صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی‌صلاح، غیرقانونی است - سازه برتر



صدور پروانه ساختمانی,صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی‌صلاح,اخبار مسکن,پروانه ساختمانی,خبرهای مسکن,

صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی‌صلاح، غیرقانونی است

یک مقام مسئول گفت: طبق قانون باید مجری ذی‌صلاح و ناظر در تمامی ساخت و سازها وجود داشته باشد، اما متأسفانه از سوی دولت و مالکان این قوانین اجرا نمی‌شود.

صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی‌الصلاح غیرقانونی است / انتخاب ناظر از سوی مالک کیفیت ساختمان را کاهش می‌دهدبیژن خطیبی عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه آیین‌نامه کنترل ساختمان ابلاغ شده و در کمیته زیربنایی دولت در حال بررسی است، اظهار کرد: به زودی کمیته زیربنایی هیأت دولت درباره بندهای مختلف این آیین‌نامه به نتیجه رسیده و تصویب خواهد شد.

.

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین مخالفت‌های نظام مهندسی با دولت در آیین‌نامه کنترل ساختمان در اختیار گرفتن ناظر از سوی مالک است که این موضوع کیفیت ساخت و ساز را به شدت کاهش می‌دهد.

خطیبی تصریح کرد: در گذشته ناظر از طریق سیستم‌های نظارتی انتخاب می‌شد و مالک حق هیچ دخالتی در انتخاب آن نداشت؛ به همین منظور کیفیت ساخت و ساز‌ها طی سال‌های گذشته افزایش یافته بود.

.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه این اختلاف نظر با دولت حل شدنی نیست، گفت: در صورتیکه ناظر از سوی مالک انتخاب شود، به دلیل رابطه مالی بین طرفین، ناظر تحت اختیار مالک قرار می‌گیرد و بسیاری از نظارت‌های لازم را رعایت نمی‌کند.

وی تاکید کرد: در صورتی که مالکی بخواهد خودش ساکن واحد ساخته شده باشد، مشکلی از سوی انتخاب ناظر وجود ندارد اما اگر این ساختمان برای فروش ساخته شده باشد، باید ناظر از سوی نظام مهندسی تعیین شود.

.

به گفته وی؛ طبق قانون باید مجری ذی‌صلاح و ناظر در تمامی ساخت و سازها وجود داشته باشد، اما متأسفانه از سوی دولت و مالکان این قوانین اجرا نمی‌شود.

خطیبی در ادامه بیان کرد: طبق نظر نظام مهندسی باید حضور مجری دارای صلاحیت در تمامی ساختمان‌ها وجود داشته باشد،در غیر این صورت صدور قوانین ساختمانی خلاف قانون است.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: شهرداری باید انتخاب مجری ذی‌الصلاح را برای ساخت و ساز اجباری کند که متأسفانه در این بخش نیز شهرداری همکاری لازم را انجام نمی‌دهد.

.

خطیبی با بیان اینکه بررسی کیفیت ساخت و سازها تنها به مدت محدودی ختم می‌شود، گفت: بعد از حادثه پلاسکو و زلزله کرمانشاه کمیته‌های مختلفی برای بهبود کیفیت ساختمان‌ها و جلوگیری حوادث تشکیل شد، اما بعد از گذشت مدتی این بررسی‌ها فروکش کرد و به فراموشی سپرده شد.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خاتمه یادآور شد: با تشکیل کمیته‌های بررسی کیفیت ساختمان ؛ شاید کیفیت ساختمان‌ها برابر با استانداردهای جهانی شود.

.

صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی‌صلاح، غیرقانونی است

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی