بافت فرسوده هست ولی سرمایه گذار نیست - سازه برتر



بافت فرسوده ,سرمایه گذار بافت فرسوده ,اخبار مسکن,خبرهای مسکن,مسکن,خرید مسکن,معاملات مسکن,

بافت فرسوده هست ولی سرمایه گذار نیست

مهم‌ترین سیاست دولت در بخش مسکن با چالش اقبال بخش خصوصی مواجه شده و به نظر می رسد با مشوقها و منابع فعلی، برنامه ریزیها برای مدت زمان طولانی روی کاغذ باقی بماند.

به گزارش ایسنا، در کل کشور ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که به اندازه دو برابر مساحت شهر تهران است و ۳۰ درصد جمعیت ایران را شامل می شود. این موضوع از یک طرف اشاره می‌کند که با توجه به لرزه خیزی ایران چه میزان بافت‌های در خطر داریم و از سوی دیگر نشان می‌دهد فرصت سرمایه‌گذاری در این مناطق وجود دارد؛ چرا که تا ۱۰ سال آینده باید ۳.۸ میلیون واحد مسکونی در این بافتهای ناکارآمد نوسازی شود.

با این وجود بخش خصوصی به دلایلی همچون عدم توجیه سرمایه گذاری، نبود مشوقهای لازم، گسست برنامه ها، مدیریتهای پراکنده و عدم پرداخت تسهیلات ارزان قیمت حاضر به مشارکت در این مناطق ناکارآمد نیست. بودجه های دولتی هم دیگر مانند سابق وجود ندارد، بنابراین کار نوسازی و بازسازی حاشیه ها و بافتهای فرسوده بسیار کند پیش می رود. بخصوص اینکه دولت سیاست خود را از نوسازی خانه ها به نوسازی محلات تغییر داده است.

.

با اینکه در روزهای اخیر پروژه های نوسازی ۱۰۰ واحدی محله سیروس و ۵۰ واحدی محله تختی به ترتیب توسط وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران کلنگ زده شد اما هیچ شرکت انبوه ساز حاضر نشده در محله سیروس سرمایه گذاری کند تا دولت مجبور شود آن را به یک شرکت زیرمجموعه بانک مسکن بسپارد.

.

مهدی حجت ـ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ـ با بیان اینکه پنج درصد مساحت شهر تهران بافت فرسوده است اما ۱۵ درصد جمعیت در آن زندگی می‌کنند، گفت: به دلیل مسائل این گونه بافت‌ها و همچنین تراکم ملک‌ها، سرمایه گذاران کمتری مایل هستند که در این پروژه نوسازی بافت فرسوده کمک کنند. هر چند که دولت قول‌هایی داده تا تسهیلاتی به سرمایه گذاران بدهد تا آنها به سمت نوسازی بافت فرسوده سوق داده شوند اما معتقدم حداقل برای اینکه بافت فرسوده نوسازی شود ۱۰ سال زمان لازم است.

.

با این وجود عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ می گوید: در طرح‌های جدید نوسازی با ساخت واحدهای مسکونی در تراکم و طبقات محدودتر تلاش می‌کنیم کیفیت زندگی شهروندان در محلات را ارتقا دهیم و از تراکم بیش از حد جمعیت در محلات خودداری کنیم؛ درست است که کاهش ارتفاع ساختمان‌ها در طرح‌های نوسازی ممکن است قدری متراژ واحدها را کاهش دهد اما به طور قطع مجموعه کیفیت زندگی در محلات تاریخی را بهبود می بخشد.

.

وی با بیان اینکه بافت‌ها و محدوده‌های هدف نوسازی که امروز به اشتباه به آن‌ها بافت فرسوده گفته می‌شود در واقع بافت‌های با هویت فرهنگی و تاریخی کشور هستند، خاطر نشان کرد: همه چیزی که ما در رویکردهای جدید نوسازی دنبال می‌کنیم تنها در یک جمله خلاصه شده است و آن ارتقای سطح کیفیت زندگی مردم ساکن در محلات تاریخی است.

.

بافت فرسوده هست ولی سرمایه گذار نیست

منبع : ایسنا

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی