ارزيابی سريع آسيب پذيری ساختمانها در برابر زلزله - سازه برتر



 

ارزيابی سريع آسيب پذيری ساختمانها در برابر زلزله

 

چكيده:

مقاوم سازي و بهسازي لرزهاي ساختمانها و شريانهاي حياتي مطابق روشهاي معمول بر اساس دستورالعمل بهسازي لرزهاي نيازمند انجام مطالعات جامع و نيز آزمايشات متعدد مي باشد كه اين امر مستلزم صرف هزينه و زمان بسيار طولاني است . ليكن جهت انجام مطالعات مقاوم سازي و بهسازي لرزه اي از ديد كلان نياز به ارزيابي سريع ساختمانها جهت تعيين اولويت و تقدم انجام مطالعات آسيب پذيري ساختمانها مي باشد .

استفاده از روشي براي برآورد آسيب پذيري تقريبي و سريع سازه با صرف هزينه اندك كمك خواهد نمود تا بتوان بسرعت ساختمانها را اولويت بندي نموده و همچنين ساختمانهايي كه فاقد هر گونه سيستم مقاوم جانبي مي باشد را سريعاً شناسايي و در مورد نياز سازه جهت انجام مطالعات كامل بهسازي و روش آن بهتر تصميم گيري نمود .

 

لذا در اين تحقيق سعي شده با شناسايي و بررسي تمام موارد ، پارامترها ، معايب و نقايص موثر در مقاومت سازه در برابر نيروهاي جانبي وارده به سازه ها همانند زلزله و نيز درجه بندي تاثير و اهميت آنها بر آسيب پذيري سازه بتوان ميزان آسيب پذيري سازه را بطور تقريبي و سريع برآورد نموده و با توجه به تأثير عوامل مختلف بصورت يك مقدار كمي بيان نمود تا بتوان براساس ميزان و درجه اهميت و احتمال خرابي آنها نسبت به اولويت بندي براي انجام مطالعات بهسازي لرزه اي اقدام نمود. و با انجام مطالعات اندك در زمان كوتاه و با صرف هزينه بسيار كم با رفع سريع نقايص شناخته شده در ساختمان ، پايداري آن را در مقابل خطرات احتمالي تا زمان انجام مطالعات كامل بهسازي موقتاً تا حدود زيادي تامين نمود.

 

فرمت: pdf

حجم: 190 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود