مسکن از راه جدا می‌شود؟ - سازه برتر



مسکن از راه جدا می‌شود؟, وزارت راه و شهرسازی,  وزارت مسکن,

مسکن از راه جدا می‌شود؟

موافقت کمیسیون عمران با انتزاع وزارت راه و شهرسازی، تفکیک حوزه راه از بخش مسکن را تا حدودی تقویت کرده است.

به گزارش ایسنا، طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی از دومین پیچ خود در مجلس عبور کرد. تیرماه سال جاری بود که کمیسیون "بودجه" مجلس به طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی رای مثبت داد اما کمیسیون "صنایع" با این طرح مخالفت کرد، اما روز یکشنبه ۱۶ مهرماه کمیسیون عمران مجلس نیز به موضوع تفکیک رای مثبت داد.

.

موضوع تلفیق وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن از جریان یک استیضاح در سال ۱۳۸۹ در دولت احمدی‌نژاد شروع شد؛ زمانی که مجلس قصد داشت حمید بهبهانی را استیضاح کند و او در مجلس حاضر نشد. به دنبال آن مجلس به استیضاح وزیر راه و ترابری وقت رای مثبت داد و رییس دولت قبل نیز در واکنش به این مساله برای هر دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن، یک سرپرست معرفی کرد و به نوعی این دو وزارتخانه در هم ادغام شدند. سپس عنوان "وزارت راه و شهرسازی" را به خود گرفت که این روند تا کنون هم ادامه دارد.

.

با آغاز به کار دولت یازدهم، عباس آخوندی عهده‌دار سمت وزارت راه و شهرسازی شد؛ وزارتخانه‌ای که با رکود مسکن درگیر بود و طبیعتا مشکلات هر دو بخش مسکن و راه به یکدیگر گره خورد. البته تمرکز وزارتخانه بر روی طرح‌های حوزه هوایی و راه با خرید هواپیماهای برجامی و احداث بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه شهری و روستایی باعث دلخوری فعالان بخش مسکن شد.

.

با این‌که گفته می‌شود بعضی افراد در دولت به طور جد خروج از رکود بخش مسکن را به عنوان بخش پیشرو و اشتغال‌زا دنبال می‌کنند و به همین دلیل موافق بحث انتزاع هستند، جدایی پیکره راه از مسکن مخالفانی هم دارد؛ مخالفانی که معتقدند به دلیل نگاه جزیره‌ای در دو حوزه راه و مسکن که قبلا وجود داشت، خطوط جاده‌ای و ریلی بعضا ده‌ها کیلومتر با شهر فاصله داشتند که در این دوره آن رویکرد اصلاح شده است.

.

محسن پورسیدآقایی ـ مدیرعامل سابق راه آهن و معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ـ معتقد است: مبحث شهرنشینی و مبحث حمل و نقل چه از بعد درون شهری و چه برون‌شهری دو مفهوم به هم پیوسته هستند و نمی‌توان این دو مقوله را از یکدیگر جدا کرد؛ لذا یکی بودن وزارت راه و شهرسازی بهترین فرصت را ایجاد کرد که بحث حمل و نقل و بحث شهرسازی با یکدیگر یکپارچه شود و اتفاقا رویکرد اشتباه گذشته کنار گذاشته شد.

.

در روزهای اخیر نیز محسن نریمان ـ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ـ با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی نصف دولت است، گفت: در شرایط فعلی تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر نیازمند پرداخت هزینه‌های هنگفتی است و باید در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد.

.

اما از ابتدای سال جاری طرح تفکیک راه از مسکن در مجلس دنبال شد که بنا به دلایلی دو فوریت آن رای نیاورد و با یک فوریت به کمیسیون‌های مجلس رفت. حالا این طرح در دو کمیسیون به تصویب رسیده و با این‌که فرآیند جداسازی مقداری طولانی‌تر شده احتمال رای آوردن انتزاع در صحن علنی قوت گرفته است.

.

مسکن از راه جدا می‌شود؟

منبع : ایسنا

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی