پنجره در طراحی داخلی، از قاب رنگی ارسی ببینیم! - سازه برتر



پنجره در طراحی داخلی، از قاب رنگی ارسی ببینیم

پنجره در طراحی داخلی، از قاب رنگی ارسی ببینیم!

همیشه به دنبال روزنه‌ ای بوده‌ ام که از پس آن بتوان جهان را همان‌ گونه که رویاهایم از من می‌ خواهد ببینم. بتوانم هر آنچه را در ذهن خود دارم بر صفحه آبی‌ رنگ و مقدسی نشان کنم که روحم را بر فراز خود به پرواز درآورد. این رویا همیشه برایم دست‌ یافتنی و لذت‌ بخش بود. همیشه و همیشه وقتی نگاهم پر از حرف بود و واژه‌ ها درون خطوط کاغذهایم می‌ رقصیدند به سراغ پنجره می‌ رفتم و از پس آن، آسمان آبیِ خدا را می‌ نگریستم. درون‌ دلم چیزی خالی می‌ شد و آرام‌ تر و سبک‌ تر از همیشه، آرزوهایم را بر ژرفای آبی آن نقاشی می‌ کردم؛ آبی آرام بلند! در این مطلب همراه من باشید تا با هم، پنجره را از منظری دیگر نگاه کنیم...

. از بودن پنجره

وقتی خانه‌ ای ساخته می‌ شود و رنگ و بوی زندگی به خود می‌ گیرد، جای خالی نور خورشید خدا در آن احساس می‌ شود. چه چیزی می‌ تواند نهایت نور زندگی روز را درون هر خانه‌ ای مهمان کند؟ چه چیزی به‌ جز ارتباط خالصی میان آنچه در درون است و بیرون می‌تواند حق مطلب روشنا را ادا کند؟ جای «پنجره» را هیچ‌ چیز دیگری نمی‌ تواند در داستان خانه‌ هایمان پر کند. هیچ‌ چیز دیگری نمی‌ تواند تداعی‌ گر شکوه نور در قدم‌ به‌ قدم خانه شود.

.


پنجره در طراحی داخلی، از قاب رنگی ارسی ببینیم

.


ارسی، این رنگ پرشکوه

نوعی از پنجره که در فرهنگ و معماری ایرانی طرفداران بسیاری دارد و شهره معماری خود به‌ حساب می‌ آید، ارسی نام دارد. ارسی معمولا با شیشه‌ های رنگی تزئین می‌ شود که همین مسئله نیز باعث جذابیت و زیبایی بیش‌ از حد آن می‌ شود. بد نیست به این نکته نیز اشاره‌ کنیم که واژه ارسی در فرهنگ لغات عمید به معنای در اتاقی است که بر روی حیاط باز می‌ شود.

.

در ساختمان‌ های اشرافی و اماکن مقدس مساجد و همچنین کاخ‌ های زمان قاجار اهمیت بیش تری به پنجره‌ های ارسی داده‌ اند و آن ها را با تزئینات قابل‌ توجهی آراسته‌ اند. تا جایی که می‌ توان شاهد نقاشی روی قاب‌ های پنجره نیز بود در این پنجره‌ ها قاب‌ های شیشه‌ های پنجره‌ ها با طرح‌ های خاص هندسی به اشکال زیبایی درآمده‌ اند و به‌ علاوه به‌ جای شیشه‌ های ساده و بی‌ رنگ از شیشه‌ های رنگارنگ و چشم‌ نواز استفاده شده است. از دلایل عمده استفاده نقش‌ ها و شیشه‌ های رنگی در پنجره‌ های این دوره علاوه بر ایجاد فضای نورگیر و دلچسب، امکان عدم دید فضای داخلی از بیرون را فراهم نموده و بدین ترتیب به حفظ درون‌ گرایی معماری ایرانی نیز به‌ خوبی پرداخته‌ اند.

.

پنجره در طراحی داخلی، از قاب رنگی ارسی ببینیم!

منبع : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی