مقاوم سازی لرزه ای ديوارهای باربر در ساختمانهای بنايی - سازه برتر



 

مقاوم سازی لرزه ای ديوارهای حمال( باربر) در ساختمانهای بنايی

 

چكيده

ايران از كشورهايي است كه استعداد وقوع زلزله در آن بسيار بالا بوده و همواره زلزله باعث بروز خسارات فراوان جاني و مالي و اتلاف سرمايه هاي ملي شده است . در زلزلة دي ماه هشتاد و دو در بم كه آخرين زمين لرزة شديد به وقوع پيوسته در كشو ر مي باشد بيش از 30000 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و بخش قابل توجهي از شهر ويران گشت . از آنجائيكه در 100 سال گذشته، بيش از 90 زلزلة مهم و مخرب در ايران روي داده است

 

بنابراين تحقيقات بسياري روي پديدة زلزله و افزايش مقاومت ساختمانها و همچنين موار د آسيب پذيري ساختمانها در كشور انجام شده است . ساختمانهاي با مصالح بنايي نيز از جمله ساختمانهايي مي باشند كه احداث آنها به خصوص در شهرهاي كوچك و روستاها مورد توجه مردم قرار دارد .

 

يكي از موارد بسيار مهم در احداث چنين ساختمانهايي توجه به نكات ظريف اجرايي مي باشد كه متأسفانه در كشور ما كمتر به اين موضوع توجه مي شود و اين بي توجهي خطرات بسياري را در پي خواهد داشت .اگر چه ديوارهاي حمال در ساختمانهاي بنايي نقش عمده اي در مقاومت ساختمان در برابر زلزله ايفا مي كنند، در روشهاي موجود اجراي اين ديوارها و اجزاء مرتبط با آن نظير بازشوها،مصالح و غيره در كشور نارسائيهايي وجود دارد كه برطرف نمودن آنها دور از ذهن و غير ممكن نيست و مي توان با روشهاي ساده و البته بر اساس آئين نامه هاي موجود در كشور مثل آئين نامة 2800 مقاومت ديوارها در برابر زلزله را افزايش داد.

 

در اين مقاله ، عملكرد لرزه اي ديوارهاي ساختمانهاي با مصالح بنايي در كشور مورد بررسي قرار گرفته و روشهاي مناسبي در جهت بهبود رفتار ديوارهاي بنايي در هنگام وقوع زلزله پيشنهاد مي شود.

 

فرمت: PDF

حجم: 181 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود