بازار مسکن چشم انتظار تلنگری برای رونق گرفتن - سازه برتر



بازار مسکن,اخبار مسکن,خبرهای مسکن,رونق مسکن,رکود مسکن,قیمت مسکن,

بازار مسکن چشم انتظار تلنگری برای رونق گرفتن

در حالی که آمارها حاکی از رونق بازار مسکن است، اما بسیاری از سازندگان و کارشناسان، خبر از رکود سنگین در این بازار را می‌دهند.

بازار مسکن چشم انتظار تلنگری برای رونق گرفتن/ خانه به دوشان همچنان منتظر بمانندبه گزارش خبرنگارمسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان زمزمه‌های گرانی مسکن، کم کم به گوش می‌رسد به طوری که بسیاری ازمستاجران که زمانی امید به خانه دار شدن داشتند با اجرایی شدن طرح‌های مختلف تسهیلات مسکن، کم کم نا امید شدند.

براساس این گزارش طبق آمار‌هایی که وزارت راه وشهرسازی ارائه کرده است قیمت مسکن روز به روز در حال افزایش است به طوری که در هفت ماهه نخست امسال، قیمت مسکن شهر تهران ۴.۵۸ میلیون تومان در هر متر مربع بوده که طبق بررسی‌های انجام شده ۶.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش یافته است.

.

همچنین، بسیاری از مستاجرانی که امیدوار به کاهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال بودند با ارائه این آمار‌ها کم کم قید خانه دار شدن را می‌زنند و همچنان کوله بار وسایل مستاجری خود را باید از خانه به خانه دیگر بکشنند.

.

براساس این گزارش، طبق آمار‌ها مناطق غرب وشمال تهران رکوددار گرانی واحد‌های مسکونی هستند، و مناطق ۱۸ و ۱۹ رکود دار ارزانی واحد‌های مسکونی به شمار می‌روند. به طوری که در این ماه از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه یک با ۱۰.۲ میلیون تومان بیشترین و منطقه ۱۸ با ۲.۳ میلیون تومان کمترین متوسط قیمت را داشته است.

براساس این گزارش، بر خلاف این آمار‌ها بسیاری از کارشناسان و انبوه سازان صحبت‌هایی بر خلاف این آمار‌ها ارائه دادند به طوری که معتقد اند، رونقی در بازار مسکن صورت نگرفته است.

.

ایرج رهبرنایب رییس انجمن انبوه سازان مسکن تهران در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوانبا اشاره به تداوم رکود در بازار مسکن اظهارکرد: تاز مانی که دو عامل اصلی رکود، از جمله افزایش قدرت خرید مسکن و کاهش هزینه‌های ساخت وساز در کشور بر طرف نشود رونق در بازار مسکن ایجاد نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: با کاهش هزینه‌های ساخت وساز می‌توانیم انگیزه تولید کنندگان را برای افزایش تولید مسکن بیشتر کنیم و این امر می تواند نقطه عطفی برای بهبود بازار مسکن به شمار آید.

.

به گفته رهبر، داشتن یک برنامه ریزی مناسب برای رونق مسکن می تواند به بهبود بازار کمک کند همچنین برای داشتن رونق پایدار باید از ابزارهای مختلف از جمله اجرای طرح های جمعیتی مانند مهاجرت معکوس استفاده کنیم.

براساس این گزارش، تجربه سال‌های گذشته نشان می‌ دهد که بعد از دو سال رکود، بازار مسکن با یک جهش قیمتی روبرو شده و این امر می تواند زنگ خطری برای بسیاری از خریدار ان مسکن به شمارآید. اما هنوز بعد از گذشت پنج سال اتفاقی در بازار به جز انباشت متقاضیان مسکن به ویژه در تهران رخ نداده است.

.

با افزایش متقاضیان مسکن، حبابی در این بازار ایجاد می شود که به گفته بسیاری از کارشناسان با ترکیدن این حباب قیمتی به صورت نجومی شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

گفتنی است، دولت باید هرچه سریعتر با اجرای طرح‌های مختلف خود از جمله افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات، کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و نیز ارائه تسهیلات ویژه به خانه اولی‌ها، مانع افزایش قیمت مسکن در این بازار شود.

.

بازار مسکن چشم انتظار تلنگری برای رونق گرفتن

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی