ازچه کفپوش ساختمانی استفاده کنیم؟ - سازه برتر



کفپوش ساختمانی,انواع کفپوش ساختمانی,سرامیک,موزاییک,موکت,سنگ,

ازچه کفپوش ساختمانی استفاده کنیم؟

کفپوش‌های ساختمانی از تنوع بالایی برخوردارند. از موکت، کاشی و سرامیک گرفته تا پارکت و پی وی سی. در این نوشته ویژگی های هر یک از کفپوش های ساختمانی را بررسی خواهیم کرد تا به شما در انتخاب یک کفپوش مناسب برای ساختمان و آپارتمان محل سکونت خود کمک کند. سرامیک

سرامیک از محصولات عمده خاک رس و سفال می باشند و با یک لایه لعاب مات ،نیمه براق یا براق رنگی سطح روی آن پوشیده شده و پس از پخت در کوره بر اساس کیفیت درجه بندی میشود. ضخامت آن ۴ تا ۱۲ میلیمتر و سطح زیر آنها زبربوده که با استفاده از ملات به کف میچسبانند. وبا دوغاب ماسه سیمان دور آنها را پر میکنند.سرامیک نوعی از انواع پر مصرف کفپوش در سالهای گذشته در ایران بوده که با ابعاد مختلف و طرح و رنگ متنوع در بازار موجود میباشد که قیمت آن با توجه به اندازه و کیفیت آن متفاوت می باشد.

سرامیک سرد می باشد بخصوص در فصول سرد این موضوع بخوبی مشهود است.درز مابین سرامیک مخصوصاً در نوع رنگ روشن آن بعد از مدتی جرم گرفته کثیف شده بخوبی قابل تمیز شدن نیست. ضربه باعث ترک خوردن یا پریدگی سرامیک شده و این موضوع به زیبایی کف لطمه وارد میکند.بخاطر سطح لغزنده ایی که دارد فرش و موکت حتی مبلمان بخوبی سرجایشان قرار نمیگیرند و همچنین باعث سر خوردن و زمین خوردن مخصوصا کودکان میشود.

. موزائیک

موزائیک از ترکیب سیمان و ماسه ساخته می‌شود. روی موزاییک ساو داده می‌شود . بهتر است از استعمال انواع خاص آن که ایجاد گرد و خاک زیاد در کف ساختمان می‌کند پرهیز شود. موزاییک برای زیرسازی کف‌پوش‌های دیگر مانند موکت و پارکت استفاده می‌شود.

. موکت

هنوز هم افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند کفپوش خانه‌شان از الیاف پارچه‌ای باشد. این کفپوش بیشتر مناسب کسانی است که به بیماری روماتیسم مبتلا هستند. بعضی نیز ترجیح می‌دهند بخشی از کفپوش خانه خود را با موکت بپوشانند. مثلا اتاق خواب بچه‌ها یا سالن سینمای خانوادگی و… درحال حاضر موکت‌ها از نظر بافت و طراحی تنوع زیادی پیدا کرده‌اند تا بتوانند در بازار کفپوش‌ها به حیات‌شان ادامه دهند. بزرگترین ایراد موکت‌ها ضعف‌شان در مقابل رطوبت و حرارت است. جذب گرد و غبار به‌ویژه در موکت‌های دارای پرز بلند نیز یکی دیگر از ضعف‌های بزرگ این کفپوش قدیمی به شمار می‌آید.

. سنگ

سنگ از مصالح گران قیمت ساختمانی محسوب میشود مانند سرامیک ابعاد بزرگتر آن قیمت بالاتر دارند مناسب فضای آشپزخانه و سرویس بهداشتی است. اگر سنگ فاقد رگه یا ترک خوردگی باشد سالهای سال میتوان از آن استفاده کرد. مناسب بکارگیری در فضای بیرونی و محوطه ساختمان.

.

سنگ علاوه بر قیمت بالای آن همان مشکلات سرامیک را دارد.سنگ بخاطر سرد بودنش مناسب استفاده در نقاط سردسیر نبوده و گرم کردن فضایی که با سنگ مفروش شده هزینه بالاتری دارد مناسب اتاق خواب اصلا نبوده و همچنین تمیز کردن آن از لکه و چربی مشکل است. سنگ تنوع رنگ سایر کفپوش ها را ندارد و خود سنگ نیز رنگ یکنواختی ندارند.اگر بعد از مدتی بخواهید کفپوش ساختمانتان را تعویض نمائید مکانهایی که با سنگ یا سرامیک مفروش شده اند هزینه بیشتر را بایستی برای تعویض متحمل شوید.

. پارکت

پارکت یا کفپوش های چوبی که از جنس چوب درختانی مثل کاج و صنوبر یا افرا و بلوط ساخته میشود که نوع چوب آن تعیین کننده قیمت آن است. پارکت ها از انواع نسبتا قدیمی کفپوش بوده که همیشه زیبایی را از طبیعت به خانه شما می آورد، البته اگر از دوستداران محیط زیست و طبیعت هستید به این نوع کفپوش فکر نکنید.

.

پارکت ها را به کف اتاق میچسبانند وبعد از نصب روی آن را ساب و سپس لاک میزنند تا صاف و صیقلی شود.بعد از چند سال مجدا نیاز به ساب و لاک دارند.رطوبت دشمن این کفپوش بوده و باعث باد کردن آن میشود در بعضی جاها ممکن است صدای جیرجیر بدهد که آزار دهنده است موریانه و خطر آتش سوزی از دیگر مشکلات پارکت هاست.

. لمینت

یا پارکت لمینت با طول عمری نزدیک به سی سال شاید بخاطر مشکلاتی که پارکت داشت ساخته شد. لمینت از جنس HDF یا الیاف فشرده چوب می باشد که بسیار به پارکت شبیه است ولی مستقیما از چوب درخت ساخته و تولید نمیشود. لمینت از چهار لایه تشکیل شده که لایه اصلی آن HDF بوده و با یک لایه دکوراتیو با طرح چوب وروی آن لایه اصلی لمینت می باشد. لمینت به کف چسبیده نمیشود و بوسیله شیارهایی که بصورت نروماده در هم قفل میشوند نصب میشود و در زیر آن لایه ای فوم یا موکت قرار میدهند. تعوض و جمع کردن آنها براحتی و آسان است. قیمت مناسب تری نسبت به پارکت دارد.

.

مشکلاتی که پارکت ها دارند از قبیل ایجاد سرو صدا موقع ر اه رفتن، یا نم و رطوبت و خطر آتش سوزی را به آن اندازه ندارند ولی عاری از آن هم نیست. این کفپوش ها هم نیاز به واکس زدن دارند.در صورت نفوذ رطوبت یا کثیفی به زیر آن تمیز کردنش مشکل میباشد در تابستان و با گرم شدن هوا باعث انبساط کفپوش های چوبی شده که به مرور یه آن آسیب می رساند مگر اینکه فضای برای این قضیه در نظر گرفته شود که این موضوع هم مشکل نفوذ آب را به زیر کفپوش بدنبال خواهد داشت.

. کفپوش های پلاستیکی یا پی وی سی

پلی وینیل کلراید ( Polyvinyl Chloride ) محصولی شیمیایی است که به تدریج جای برخی مواد و مصالح را میگیرد. بیش از نیمی از پی وی سی تولید شده در ساختمان مصرف میشود. ویژگی کم نظیر این پلیمرمنجر به تولید محصولی مثل کفپوش که نرم و انعطاف پذیر بوده تا نوع سخت آن U-PVC که در ساخت درو پنجره استفاده میشود.

.

کفپوش‌های پلاستیکی که با اصطلاحاتی مانند پی.وی.سی یا وینیل خطاب می‌شوند نوعی پلیمر لاستیکی نرم هستند که به‌عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کفپوش‌ها بیشتر از فضای داخلی خانه‌ها در باشگاه‌های ورزشی، مهدکودک و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها ضدآب هستند و قابلیت شست‌وشو دارند. نرم و راحت به‌نظر می‌رسند و حس بصری یک فضای راحت و آرام را به بیننده منتقل می‌کنند. همچنین عایق خوبی به‌شمار می‌آیند. در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم هستند. این کفپوش‌ها بسیار ارزان‌تر از سایر کفپوش‌ها عرضه می‌شود. بزرگترین ایراد کفپوش‌های پلاستیکی این است که به سرعت زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند و کهنه می‌شوند. به مرور زمان فرو رفته به‌نظر می‌رسند و استحکام سطحی آن از بین می‌رود. خش بر می‌دارند و آتش‌زا هستند.

.

کفپوش های پی وی سی از لایه ایی از جنس pvc که در سطح زیر و روی آن بوسیله فیلم که در واقع رنگ و طرح کفپوش است پوشیده شده و لایه رویی آن براق و بی رنگ بوده و دارای برجستگی های بسیار ریزی لایه نهایی است .

ازچه کفپوش ساختمانی استفاده کنیم؟

منبع: ملک رادار

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی