آشنایی با انواع کفپوش - سازه برتر



آشنایی با انواع کفپوش,کفپوش و پارکت چوبی,کفپوش چوبی,

آشنایی با انواع کفپوش

پوشش کف اتاق در دکوراسیون داخلی از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که کف اتاق را پایه اصلی اتاق می‌نامند. بسیاری از دکوراتورها، دکور اتاق را بر مبنای پوشش کف انجام می‌دهند. هنگام انتخاب پوشش کف باید الگوهای رفت و آمد را نیز در نظر داشت. به‌طور معمول در مکان‌های پر رفت و آمد از کف‌پوش‌های سخت و بادوام و در جاهای کم ‌رفت و آمد از کف‌پوش‌های تزیینی استفاده‌ می‌شود.

. کفپوش لمینیت

. laminate بسیار شبیه به کفپوش های چوبی است، اما laminate مانند کفپوش های چوبی تنوع بافت ندارند و تنها مشخصه متمایز کننده آنها رنگشان است . موقع انتخاب laminate همانند انتخاب سایر کفپوش ها به یاد داشته باشید که رنگ کف منزل، پس زمینه و فونداسیون کل دکوراسیون شما خواهد بود . اگر مبلمان تیره دارید از کفپوش هایی با رنگ های روشن تر استفاده کنید و اگر مبلمان شما روشن است یک کفپوش با رنگ میانه یا تیره انتخاب مناسب تری خواهد بود .از نظر ضخامت انواع مختلفی از این کفپوش ها وجود دارد و با در نظر گرفتن بعد مقاومت و داوم بهتر است کفپوش های ضخیم تر را انتخاب نمایید و البته واکس زدن این کفپوش ها را نباید فراموش نمود.

. کفپوش های ارتجاعی

. کف پوش های ارتجاعی از موادی که مقداری قابلیت ارتجاعی دارند ساخته می شوند. آنها شامل فرآورده های مصنوعی مختلفی از قبیل لینولئم ، ، چوب پنبه (ورقه و یا کاشی) ،پلاستیک و فرآورده های دیگر می شوند. سطوح نمایش که برای رقص و یا برای ورزشکاران استفاده می شود از کف پوش های چوبی و یا کف پوش های ارتجاعی ساخته می شوند.

. کفپوش بامبو

.

کفپوش بامبو یکی از انواع کفپوش های چوبی محسوب می شود. باید توجه داشت که درحقیقت بامبو یک چوب سخت نبوده و نوعی نی می باشد. این نوع کفپوش مزایای زیادی از جمله سختی و استحکام ، مقاومت و ظاهر شیک دارد. از نظر مقاومت کفپوش بامبو به سختی چوب بلوط می باشد که معمول ترین چوب مصرفی برای کفپوش است، البته ممکن است ظاهر کفپوش بامبو سست باشد اما در اصل بسیار مقاوم است . مهم ترین خصوصیات بامبو این است که نسبت به سایر کفپوش های چوبی کمتر منبسط می شود و از همین رو برای هر نوع آب و هوایی مناسب است .بامبو به دو رنگ طبیعی بلوند و کهربایی وجود دارد . قطعات کفپوش بامبو می توانند به صورت عمودی یا افقی بریده شوند که ترکیب آنها در حالت افقی بسیار زیباتر می باشد .

. کفپوش مرمر

.

تا چندین سال پیش کفپوش های مرمر به عنوان نمادی از ثروت و شکوه به حساب می آمدند و نسبت به کفپوش های معمول قیمت بسیار بالایی داشتند، اما در حال حاضر قیمت کفپوش های مرمر در حد متوسطی قرار دارد و نمای لوکس و زیبایی به اتاق می دهد.نمای سنگ پوش های مرمر بسیار آرامش بخش است. مرمر سنگ خنکی است و حرارت را به راحتی جذب نمی کند و در اتاقی با سنگ مرمر اصولا دما پایین می باشد و برای مناطق گرمسیر بسیار مناسب است. از کفپوش مرمر می توان در نقاط مختلف منزل مثل اتاق خواب، پذیرایی، حمام، آشپزخانه و حتی محوطه های خارجی منزل استفاده نمود. باید به طور مرتب این کفپوش ها را با پاک کننده های ملایم تمیز نمود .

. کفپوش PVC

.

Vinyl به علت ویزگی های ممتاز خود یکی از بهترین گزینه ها برای کف پوش می باشد. نصب و نگهداری این کفپوش ها بسیار آسان است . تمیز کردن این کفپوش نیز آسان بوده و مقاومت بالایی هم دارد و تحت شرایط سخت همچنان سالم می ماند. از مهم ترین ویژگی این کفپوش ها ضد آب بودن و راحتی راه رفتن با پای برهنه بر روی آن است.

. طرح و مدل های Vinyl نیز بسیار متنوع می باشد و با توجه به طرح انتخابی قابل کاربرد در قسمت های مختلف خانه مثل اتاق خواب، اتاق نشیمن، اتاق کار، اتاق بازی، ورودی، پاسیو و تمامی نقاط پر رفت و آمد می‌باشد. در مورد این کفپوش قابل ذکر است که علاوه بر دوام بالا ، خاصیت ارتجاعی خوبی نیز دارد . این پوشش ها عایق حرارتی هستند و کف اتاق را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارند. اشیای بلوری و چینی نیز در برخورد با آنها به راحتی شکسته نمی شوند .

. کفپوش چرمی

.

این نوع از کاشی ها نیز در رنگ ها و سایزهای مختلفی وجود دارد. آنها می توانند خیلی زیبا و شیک باشند و عایق های بسیار خوبی برای صدا محسوب می شوند. در زیر پا خیلی نرم و لطیف احساس می شوند و ظاهری بسیار لوکس و گران قیمت دارند. در طول زمان شکل چرم عوض می شود و رنگ و جنس آنها تغییر می کند و همیشه دست نخورده و تازه به نظر نمی آید. استفاده از کف پوش های چرمی زیاد مقرون به صرفه نیست اما بسیار زیبا و فریبننده هستند.هنگامی که قطعات کوچک و رنگین شیشه، سنگ و یا کاشی کنار هم قرار می گیرند و تصاویر گوناگون یا طرح های تزیینی پدید می آید، به این کار موزائیک گفته می شود. این هنری باستانی است که همواره در حال کشف مجدد است.

. کف پوش سخت

. کاشی های سرامیکی شامل فرآورده های گوناگون و گسترده ای از خاک رس می باشند که بر اثر گرما تبدیل به قطعات نازکی شده اند که از آنها در پوشش کف استفاده می شود. انواع مختلف آن شامل کاشی های چینی، کاشی های سفالینه ای و انواع دیگر می باشد. انواع مختلف سنگ های طبیعی به اندازه ها، شکل ها و ضخامت های مختلفی برای استفاده به عنوان کف پوش برش زده می شوند. کف پوش های سنگی معمولا در بتونه ودوغاب شبیه کاشی های سرامیکی چیده می شوند. سنگ مرمر کف پوش سنگی مشهوری است.

. تکنولوژی های جدیدی از سال 2004 به وجود آمده اند که باعث شده است کف پوش های سخت توانایی نورانی شدن درزمان نیاز را داشته باشند. این ماده های براق که امنیت لازمه را نیز دارا هستند شامل غشاهای تعبیه شده LED های شفاف هستند، که بصورت طبقه ای بین شیشه قرار گرفته اند. موزائیک مرمرنما شامل مرمر و یا سنگ های متراکم دیگری می شود که در دوغاب و زمین چیده می شوند و صیقل داده می شوند تا به یک سطح صاف تبدیل شوند. موزائیک از قطعات زیاد و کوچکی از سنگ تشکیل شده تا یک طرح و یا تصویر را شکل دهد و آنها در مراکز مذهبی و فرهنگی رایج هستند.

. کف پوش شیمیایی یکپارچه

. کف پوش های یکپارچه با جنس های مختلف در دسترس هستند. آنها معمولا لاتکس ،پلی استر،urethane و یا ترکیبات epoxy هستند که به صورت مایع به کار برده می شوند تا یک کف پوش کاملا یکپارچه را بوجود آورند. این کفپوش ها معمولا در مناطق مرطوب از قبیل آزمایشگاه ها و یا کارخانه های فرآیند غذایی دیده می شوند. ممکن است به آنها ذرات لاستیکی و یا ریز دانه ای اضافه شود تا انقباض بهتری را بوجود آورد.

. کف پوش مقاوم

. کف پوش های مقاوم از مواد مقاوم تولید می شوند، که باعث کاهش نیاز های اکو سیستمی در چرخه حیاتش می شود. بعضی افراد فکر می کنند که کف پوش های مقاوم، ساختمان های امن تر و سالم تری را بوجود می آورند و آینده را برای تولید کنندگان سنتی منابع قابل تجدید که بسیاری از جوامع به آن وابسته هستند را ضمانت می کند.

. کف پوش پیاده رو

. پیاده روهای عصر جدید در امریکا و کانادا معمولا بتنی هستند، درحالی که سنگفرش، آسفالت، آجر، سنگ، تخته سنگ و به طور روز افزونی کف پوش های لاستیکی بیشتر در اروپا متداول هستند. مواد اولیه مختلفی وجود دارند که بعضی از آنها بیشتر و بعضی کمتر دوستدار محیط زیست هستند. به طور مثال pumice-based trass زمانیکه به عنوان یک پوشش به کار می رود انرژی کمتری نسبت به بتن سیمانی پرتلند و یا مواد اولیه ای که بر پایه نفت قرار دارند مثل آسفالت و یا سنگفرش هایی که قیر به آنها نفوذ پیدا می کند انرژی کمتری مصرف می کند. راه های چند منظوره که در کنار جاده ها قرار دارند بعضی اوقات از موادی ساخته می شوند که از بتن نرم ترهستند مثل آسفالت. .

کفپوش تمام چوب

. در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، پیاده رو های چوبی در بعضی محله های امریکای شمالی رایج بود. آنها هنوز هم در سواحل تاریخی و در مناطق حفظ منابع طبیعی برای حفاظت از زمین زیرین و اطراف آن که به آن تفرجگاه های کنار ساحل گفته می شود نیز یافت می شود.

. کفپوش بتنی

. درامریکا و کانادا متداول ترین نوع پیاده روها بتنی بودند، که نمونه های آنها از اوایل 1860 می توانند در مرمت ها در سانفرانسیسکو یافت شود که نام پیمانکار و تاریخ نصب بروی آنها حک شده است. زمانی که مقادیری از سیمان پرتلند برای اولین بار در سال 1880 به امریکا وارد شد اصلی ترین استفاده آن برای ساخت پیاده روها بوده است. امروزه اغلب پیاده روها به گونه ای ساخته می شوند که شیارهای صافی با فواصل تقریبا 5 فوتی (5/1 متری) بین آنها قرار دارد. این تقسیم بندی که یک بهبود بروی سنگ های پیوسته بوده است در سال 1924 توسط آرتوروسلی هال و ویلیام الکساندر مک وی اختراع شده است. آنها امیدوار بودند خسارت وارده به بتن که از طریق نوسانات درجه حرارت و حرکت لایه های زمین به آنها وارد می شده است را به حداقل برسانند، که هر دوی آنها می توانند باعث ترک قطعات طولانی تر شوند. این شیوه کاملا بی عیب نیست، زیرا در نهایت چرخه آب شدن یخ ها (در مناطق آب و هوایی سرد) و رشد ریشه درختان منجر به خسارت می شود که نیاز به تعمیر دارد.

. کفپوش آجر

. چهار نوع آجر پوش برای پیاده روها وجود دارد.که هرکدام از آنها نوعی موزائیک کاری است. پیاده روهای آجری در بعضی مناطق شهری پیدا می شود که آنها معمولا برای زیبایی به کار می روند. ساختار پیاده روهای آجری در بعضی مناطق شهری پیدا می شود که آنها معمولا از ویبراتورهای مکانیکی برای قفل کردن آجرها بعد از این که بروی زمین گسترده شده اند و یا برای آماده سازی خاک قبل از گسترداندن آجرها استفاده می کند. با این وجود این کارها نیز ممکن است توسط ابزار دیگری انجام شود(مثل چکش های عادی و غلتک های سنگین)، ویبراتور معمولا برای افزایش سرعت به کار می رود.

. کفپوش سنگی

. تخته های سنگ که به آنها سنگفرش گفته می شود. در بعضی مواقع در جایی استفاده می شوند که یک منظره جذاب مورد نیاز است، مثل مراکز شهرهای تاریخی. در مناطق دیگر تخته سنگ های بتنی پیش ساخته استفاده می شوند. آنها ممکن است رنگ زده شوند و یا بافت خاصی برروی آنها طراحی می شود تا شبیه به سنگ شوند. آسفالت همراه با سنگفرش و آسفالتدر انگلستان پیاده روهای حومه شهر معمولا از آسفالت همراه با سنگفرش ساخته می شوند، چیزی که خیلی دوستدار محیط زیست بشمار نمی رود. در مناطق شهری و یا مناطق داخلی شهر پیاده رو ها معمولا از تخته سنگ، سنگ و یا آجر با توجه به معماری و وسائل خیابان های اطراف ساخته می شوند.

. کفپوش چوبی

. کف پوش های چوبی، مخصوصا انواع قدیمی آنها معمولا در جاهای مشخصی جیرجیر می کنند. دلیل آن کشیده شدن یک چوب بروی چوب دیگر است که معمولا در محل اتصال با زیرساز(sub floor) است. محکم کردن قطعات به یکدیگر با میخ و یا پیچ ممکن است این مشکل را از بین ببرد. یک مشکل نسبتا آزاردهنده کف پوش ها، لرزش زمین است. کف پوش های چوبی معمولا صدا ها را مخصوصا صدای پاهای سنگین و فرکانس های صدای بم و آهسته را انتقال می دهند. کف پوش ها ممکن است بعضی اوقات نیاز به محافظت داشته باشند

. کفپوش و پارکت چوبی

. انواع گوناگونی از چوب برای کف پوش های چوبی ساخته می شوند:قطعات باریک و بلند پلانک و یا پارکت.

چوب های سخت معمولا بادوام تر از چوب های نرم هستند. الوارهای اطلاح شده ظاهر منحصربفردی دارند و در ساختمان های سبز (متعهد به محیط زیست) استفاده می شوند. لمینت یک نوع کف پوش شبیه چوب سخت است اما جنس اصلی آن تخته چند لایه و یا ورقه فیبر با تراکم متوسط (MDF) است که سطح فوقانی آن لمینت پلاستیکی است. لمینت HDF از ورقه فیبر با تراکم بالا که سطح فوقانی آن از یک یا چندین لایه کاغذ تزئینی و یک سطح محافظ شفاف تشکیل شده است. لمینت ممکن است بادوام تر چوب سخت باشد اما نمی تواند مثل چوب سخت دوباره صیقل داده شود. کف پوش های لمینتی در انواع گوناگونی قابل دسترس هستند که می توانند شبیه به چوب های مختلف و یا حتی کف پوش های سرامیکی باشند، آنها معمولا به هم قفل می شوند.

.

کف پوش بامبو از گیاه بامبو ساخته می شود و یکی از انواع کف پوش چوب سخت است اگر چه از نظر فنی چوب به حساب نمی آید.بامبو با دوام و دوستدار محیط زیست شناخته می شود و در انواع مختلف طرح ،رنگ و بافت در دسترس است. کف پوش چوب پنبه درخت بلوط از یک فرآورده فرعی از چوب پنبه درخت بلوط ساخته می شود. کف پوش های چوب پنبه ای دوستدار محیط زیست شناخته می شوند زیرا پوست چوب پنبه درخت بلوط هر 9 تا 10 سال از بین می رود و به همین دلیل به درخت صدمه نمی شود.کف پوش های چوب پنبه ای هم به صورت کاشی و هم به صورت قطعات باریک و بلند ساخته می شود و می تواند با چسب و یا بدون چسب نصب شوند.

آشنایی با انواع کفپوش

منبع: دکومو

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی