درد جامعه مهندسی فعالیت سازندگان غیرمتخصص است - سازه برتر



درد جامعه مهندسی فعالیت سازندگان غیرمتخصص است,درد جامعه مهندسی,فعالیت سازندگان غیرمتخصص,اخبارمسکن,خبرهای مسکن, نظام مهندسی ، سازندگان غیر متخصص ، نظام مهندسی تهران

درد جامعه مهندسی فعالیت سازندگان غیرمتخصص است

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در واکنش به گزارش رسانه ملی که درمحتوای آن با پخش گزارشی یک جانبه،عملا فعالیت مهندسان ناظر را زیر سوال برد گفت: این گزارش یکسویه بود و بهتر بود که رسانه ملی همزمان نسبت به پخش نقطه نظرات مهندسان ناظر نیز اقدام می‌کرد.

اخیرا در یکی از برنامه‌های رسانه ملی، گزارشی درباره مشکلات مربوط به ساخت و ساز پخش شد که در محتوای آن از قرار معلوم برخی از مالکان با ارائه گزارشی یک جانبه از روند اقدامات مهندسان ناظر، فعالیت حرفه‌ای این قشر را زیر سوال برده و همین مساله سبب ایجاد نارضایتی گسترده در میان جامعه مهندسی شد.

.

در همین زمینه بیژن خطیبی- عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران- ضمن انتقاد به گزارش رسانه ملی و با یک سویه خواندن آن درعین حال به موارد قانونی حضور مهندس ناظر در فرآیند تولید مسکن اشاره کرد وگفت: اصولا طبق نص صریح قانون به منظور بالابردن کیفیت و کنترل کیفیت درفرآیند تولید به یک سیستم بازرسی و نظارتی نیاز است و این الزام قانون در متن قانون نظام مهندسی ساختمان که به تایید مجلس رسیده است نیز وجود دارد.

.

وی با بیان اینکه هفته پیش برنامه‌ای در شهر درباره ساخت وساز پخش شده است که به صورت یکجانبه نسبت به پخش گلایه های مالکان پرداخت تاکید کرد: در این برنامه متاسفانه مالکان طولانی شدن فرآیند کار،گرفتن جلوی کار، تداوم بورکراسی اداری را به عنوان نقاط ضعف مهندسان بازرس اعلام کردند.

.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه اظهار نظردرباره این موارد امری بدیهی است اما سوال عمده این است که آیا مالکی که دراینباره در برنامه در شهر به اظهار نظر پرداخته است آیا اساسا صلاحیت و دانش اظهار نظر در اینباره را دارد یا خیر؟ تصریح کرد: این امرهمانند این است که برای کسب اطلاع درباره دانش و تخصص یک پزشک به کسب نظر از همراهان بیمار رجوع شود، مالک صلاحیت اظهار نظر درباره روند ساخت‌و ساز را ندارد اما رسانه ملی با کسی صحبت می‌کند که اصلا صاحب صلاحیت دراین‌باره نیست.

.

خطیبی در دفاع از عملکرد مهندسان ناظرگفت: اصولا باتوجه به اینکه مهندس ناظر برای انجام مقررات و ضوابط ساخت به مالک فشار وارد می‌کند، طبیعی است که مالک ازاین نوع مقاومت ها ناخرسند شود و به دنبال آن باشد مفری برای گریز از این مسئولیت‌ها باشد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید براینکه مهندسان ناظرما طبق نص صریح قانون موظف هستند که در چند مرحله از ساختمان بازدید کنند و کیفیت ساخت را به سازمان نظام مهندسی و شهرداری گزارش دهند درعین حال تاکید کرد: اگرمالکی احساس کند که مهندس ناظر درحال گزارش ناصواب و خلاف است ،مراجع ذی صلاح برای رسیدگی به این مساله وجود دارد. واحد بازرسی درسازمان ،شوراری انتظامی،کارشناس ماده 27 که همطراز کارشناس رسمی دادگستری ازجمله عناصری هستند که مالک می تواند با مراجعه به این عوامل ،شکایت خود را مطرح کند و بازرسی نیز بررسی می کند واظهار نظرمالک را ثبت و گزارش می دهد.

.

وی با انتقاد از گزارش یکسویه درشهر که نسبت به انعکاس اظهارات مهندسان ناظر در فرآِیند ساخت وساز غفلت کرده است درعین حال تاکید کرد: منصفانه این بود که در گزارش در شهر، از مهندسان ناظر درباره مشکلات موجود نیز کسب نظر می‌شد تا مردم به عنوان بیننده خود درباره مشکلات مربوط به ساخت وساز قضاوت کنند.

.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی با تاکید براینکه بدون شک مالکانی که در برنامه شهرنسبت به وضعیت مهندسان ناظر اظهار نظر کرده اند در ساختمان خود ازمجری ذی صلاح بهره نگرفته اند تاکید کرد: براساس قانون صلاحیت ساخت وساز متوجه وزارتخانه راه شهرسازی است واین نهاد با انجام آزمون‌های تخصصی براساس یکسری پارامترها ، نسبت به ارائه صلاحیت اقدام می کند.درقانون نوشته شده است که سرمایه گذاری که صاحب صلاحیت باشد صرفا فقط می تواند طراح و مجری ساختمان خودش باشد وحتی نمی تواند ناظر خودش باشد و این بیانگر آن است که قانونگذار تاچه حد دراین زمینه سخت گیرانه عمل کرده است.

.

وی گفت: ولی متاسفانه بساز بفروش هایی که بدون هیچ ضابطه ای اقدام به ساخت وساز می کنند می پندارند که دارای تخصص جامع در امر ساخت وساز هستند و اگرچه فاقد تخصص هستند اما با این وجود دانش خود را فراتر از مهندسان ارزیابی می کنند و با این نگاه با استفاده از روش‌های غیراصولی و بهره‌گیری از مصالح غیراستاندارد نسبت به تولید مسکن اقدام می کنند و نتیجه این رویه کاهش عمرمفید ساختمان‌ها و نیز هدررفت سرمایه‌های ملی است.

.

خطیبی خاطرنشان ساخت: درحال حاضر هرفرد غیرمتخصصی به صرف دارا بودن سرمایه به خود اجازه می دهد که درعرصه ساخت وساز مداخله کند و نتیجه این سیکل معیوب، تولید واحدهای مسکونی بی کیفیت است که از ابتدا جوانمرگ شده اند و و در واقع بساز و بفروش‌ها فرسوده‌سازی می‌کنند.

.

وی با تاکید براینکه در نتیجه این سیکل معیوب و مداخله افراد سود جو و غیرمتخصص در عرصه ساخت وساز شاهد کاهش عمرمفید ساختمان‌ها به یک سوم استانداردهای جهانی هستیم با خواند این رویه به عنوان درد جامعه مهندسی تاکید کرد: برخی می‌گویند یکسری از مهندسان ناظر امضاء فروشی می کنند، ما منکر این تخلفات که از سوی عده قلیلی از مهندسان صورت گرفته است نیستیم‌؛ اما سازمان نظام مهندسی ساختمان با یکسری اقدامات بازدارنده مانع از این امر شده است و این معضل را به حداقل رسانده به طوری که سهم پرونده های امضاء فروشی به زیریک درصد رسیده است.

.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: اما مشکل اصلی اینجاست که بساز بفروش‌های غیرمتخصص عموما دنبال سودجویی بیشتر و فرار از نظارت‌های مهندسان ناظر هستند و اساسا درصد آن هستند که برمبنای سلایق شخصی خود اقدام به ساخت و سازکنند و باتوجه به اینکه مهندسان ناظر نگاه تخصصی به عرصه ساخت وساز دارند، در نتیجه علاقه‌ای به حضور مهندسان ناظر در فرآیند ساخت وساز ندارند.

.

درد جامعه مهندسی فعالیت سازندگان غیرمتخصص است

منبع: سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی