ضرورت افزایش مطلوبیت سرمایه گذاری در بافت های فرسوده - سازه برتر



ضرورت افزایش مطلوبیت سرمایه گذاری در بافت های فرسوده,

ضرورت افزایش مطلوبیت سرمایه گذاری در بافت های فرسوده

کارشناس مسکن گفت:اجرای موفق طرح نوسازی بافت های فرسوده نیازمند افزایش مطلوبیت زندگی و سرمایه گذاری در این محله هاست.

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت نوسازی بافت های فرسوده اظهار داشت: ما طبق قانون باید هر سال نوسازی 270 محله را دستور کار قرار دهیم که وزارت راه و شهرسازی، دولت، وزارت کشور و دولت در این امر همکاری خواهند داشت.

.

وی ادامه داد: برای عملیاتی کردن این موضوع نوسازی بافت های فرسوده در لایحه بودجه 97 پیشنهاد داده شد که به مجلس نیز ارائه شد. برای تحقق این امر برای هر محله باید حدود صد میلیارد تومان هزینه کنیم تا به میانگین آن شهر برسد که در طول 5 سال برای هزار و 334 محله، صد و بیست وپنج هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که سالی 25 هزار میلیارد تومان برای 270 محله برآورد می شود که میانگین برای هر محله تقریبا صد میلیارد تومان بودجه لازم است.

.

عشایری گفت:مفروض ما این بود که در سال اول اجرایی که می تواند سال 1397 باشد و در صورت تحقق اهداف از شهریور ماه عملیاتی می شود و ظرفیت ها را سنجیدیم و بیش از 30 شهر در کشور ظرفیت تولید 5هزار واحد مسکونی در اراضی مورد نظر را دارد و بیشترین سهم مربوط به تهران است ؛ در این طرح اراضی فاقد کارایی در بافت های فرسوده در طرح قرار می گیرند.

وی افزود: در تهران اجرای این طرح ابتدا در محله سیروس شروع خواهد شد و در محله پشت باغ یزد و یا در بوشهر با خیرین و تولید کنندگان مسکن به توافق رسیده ایم.

.

وی درباره چالش های نوسازی بافت فرسوده افزود: سه هدف اصلی ارتقای تاب آوری و ارتقای زیست پذیری و ارتقای سطح زندگی در محله های قدیمی مورد نظر ما است و وقتی این سه موضوع با هم محقق شود تمام مشکلات و چالش های این حوزه مرتفع می شود.

این مقام مسئول گفت:در لایحه بودجه 97 دولت انگیزه برای ورود بخش خصوصی و شهرداری ایجاد می کند و برای نوسازی بافت ها پولی را به بانک ها قرض می دهد و بعد از بازپرداخت کامل تسهیلات، پول را از بانک ها پس خواهد گرفت.

.

وی ادامه داد:دولت بین 15 تا 16 درصد در این کار ورود مستقیم هزینه ای خواهد داشت که این عدد در محل افزایش حامل های انرژی در تبصره 4 دیده شده است البته مجلس هفته گذشته تبصره 4 را تایید نکرد و بافت های فرسوده خط خورد. منابع در برنامه درست دیده شده که اعداد بزرگ و دست نیافتنی نیست وسهم دولت بسیار ناچیز است، بنابراین باید مجلس برای 19 میلیون نفر جمعیت شهری که در بافت های فرسوده سکونت دارند، تصمیم جدی می گرفت.

.

عشایری گفت: انتظار می رود مجلس پیرو مذاکرات و رایزنی های ما با کمیسیون تلفیق و اقتصادی و عمران مجلس همراهی کند چون اگر این کار انجام نشود در جریان تحقق پذیری اهداف خدشه وارد خواهد شد. بنابراین اگر این اتفاق عملیاتی نشود و سهم 15 درصدی دولت از مصوبه مجلس نگذرد و نقش اهرمی اجرا نشود نقش کلیدی مسئله از بین خواهد رفت بنابراین مجلس می تواند در تبصره های دیگر به تحقق این امر کمک کنند.

وی افزود:روز گذشته نیز در جلسه ای که با آقای نوبخت داشتیم ایشان قول دادند اگر این موضوع در مجلس هم رای نیاورد از محل تبصره 18 امکان تامین منابع خواهد بود.

.

عشایری گفت: در جلسه ای که با حضور شهرداران و استانداران داشتیم قرار شد در دهه فجر با حضور رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد بازآفرینی شهری، و اعضای این ستاد همزمان جریان فعالیت بازآفرینی شهر در سراسر کشور نیز شروع خواهد شد.

بر اساس این گزارش روانشاد نیا کارشناس مسکن نیز در ادامه تصریح کرد: بافت های فرسوده یک اولویت ملی است و نکته حائز اهمیت بازآفرینی محله است ولی مشکل اینجا است که مطلوبیت زندگی در این بافت ها کاهش یافته است و به طور نمونه افزایش قیمت در این محلات نسبت به محلات لوکس و دیگر محلات نصف است.

.

وی ادامه داد:در بعد زندگی ساکنان این محلات نیز وضعیت مناسبی ندارند و حل این موضوع کار آسانی نیست ؛ نسبت ساخت و ساز در این محلات به کل کشور یک درصد است و چگونه می خواهد مشکلات مسکن را مرتفع کند.

وی افزود: این بافت ها مطلوبیت سرمایه گذاری و زندگی ندارند و بودجه دولت محدود است و چگونه می تواند بودجه این طرح محقق شود در حالیکه بخش تسهیلات مالی این حوزه نسبت به تسهیلات کل کشور فقط 7درصد است.

وی درباره امکان محقق شدن اهداف تعیین شده این بخش در بودجه 97 گفت: در مورد تحقق این موضوع باید تردید کرد زیرا اولا بلند مدت است و با توجه به تجارب گذشته باید درس گرفت و کیفیت ساخت را بالا برد و اگر بتوان واحدهایی را ساخت که مردم احساس تعلق به آن داشته باشند موفق بوده ایم.

.

ضرورت افزایش مطلوبیت سرمایه گذاری در بافت های فرسوده

منبع : باشگاه خبرنگاران  جوان

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی