کفپوش های بتنی، چرا بهترین سنگفرش برای محوطه هستند؟ - سازه برتر



کفپوش های بتنی، چرا بهترین سنگفرش برای محوطه هستند

کفپوش های بتنی، چرا بهترین سنگفرش برای محوطه هستند؟

یک ترفند برای اینکه حیاط درهم و پر گیاه ما آراسته شود این است که به صورت هوشمندانه از عناصر تزیینی و غیر گیاهی مانند کف سازی، نور پردازی، حصارکشی و غیره استفاده کنیم. پاسیو و مسیرهای سنگ فرش جدید و نو شده نه تنها فضا را تعریف می کنند بلکه سبب ایجاد کنتراست شده و باعث می شود گل و گیاهان طبیعی بیشتر به چشم بیایند.

.

کف پوش های بتنی به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

بلوک پازلی دال بتنی تخت

بلوک های بتنی پازلی برای اولین بار توسط هلندی ها پس از جنگ جهانی دوم ابداع شد. در آن دوران مصالح اصلی هلندی ها که آجر و سفال بود با کمبود مواجه شد و آنها با استفاده از بتن به عنوان سنگ فرش این بلوک ها را به وجود آوردند. سپس این بلوک ها در سراسر اروپا محبوب شد و با اینکه ۵۰ سال از نصب آن می گذرد اما هنوز سالم مانده اند. نقطه ضعف بلوک بتنی پازلی این است که با وجود داشتن تضمین برای طول عمر بالا ظاهر طبیعی ندارند و بافت آن شبیه دانه های شیر برنج یخ زده است و پاسخگوی هر سلیقه ای نمی باشد.

.

کفپوش های دال بتنی تخت گزینه های زیادتری در امر زیبایی شناسی برای ارائه دارد. با وجود اینکه ضخامت کمتری نسبت به بلوک های بتنی پازلی دارند اما به همان اندازه در برابر عبور و مرور عابرین پیاده مقاوم است. همچنین ظاهر طبیعی بهتری دارند و شبیه به سنگ طبیعی و آجر می باشند و از همه بهتر اینکه عملکرد بالایی در مقایسه با ظاهر ساده اش دارد.

.

دو نوع متفاوت از سنگفرش بتن

. کفپوش بتنی پازلی

فاصله انداز ها در لبه بلوک های بتنی پازلی سبب به وجود آمدن مفاصل متحد الشکل می شود. توسط ترکیبی از بتن متراکم و بسیار سخت درست شده است. به دلیل ضخامت بالا برای انواع کاربری ها از جمله مسیر های ماشین رو نیز مناسب است.

.

کفپوش دال بتنی مسطح

بدون فاصله انداز در لبه ها است. قالب گیری آن با بتن شل است تا ظاهری طبیعی تر مانند سنگ و آجر داشته باشد. نازک است و برای مسیر های ماشین رو مناسب نیست.

.

اطلاعات اساسی کفپوش های بتنی

آیا خودمان میتوانیم نصب کنیم یا نیاز به نصاب داریم؟

با کمی زور بازو می توانید یک پاسیو کوچک را بپوشانید اما برای مسیر های اتومبیل رو یا پروژه های بزرگ مقیاس نیاز به کمک حرفه ای دارید.

.

پشتیبانی آن به چه صورت است؟

کفپوش بتنی پازلی دارای گارانتی است اما تعداد کمی از شرکت های ارائه دهنده کفپوش دال بتنی مسطح گارانتی ارائه می دهند.

.

این کفپوش ها مناسب کجاست؟

تمامی این کفپوش ها مناسب کف سازی پاسیو و پیاده رو ها هستند اما به صورت کلی می توان گفت فقط کفپوش بتنی پازلی می تواند به عنوان کف سازی برای وسایل نقلیه استفاده شود. همچنین در جایی که بارندگی زیاد است میتوانید از کفپوش های عبور دهنده آب استفاده کنید.

.

آیا نگهداری از آن آسان است؟

شک نکنید! چرا که شما با مصالح محکمی به نام بتن سرکار دارید که بسیار مقاوم است. تمام کاری که برای نگه داری این کفپوش ها باید انجام دهید این است که هر از گاهی سطح آن را جارو کنید و علف های هرزی که میان درز ها روییدند را بچینید و اگر در تمیز کردن وسواس دارید و می خواهید کفپوش ها همیشه مثل روز اول نو به نظر برسند می توانید لکه ها یا کپک های ایجاد شده روی کفپوش را با با مواد مخصوص تمیز کنید. در اقلیم های برفی از ضد یخ غیر کلوئیدی استفاده کنید.

.

مزایای سنگفرش های بتنی

نصب آسان: به دلیل داشتن سطح زیرین صاف و یکدست و داشتن سایزبندی مشابه و همچنین داشتن اشکال جفت شونده در مقایسه با سنگ نصب سریع تری را دارا است. ضد لغزش: بلوک های بتنی در مقایسه با بتن درجا ریخته شده انقباض بهتری دارد خصوصا در جایی که با شیب راهه مواجه هستیم. انعطاف پذیری: بر خلاف بتن درجا ریخته شده و آسفالت هر بلوک بتنی می تواند جداگانه حرکت داده شود. آسفالت و بتن درجا ریخته شده به دلیل یخ زدگی و رشد ریشه گیاهان دچار ترک می شوند اما این اتفاق در بلوک بتنی نمی افتد. تعمیر کفپوش بتنی آسان است به این صورت که بلوک آسیب دیده را بلند کنید، تعمیر کنید و در جایش قرار دهید. به همین سادگی! مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی: کفپوش های بتنی می توانند در برابر یخ زدگی بدون اینکه ترک بخورند یا گسیخته شوند مقاومت کنند. اگرچه لازم است که در کارخانه حین ساخت از حداقل استاندارد های لازم برای تغییرات آب و هوا برخوردار باشند.

.

نقاط ضعف کفپوش های بتنی

تغییر رنگ: پوشش سطح که نماینگر ساختار کلی بلوک بتنی است به مرور زمان دچار تغییر رنگ و تغییر شکل می شود. کفپوش های بتنی شسته به صورت طبیعی دارای سوراخ ها و خلل و فرج هستند. کفپوش های صیقلی دارای یک لایه محافظ هستند که این سبب گران تر شدن آنها شده است.

. لکه ها: کفپوش های بتنی به راحتی لکه ها (خصوصا لکه های روغن) را جذب می کنند که برای رفع آن نیاز به محلول های چربی زدا یا شستشو با شلنگ آب فشار قوی و یا در نهایت جایگزینی بلوک بتنی می باشد. درزگیرهای بتونه ای هم می توانند لکه ها را بپوشانند اما باید اینکار را هرچند سال یکبار انجام داد. تکرارشوندگی: این امر سبب می شود که بلوک های بتنی حالت مصنوعی داشته باشند. شما ممکن است نیاز به یک نصاب حرفه ای داشته باشید که این حالت تکرار شونده را پنهان کند. علف هرز: در جاهایی که بلوک ها به هم متصل می شوند امکان رویش علف هرز وجود دارد.

.

مسئله زه کشی سنگ فرش های بتنی

آب باران که از روی کفپوش ها عبور می کند به عنوان عاملی شناخته می شود که سبب فرسایش در کفپوش ها می شود و سپس به سمت سیستم فاضلاب شهری جاری می شود اما کفپوش بتنی پازلی از جاری شدن آب باران روی سطح کف سازی جلوگیری می کند و به دلیل داشتن عرض بیشتر در محل های اتصال و داشتن سوراخ هایی برای دفع آب سبب می شود آب باران به درون خاک نفوذ کند و زیر کفپوش باقی نماند و باعث اندوختگی آب های زیرزمینی شود و آلاینده ها را به دام بیاندازد. این کفپوش ها نیاز به ساختن یک لایه ضخیم از شن و ماسه به عنوان زه کشی در زیر خود دارند که این سبب می شود عمل نصب گران و سخت شود اما نکته مثبت این است که دیگر خبری از چاله های آب نخواهد بود.

.

کفپوش های بتنی، چرا بهترین سنگفرش برای محوطه هستند؟

منبع : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی