تولید تجهیزات ساختمانی غیراستاندارد، خیانت است - سازه برتر



انرژی , تجهیزات ساختمانی , استاندارد,اخبارساختمان,اخبار مسکن,مصالح ساختمانی,

تولید تجهیزات ساختمانی غیراستاندارد، خیانت است

یک کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه بحث اتلاف انرژی در ساختمان‌ها یک معضل جدی است گفت: اگر استانداردها چه در زمینه ساخت و چه در زمینه به‌کارگیری تجهیزات و مصالح ساختمانی رعایت نشود، این معضل برطرف نمی شود.

دکتر جهانبخش امینی با بیان این مطلب افزود: اگرچه طی سال های اخیر در زمینه نصب پنجره‌های دوجداره و عایق‌سازی دیوارها و یا استانداردسازی سیستم‌های برودتی و گرمایشی ساختمان‌ها، اقداماتی انجام شده، اما همچنان در بخش موتورخانه ها و چیلرها با مشکل مواجهیم. برای نمونه وقتی مشعل‌های گاز را بررسی می‌کنیم، می بینیم مصرف گاز بسیار بالا و غیراستانداردی دارند و یا در برخی چیلرها مصرف آب چندبرابر استانداردها است و در این قسمت ها هم با پرت انرژی مواجهیم.

وی با تاکید بر اینکه در ادارات دولتی و ساختمان‌های مسکونی کاربرد سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی دارای استانداردهای لازم الزامی است عنوان کرد: اگر تبادل هوا در محیط به‌راحتی انجام و منتقل شود، انرژی چندبرابر مصرف می‌شود و محیط از دمای لازم برای آسایش برخوردار نخواهد بود.

.

امینی با تاکید بر نقش سازمان نظام مهندسی در این حوزه اظهار داشت: در این زمینه سازمان نظام مهندسی باید دقت بیشتری روی ساخت و سازها اعمال کند و حوزه عمران وزارت راه و شهرسازی حتما باید این مسائل را در ساخت و سازها در نظر بگیرند تا از هدررفت سرمایه کشور جلوگیری شود.

.

وی با انتقاد از اینکه نیروگاه‌های کشور سالانه باید هزار مگاوات برق بیشتری تولید کنند تا جوابگوی مصرف انرژی در ساختمان‌ها باشیم، تصریح کرد: این رقم افزایش تولید انرژی برای پاسخگویی به نیاز ساختمان ها در سال بسیار زیاد است و برای مقابله با این رویه، به یک اقدام ملی با کمک مسئولان و وزارتخانه‌های متولی نیاز است تا ضمن تعامل با هم به بهبود وضعیت کمک کنند.

.

تولیدکنندگان ملزم به رعایت استانداردهای انرژی شوند

.

امینی همچنین با تاکید بر اینکه مراجع ذی‌ربط باید درخصوص قانون‌گذاری در حوزه انرژی دقت بیشتری بکنند، ادامه داد: برای این منظور سیاست گذاران حوزه انرژی تشویقات و تنبیهاتی را در نظر بگیرند. برای نمونه افرادی را که در بخش تولید تجهیزات گرمایشی و سرمایشی فعالیت می‌کنند، تشویق به رعایت استانداردهای لازم بکنند و در کنار آن افرادی که این استانداردها را رعایت نمی‌کنند، حتما باید تنبیه و توبیخ شوند. چرا که به سرمایه های ملی لطمه می‌زنند.

.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم در عین حال تاکید کرد: اگر تولیدکننده‌ای لوازم و تجهیزات ساختمانی غیراستاندارد که منجر به اتلاف انرژی می شود تولید کند، به کشور خیانت کرده و باید به عنوان یک فرد خاطی با وی برخورد شود. همچنین در حال حاضر که ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح است، مسئولان باید در زمینه واردات تجهیزات و مصالح ساختمانی هم محدودیت قایل شوند.

.

لزوم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

.

امینی همچنین در پاسخ به اینکه تا چه حد می توان از انرژی های نو در بخش ساختمان ها استفاده کرد گفت: انرژی‌های نو و تجدیدپذیر با این موضوع در دنیا یک مقوله جدیدی است که برنامه‌ریزی و طراحی جدیدی در دنیا روی آن انجام شده و می‌طلبد که در کشور ما هم روی این موضوع به‌طور جدی کار شود.

.

وی ادامه داد: انرژی‌های تجدیدپذیر آلودگی به دنبال ندارند و به محیط ‌زیست هم خسارتی وارد نمی‌کنند. همچنین منابع انرژی کشور را برای تولید برق و انرژی هدر نمی‌دهند. هرچند در برخی از منازل و یا ساختمان‌هایی که در خارج از شهرها می‌سازند از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می شود، با این حال هزینه بهره گیری از انرژی‌های طبیعی مثل انرژی خورشیدی برای تولید برق بالاست که البته در درازمدت مقرون به صرفه است. چرا که ساکنان دیگر هزینه ای برای انرژی نمی‌پردازند و از طرفی هم خطرات خاصی را به دنبال ندارد.

.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه به کارگیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور در حال توسعه است و یک معاونت در وزارت نیرو این مسئولیت را برعهده دارد، گفت: اما اقدامات عملی زیادی در این بخش انجام نشده و نیروگاه‌های خورشیدی به آن صورت در کشور نداریم.

.

وی خاطر نشان کرد: هرچند در برخی جاده‌ها به دلیل هزینه بالای انتقال برق از نیروگاه‌ها، اقدامات خوبی انجام و چراغ‌هایی در اتوبان‌های بین‌شهری نصب شده که با استفاده از انرژی خورشیدی برق تامین می‌کند و اقدام قابل‌تحسینی است اما این اقدامات در جامعه چشمگیر و در حد گسترده ای نیست باید وزارت نیرو در این بخش به‌طور جدی وارد شود.

.

تولید تجهیزات ساختمانی غیراستاندارد، خیانت است

منبع: سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی