ترکیب رنگ های سرد و گرم در دکوراسیون اتاق خواب - سازه برتر



ترکیب رنگ های سرد و گرم در دکوراسیون,ترکیب رنگ های سرد و گرم, دکوراسیون اتاق خواب,دکوراسیون,طراحی داخلی,

ترکیب رنگ های سرد و گرم در دکوراسیون اتاق خواب

پالت های رنگی : نحوه طراحی و چیدمان اتاق خواب نقش بسیار مهمی در خواب ما دارد. اگر ما اتاق خواب راحت و زیبایی داشته باشیم می‌توانیم خوابی بهتر و باکیفیت‌تر را نیز تجربه کنیم. به همین دلیل هم هست که مالکان و طراحان اهمیت فوق‌العاده زیادی به طراحی این قسمت از خانه می‌دهند و عنصر رنگ را بسیار مهم می‌پندارند. مطالعات زیادی بر روی تاثیر روانی رنگ بر روی افراد شده است و هر بار هم پژوهش‌ها به یافته‌های بسیار خوبی دست یافته‌اند. آن‌چه که مسلم است این است که رنگ‌ها تاثیر بسیار زیادی بر روی ذهن ما می‌گذارند و به همین دلیل انتخاب آن‌ها در اتاق خواب یعنی جایی که قرار است ما در آن آرام‌ترین لحظات را سپری کنیم از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود.

یک مطالعه جدید بر روی ۲۰۰۰ نفر انگلیسی نشان می‌دهد که ارتباطی قوی میان رنگ دیوارها و دکور اتاق خواب و میزان خواب شما در این فضا وجود دارد. پژوهش‌گران در این مطالعه به یک نتیجه دیگر نیز رسیدند: افرادی که دیوار اتاق خواب‌ آن‌ها به رنگ آبی است خواب بهتری در شب دارند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد انتخاب رنگ در اتاق خواب بر اساس یافته‌های این پژوهش با شما صحبت کنیم تا شما هم بتوانید با استفاده از دستاوردهای آن اتاق خواب خود را طراحی کنید.

. بدیهی است که وقتی خوابیم و چشمان‌مان بسته است و در اتاق نوری وجود ندارد نمی‌توانیم رنگ دیوارها را ببینیم، اما این پژوهش نشان داده است که پیش از آن‌که چشمان‌مان را ببندیم و به خواب برویم، رنگ دیوارهای اتاق خواب و نحوه طراحی آن بر روی خواب ما تاثیر می‌گذارد. پاسخ‌دهندگان به پرسش‌های این پژوهش که رنگ دیوارهای اتاق خواب آن‌ها آبی بود به طور متوسط هشت ساعت و ۵۲ دقیقه در شب می‌خوابند. این رقم بیش‌ترین میزان خواب در این پژوهش است. این پژوهش توسط Travelodge که یک هتل زنجیره‌ای در کشور بریتانیا است انجام شده است. طبق این پژوهش معلمان و پیش‌خدمتان بیش از دیگر از افراد جامعه رنگ آبی را به عنوان رنگ دیوارهای اتاق خواب خود انتخاب می‌کنند.

.

در این مطالعه نشان داده شده است چون رنگ آبی تداعی‌کننده حس آرامش، آب، آسمان آبی، و غیره در ذهن افراد است به همین دلیل پیش از خواب باعث آرامش افراد شده و استرس‌ها را در آن‌ها کاهش می‌دهد.در واقع رنگ آبی باعث کاهش فشار خون و میزان ضربان قلب می‌شود و در نهایت این دو عامل به فرد در داشتن خوابی راحت و آرام کمک فراوانی می‌کند.

. کریس ایزیکوفسکی (Chris Idzikowski)، متخصص و کارشناس خواب در مرکز خواب ادینبورگ (Edinburgh Sleep Centre) در مورد یافته‌های این پژوهش می‌گوید: «نتایج این پژوهش واقعا جالب توجه است. گیرنده‌های خاصی در بخش شبکیه چشم با نام غده‌های لنفاوی وجود دارند که بیش از هر رنگی به رنگ آبی حساس هستند و واکنش نشان می‌دهند. این گیرنده‌ها اطلاعاتی را به قسمت عمیقی در داخل مغزهای ما انتقال می‌دهند که با ریتمی ۲۴ ساعته بر روی بدن اثر می‌گذارد و بر روی نحوه عملکرد و احساسات ما در طول روز موثر است. برهم‌کنش میان نور، خواب، و شب بیدار ماندن بسیار مهم و اثرگذار است.»به طرز جالب توجهی ۵۸ درصد از انگلیسی‌های حاضر در پژوهش که در اتاق‌هایی با دیوارهای آبی می‌خوابیدند اعلام کردند که صبح‌ها وقتی از خواب بیدار می‌شوند احساس شادی می‌کنند که این نکته می‌تواند در انتخاب‌های ما تاثیر فروانی بگذارد.

.

سایه‌های مختلف رنگ زرد بعد از رنگ آبی به عنوان بهترین رنگ برای دیوارهای اتاق خواب انتخاب شدند: افرادی که در چنین اتاق‌هایی به خواب می‌روند به طور متوسط شب‌ها هفت ساعت و ۴۰ دقیقه می‌خوابند.رنگ‌های زرد گرم با تحریک سیستم عصبی و آرام کردن عصب‌ها بدن را در حالتی بسیار آرام و کم‌استرس قرار می‌دهند و همین مسئله کیفیت خواب را افزایش می‌دهد.

.

رنگ سبز نیز فضایی آرام و ملایم را در اتاق خواب ایجاد می‌کند و به همین دلیل هم هست که در این پژوهش به عنوان سومین رنگ برتر برای اتاق خواب انتخاب شده است. افرادی که دیوارهای اتاق خواب آن‌ها به رنگ سبز است به طور متوسط هفت ساعت و ۳۰ دقیقه در شب می‌خوابند و ۲۲ درصد از این افراد اعلام کرده‌اند که وقتی از خواب بیدار می‌شوند احساس مثبت و شادی دارند.

. این پژوهش پیشنهاد می‌کند که استفاده از دیوارهایی به رنگ نقره‌ای در اتاق خواب یادآور نور ماه است و این مسئله باعث می‌شود که مغز احساس کند که شب فرا رسیده و زمان خواب است.افرادی که رنگ دیوار اتاق خواب‌های آن‌ها نقره‌ای است به طور متوسط هفت ساعت و ۳۳ دقیقه در شب می‌خوابند، در حالی که ۲۱ درصد از این افراد اعلام کرده‌اند که وقتی از خواب بیدار می‌شوند دوست دارند به ورزش و حرکات کششی بپردازند.

.

خیلی جالب است که بدانید رنگ نارنجی در رتبه بعدی قرار دارد. افرادی که رنگ دیوار اتاق خواب‌های آن‌ها نارنجی است به طور متوسط هفت ساعت و ۲۸ دقیقه در شب می‌خوابند. طبق یافته‌های این مطالعه، رنگ‌های گرم هم‌چنین یک حال و هوای آرام و پایدار در فضا ایجاد کرده و حتی به عمل بهتر گوارش نیز کمک می‌کنند؛ به ویژه اگر شما در شب غذای سنگینی خورده باشید.

.

ترکیب رنگ های سرد و گرم در دکوراسیون,ترکیب رنگ های سرد و گرم, دکوراسیون اتاق خواب,دکوراسیون,طراحی داخلی,


هم‌چنین رنگ نارنجی باعث آرام شدن و شل شدن عضلات بدن شده و در نتیجه شما به سرعت به خواب می‌روید.طبق یافته‌های این پژوهش، کارمندان بانک و صاحبان آژانس‌های املاک بیش از هر قشر دیگری از رنگ طلایی برای دیوارهای اتاق خواب خود استفاده می‌کنند.

.

اگرچه رنگ خاکستری مانند رنگ نقره‌ای یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در میان افراد مختلف است و بسیاری از این رنگ برای طراحی اتاق خواب خود استفاده می‌کنند، اما این رنگ در این مطالعه رتبه خوبی کسب نکرده است؛ افرادی که رنگ دیوار اتاق خواب‌های آن‌ها خاکستری است به طور متوسط فقط شش ساعت و ۱۲ دقیقه در شب می‌خوابند.یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که رنگ‌های خاکستری و قهوه‌ای افسرده‌کننده و ناامیدکننده، به ویژه در اتاق خواب، هستند و باعث می‌شوند که افراد از نظر عاطفی احساس تنهایی و ناراحتی به آن‌ها دست دهد. در نتیجه این مسئله باعث کاهش کیفیت خواب در اتاق می‌شود.علاوه بر این، این مطالعه نشان می‌دهد که برتانیایی‌هایی که رنگ دیوار اتاق خواب آن‌ها خاکستری است بیش‌ترین وقت خود در تخت خواب را به خرید آنلاین اختصاص می‌دهند.

. افرادی که رنگ دیوار اتاق خواب‌ آن‌ها قهوه‌ای، کرم، و یا سفید است اکثرا جزء افراد معتاد به کار هستند و حداقل سه بار در هفته کارهای خود را در داخل تخت خواب انجام می‌دهند. افرادی که در فروشگاه‌ها کار می‌کنند بیش از دیگر اقشار جامعه از این رنگ‌ها برای دیوار اتاق خواب خود استفاده می‌کنند.اتاق خواب‌هایی که به رنگ ارغوانی هستند بدترین رتبه را در این پژوهش کسب کرده‌اند. افرادی که رنگ دیوار اتاق خواب‌ها آن‌ها ارغوانی است به طور متوسط پنج ساعت و ۵۶ دقیقه در شب می‌خوابند. رنگ ارغوانی اگرچه رنگی زیبا و هنرمندانه است، اما تاثیر بسیار زیادی بر روی ذهن و روحیه ما می‌گذارد. اگر کسی روز شلوغ و پرکاری داشته باشد، رنگ ارغوانی نمی‌گذارد ذهن پرتلاطم او آرام شده و در حالت خواب قرار گیرد. فرد در چنین اتاق خوابی، حتی در تخت خواب خود ذهنی مشوش و ریتمی هم‌چون ریتم کاری دارد. به همین دلیل رنگ ارغوانی کیفیت خواب را کاهش داده و نمی‌گذارد فرد حالتی آرام و بدون استرس در شب به خود بگیرد. نکته جالب توجه در این پژوهش این است که زوج‌هایی که رنگ اتاق خواب آن‌ها کاراملی است رابطه بسیار خوبی با هم دارند و این رنگ باعث ایجاد رابطه‌ای آرام و بدون تنش بین آن‌ها می‌شود.متاسفانه این پژوهش دلیل این امر را بیان نمی‌کند. اما آن‌چه مسلم است این است که رنگ کاراملی فضایی آرام و بدون تنش را ایجاد کرده و باعث می‌شود که زوج‌ها در آرامش با هم به گفتگو بپردازند. نتیجه این امر رابطه‌ای صمیمی و بدون استرس و دعوا است.

.

ترکیب رنگ های سرد و گرم در دکوراسیون,ترکیب رنگ های سرد و گرم, دکوراسیون اتاق خواب,دکوراسیون,طراحی داخلی,

.

شاید جالب باشد که بدانید رنگ قرمز تاثیر زیادی روی رابطه زوج‌ها نمی‌گذارد و به همین دلیل این پژوهش به زوج‌ها توصیه می‌کند که برعکس تصور غالب بهتر است از رنگ کاراملی برای طراحی اتاق خواب خود استفاده کنند. رنگی که در این پژوهش بیش‌ترین نمره را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

.

ترکیب رنگ های سرد و گرم در دکوراسیون اتاق خواب

منبع : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی