سیمان پوزلانی - سازه برتر



سیمان پوزلانی ویژه,سیمان,موارد مصرف سیمان پوزلانی,

سیمان پوزلانی

پوزولان (به انگلیسی: Pozzolan) گونه‌ای خاکستر آتشفشانی ریزدانه‌است که در ساخت بتن کاربرد دارد. پوزولان‌ها عبارتند از مواد سیلیسی، یا سیلیسی-آلومینی که خود به تنهایی فاقد ارزش چسبانندگی بوده یا دارای ارزش چسبانندگی کم هستند، اما به شکل بسیار ریز در مجاورت رطوبت طی واکنش شیمیایی با کلسیم هیدروکسید در دمای معمولی ترکیب‌هایی با خاصیت سیمانی به وجود می‌آورند. این واکنش را واکنش پوزولانی می نامند.

.

واژه پوزولان از پوزولی (به ایتالیایی: Pozzuoli) منطقه‌ای در ایتالیا[۱] گرفته شده که حدود ۲۰۰۰ سال پیش برای اولین بار پوزولان در آنجا پیدا شده‌است.

اگر چه بتن دارای پوزولان، نسبت به بتن با سیمان پرتلند آهسته تر به مقاومت اولیه می‌رسد، اما مقاومت نهایی (به انگلیسی: ultimate strength) آن، برابر یا بیشتر از مقاومت بتن با سیمان پرتلند می‌باشد. شایان ذکر است با اختلاط بین سیمان و پوزولان نوعی سیمان آمیخته با عنوان سیمان پوزولانی تهیه می‌شود.

.

سیمان پوزلانی ویژه

در این سیمان ، ماده پوزولانی بیش از 15% و تا 40% وزنی سیمان پرتلند پوزولانی را تشکیل میدهد و با نشانه ( پ . پ . و ) عرضه می گردد .

.

موارد مصرف :

.

این سیمان دارای حرارت هیدراتاسیون پایین بوده و در برابر املاح شیمیایی مقاوم است.

این محصول به منظور استفاده در بتن ریزی های حجیم ( سدها ، فونداسیون ها و پل ها و .... ) و مناطقی که احتمال وقوع واکنش های سیلیکاتی ، قلیایی وجود دارد ،تولید گردیده است.

.

سیمان پوزولانی

.

این نوع سیمان که معروف به سیمانهای مخلوط می باشد با افزایش 1 تا 15 درصد پوزولان به کلینکر در آسیابهای سیمان بدست می آید.

.

ویژگی :

.

کار پذیری بیشتر، گرما زائی کمتر بهنگام بتن ریزی های حجیم . کاهش لوله‌های مؤیینه در بتن و آببندی بیشتر ، نفوذ پذیری کمتر و عایق بودن بیشتر. مقاومت در مقابل تهاجم سولفات‌ها و کلرید‌ها . مقابله با شوره زدن و سفیدک بتن و کربناته شدن آن. کاهش پدیده آب انداختگی بتن و کاهش ترک های سطحی و عمقی بتن در نتیجه کاهش تخلخل. مقاومت نهائی بالا.

.

کاربرد :

.

سیمان پرتلند پوزولانی را می توان در تمامی موارد بجای انواع سیمان پرتلند معمولی استفاده نمود. قابلیت کاربرد بیشتر با سنگ‌های دانه های مستعد برای واکنش قلیایی سیلیکاتی در بتن های حجیم در هوای گرم از افزایش دمای بتن تازه و بروز ترک‌های حرارتی جلوگیری می نماید.

سیمان پوزلانی

منبع: ویکی پدیا

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی