افزود : در چنین شرایطی و نیز با اجرای طرح هایی نظیر مسکن مهر لطمه سنگینی به منابع مالی کشور وارد شد، در شرایطی که تولید کنندگان سیمان و فولاد ورشکسته شدند، حال آنکه ما 1200 میلیارد دلار منابع داشتیم.

.

رییس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: امروز برای احیای بافت فرسوده مجوز ساخت 5 طبقه در انتهای یک کوچه داده می شود، حال آنکه هیچ گونه تمهیداتی برای امداد رسانی به این سازه ها اندیشیده نمی شود.

وی افزود: جالب است که در این شرایط می گویند از 4 هزار بلوک فقط 110 بلوک باقی مانده یعنی 21 هکتار اگر اینگونه است، پس چرا اینقدر ناله می کنید و پس بیاید اعلام کنید 95 درصد کار انجام شده است.

.

میر لوحی همچنین در راستای پیشنهادات خود گفت: پیشنهاد ما این است که 50 درصد بافت های فرسوده به 3 ماموریت ایجاد فضای فرهنگی و ایجاد فضای سبز پیرامون آن و ایجاد معابر مورد نیاز اختصاص یابد و 50 درصد ما بقی به ساخت و ساز اختصاص یابد.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا این امر سبب جذب سرمایه و رفع مشکلات دیگر خواهد شد.

.

بافت های فرسوده بازسازی شده هنوز ایمن و پایدار نیست

منبع : سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی