ارتقای کیفیت خدمات مهندسی و ایمنی ساختمان‌ها، برآیند اصلاح قانون - سازه برتر



 اصلاح قانون ، نظام مهندسی ، مجلس ، ایمنی ساختمان ها

ارتقای کیفیت خدمات مهندسی و ایمنی ساختمان‌ها، برآیند اصلاح قانون

اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در حالی همچنان در کمیته فنی و مهندسی کمیسیون عمران مجلس ‌شورای‌ اسلامی در دست بررسی است که رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ‌ساختمان کشور از ارجاع اصلاحیه این قانون به مجلس تا مهرماه خبر داده و گفته بود: ما در اصلاح قانون نظام مهندسی، به دنبال رفع ابهامات و ارائه تعریفی روشن از مباحث موجود در این قانون هستیم و مهمترین نکته این است که حفره ها و نقص ها را اصلاح کنیم.

در جلسات بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی، اگرچه نمایندگانی از تشکل‌ها، انبوه‌سازان، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، مهندسان و پیمانکاران حضور دارند و در رابطه با موضوعات مربوطه اظهار نظر می‌کنند؛ اما بعضا انتقاداتی هم وجود دارد از اینکه پای بسیاری از متخصصان و صاحب نظران برجسته به این جلسات باز نشده است و لذا خروجی این قانون هم نمی تواند نیازهای واقعی و ضروری صنعت ساختمان را تامین کند.

.

کمیسیون عمران در انتظار گزارش کمیته فنی و مهندسی

.

در همین رابطه عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: پس از ارجاع قانون نظام مهندسی به کمیسیون عمران مجلس، کمیته‌ای متشکل از تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون تعیین شدند و در حال حاضر با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط مثل وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و وزارت کشور در حال رسیدگی به این موضوع هستند.

کمال الدین شهریاری با بیان این مطلب ادامه داد: امیدواریم که براساس زمان ‌بندی اعلام شده، جمع‌بندی کمیته به کمیسیون بیاید و بعد از تصویب در کمیسیون، به صحن علنی مجلس ارسال شود.

.

وی همچنین با اشاره به نظرخواهی های انجام شده از صاحب نظران و مسئولان ذیربط در پروسه اصلاح قانون نظام مهندسی اظهار داشت: این کمیته از اصحاب نظر و همچنین سازمان‌های غیردولتی و هم نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد و NGO­ ها دعوت کرده تا نظرات خود را در این زمینه ارائه دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در عین حال وجود نظرات مختلف در این زمینه را یک امر طبیعی دانست و تاکید کرد: مسلما بعضی از افراد نظراتی دارند که ممکن است نظرات آنها با نقطه نظرات بخش دیگری از جامعه صنفی همخوانی نداشته باشد. ولی به هر صورت برآیند همه این نظرات، نتیجه‌ای خواهد بود که کمیته، گزارش آن را به کمیسیون ارائه خواهد داد.

.

شرط کارآمدی اصلاحیه قانون نظام مهندسی

.

شهریاری همچنین در پاسخ به این پرسش که اصلاح قانون نظام مهندسی چه تاثیراتی را می تواند بر بخش مسکن و امور مربوط به مهندسان در پی داشته باشد گفت: البته من اعتقاد دارم همان قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در سال 1374 تصویب شد و آیین‌نامه اجرایی آن در سال 1375 نوشته شد، اگر آن قانون هم به‌طور کامل اجرایی می‌شد، عیب و نقص زیادی نداشت و مسئله مهم این است که قانون به‌طور کامل اجرایی شود.

.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: البته اصلاح این قانون هم که لایحه آن در دستور رسیدگی مجلس و کمیسیون مربوطه است، با اصلاحات نه چندان زیادی نسبت به قانون قبلی می‌تواند کارآمدتر شود.

وی تاکید کرد: اگر اصلاحات لازم در این قانون صورت بگیرد و این قانون اجرایی شود، به نظر می‌رسد هم شاهد ارتقای کیفی خدماتی خواهیم بود که مهندسان ارائه می کنند و هم ساختمان‌های ما ایمن‌تر خواهند بود و سطح کیفیت آنها بالاتر می‌رود.

.

اصلاح قانون برای کاربرد روش‌های جدید ساخت ضروری است

.

همچنین عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این سوال که در اصلاح قانون نظام مهندسی باید چه مواردی لحاظ شود تا تاثیرگذاری مثبتی در صنعت ساختمان به دنبال داشته باشد، گفت: در اصل قانون باید به روز باشد.

شمس نوبخت تاکید کرد: هرچند زحمت زیادی برای نوشتن قانون صورت می گیرد و روی آن بسیار کار می‌شود، اما بعد از مدتی از آنجایی که روش‌های جدیدی در بخش ساخت و ساز روی کار می‌آید، نیاز است که برای به‌کارگیری از این روش‌های جدید و مصالح نوین، تغییراتی در قانون ایجاد شود تا بتوانیم از این روش‌های جدید استفاده کنیم.

.

دبیر کمیسیون آموزش سازمان نظام مهندسی استان تهران همچنین یادآور شد: در هر حال بهتر است که هر چند سال یکبار بسته به نیاز و شرایط جامعه و با توجه به بررسی و مطالعات کارشناسان، این قانون مقداری بازنگری و اصلاح و به روزرسانی شود.

ارتقای کیفیت خدمات مهندسی و ایمنی ساختمان‌ها، برآیند اصلاح قانون

منبع: سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی