راه های جدید تقسیم فضا در طراحی داخلی آشپزخانه - سازه برتر



تقسیم فضا در طراحی داخلی آشپزخانه,طراحی داخلی آشپزخانه,دکوراسیون آشپزخانه,دکور آشپزخانه,آشپزخانه,

راه های جدید تقسیم فضا در طراحی داخلی آشپزخانه

بسیاری از طراحان، دکوراسیون آشپزخانه را بر اساس مثلث کاربردی سنتی یعنی با چیدمان یخچال، اجاق گاز و سینک در شکلی تقریبا مثلثی طراحی می کنند. این نوع چیدمان در دهه ی ۱۹۴۰ میلادی به منظور کاهش فاصله ی غیرلازم بین لوازم خانگی و بهبود کارایی آشپزخانه پدید آمد که قبلا تحت عنوان استاندارد ها و مثلث کلیدی آشپزخانه شما را با آن آشنا کرده ایم.

. این شیوه ی سنتی در حالی که ممکن است مؤثر باشد، محدودیت هایی دارد و برای هر آشپزخانه ای مناسب نیست. این شیوه هم چنین بر فرض سه لوازم خانگی اصلی (یخچال، اجاق گاز و سینک) استوار است، در حالی که بیشتر آشپزخانه های مدرن امروزه شامل لوازم خانگی های بیشتری هستند.

.

حوزه ها در آشپزخانه، موقعیت های کاری جدا درون یک فضا هستند که هرکدام به فعالیت یا کاری متفاوت اختصاص دارد. حوزه های اصلی شامل حوزه هایی برای آماده کردن غذا، پخت و پز و شستشو می شود. بر اساس فضا و ترجیحات شما، حوزه های اضافی نیز می توانند در نظر گرفته شوند. مثلا می توانید مانند تصویر فضایی برای سرو غذا و غذاخوری در نظر بگیرید، جایی که فضای خوردن از فضای پخت و پز جدا است. شما حتی می توانید محلی مخصوص حیوانات خانگی خود داشته باشید. هدف از ایجاد حوزه های مختلف در آشپزخانه، حداکثر استفاده از فضا و کاربری آسان در کنار ظاهری جذاب است.

.

فضای آماده سازی غذا در دکوراسیون آشپزخانه

.

حوزه ی آماده سازی غذا بسیار مهم است، زیرا این حوزه فضایی است که ما حدود ۷۰ درصد زمانی را که از آشپزخانه استفاده می کنیم، در آن به سر می بریم. این فضا باید دارای سطح کار کافی برای کارهای روزانه نظیر خرد کردن، پوست کندن، مخلوط کردن، تهیه ی ساندویچ و غیره باشد. کابینت های نگهداری وسایل و یخچال فریزر باید نزدیک فضای آماده سازی باشند تا دسترسی به مواد لازم، وسایل و قابلمه ها آسان باشد. به همین صورت سطل زباله و سطل مواد بازیافتی نیز باید درون فضای آماده سازی قرار گیرند تا بتوانید به آسانی پوست های مواد غذایی و زباله های بسته بندی ها را بدون طی کردن مسیر زیاد و آلوده کردن احتمالی کف آشپزخانه، درون آن ها بریزید.

.

فضای پخت و پز در طراحی داخلی آشپزخانه

.

حوزه ی پخت و پز به طور معمول شامل فر ها، اجاق گاز، گرم کننده ها و هر لوازم خانگی مربوط به فرآیند پخت می شود. به طور ایده آل، حوزه ی پخت باید در کنار حوزه ی آماده سازی یا مقابل آن قرار گیرد. شما باید قادر باشید به آسانی غذای آماده ی پخت را از روی سطح کار آماده سازی به درون ماهی تابه یا فر منتقل کنید. این بدان معناست که برای انتقال غذای پخته شده و داغ از فر و اجاق گاز به سطح کانتر نیز مجبور نباشید مسافت زیادی را طی کنید.

.

فضای تمیزکاری در طراحی داخلی آشپزخانه

.

حوزه ی شستشو معمولا شامل سینک و ماشین ظرفشویی می شود. حدود ۲۰ درصد از زمان ما در آشپزخانه به پاکسازی بعد از کارها می گذرد. از آنجایی که این کار اصلا جذاب نیست، بهتر است یک برنامه ی کارا برای آن داشته باشیم تا همه چیز به سرعت جمع و جور شود و بتوانیم هرچه زودتر به استراحت مان برسیم. بنابراین نکته هایی در طراحی آشپزخانه که نباید از آنها غافل شد را باید جدی بگیریم. حوزه ی شستشوی شما به طور ایده آل باید از حوزه های پخت و آماده سازی جدا باشد و در عین حال سطل های زباله و مواد بازیافتی باید نزدیک سینک و ماشین ظرفشویی باشند تا پاک کردن، شستن و حمل ظروف راحت باشد. به همین صورت کابینت های دیواری نیز باید در دسترس باشند تا خالی کردن ماشین ظرفشویی پر از فنجان، بشقاب و ظروف شیشه ای آسان گردد.

.

طراحی آشپزخانه ی شما باید به گونه ای باشد که از این سو و آن سو رفتن شما در فضا در حالی که دست هایتان پر است، جلوگیری کند و به کارهایتان سرعت بخشد. ضمن اینکه با یک طراحی خوب، امنیت در فضا برقرار می شود و از برخوردها و شکستگی ها جلوگیری خواهد شد.

.

برنامه ریزی فضاهای آشپزخانه

.

در طول فرآیند برنامه ریزی فضایی اولیه برای آشپزخانه تان با طراح آن درباره ی اینکه چه می خواهید صحبت کنید. طراح فضاها را برای ایجاد بهترین طرح متناسب با خواسته ی شما تعیین می کند و یک جریان منظم و آرام از یک حوزه به حوزه ی دیگر ایجاد می نماید. به طور ایده آل حوزه ها در آشپزخانه به ترتیب زیر نظام می یابند:

یخچال فریزر فضای کار و حوزه ی آماده سازی حوزه ی پخت و پز حوزه ی سرو غذا یا میز غذاخوری حوزه ی شستشو

.

راه های جدید تقسیم فضا در طراحی داخلی آشپزخانه

منبع : چیدانه

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی