تحرک فعلی در بازار مسکن، نشانه خروج از رکود نیست - سازه برتر



مسکن ،رکود,بازارمسکن,تحرک فعلی در بازار مسکن، نشانه خروج از رکود نیست,خروج از رکود مسکن, اخبارمسکن,خبرهای مسکن,

تحرک فعلی در بازار مسکن، نشانه خروج از رکود نیست

نائب رئیس کانون انبوه سازان تهران: تحرک نسبی اخیر در بازار مسکن، اتفاقی فصلی است و نباید آن را نشانه خروج بازار از رکود عنوان کرد ایرج رهبر در برنامه گفتگو 18:30شبکه خبر تصریح کرد: نخستین امر در شکستن رکود بازار مسکن، شناسایی علل رکورد است. این انبوه ساز، کاهش توان خرید مردم و هزینه بالای تولید را دو عامل اصلی در رکود بازار مسکن دانست و افزود: با تزریق پول به این بازار و به دنبال آن کاهش قیمت مسکن می توان رونق را به بازار بازگرداند.

وی ادامه داد: اگر در این دو مورد کاری شده باشد می توانیم بگوییم که مسکن در حال خروج از رکود است در غیر این صورت این رکود پا برجاست. رهبر با انتقاد از اینکه دولت برای توانمند کردن مردم جهت خرید مسکن کاری نکرده و از سوی دیگر قیمت مصالح و کارگر هم افزایش یافته است، افزود: همه این عوامل به معنای عدم خروج بازار مسکن از رکود است و تحرک حال حاضر بازار بیشتر از آنکه ریشه ای باشد، فصلی است.

. او گفت: آمارهای ارائه شده درست است اما نشان دهنده فضای واقعی مسکن نیست ولی اگر رشد بازار در ماه های بعدی ادامه دار باشد می توانیم ادعا کنیم که بازار مسکن در حال خروج از رکود است. این انبوه ساز حوزه مسکن افزود: ما در سال پنجم رکود در بازار مسکن هستیم که می تواند نشانه ای از انتظار مردم باشد بطور مثال مردم می خواهند ببینند وضع اقتصادی در دوران پسابرجام به کجا می رسد. رهبر گفت: یکی از مشکلات ما سرمایه ای نگاه کردن به مقوله مسکن است.

. خسروی: چرخش پول باعث رونق بازار می شود نه انباشت آن در بانک ها

.

مصطفی قلی خسروی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک نیز با بیان اینکه صنعت ساختمان قادر است بیش از یکصد شغل ایجاد کند، گفت: هر زمان مسکن دچار رکود شد آثارش در اقتصاد به صورت رکود تورمی خود را نشان داد. او افزود: به نظر می آید که بازار مسکن کمی از رکود خارج شده است. خسروی در ادامه به جهش قیمت مسکن در سال 91 گفت: در آن سال ما شاهد جهش قیمت در بخش مسکن بودیم، این امر بقدری شدید بود که بعد از گذشت 5 سال هنوز مردم نتوانسته اند توان خرید خود را افزایش دهند.

. او در ادامه تحرک در بازار کنونی مسکن را مقطعی دانست و گفت: حداقل در دو ماه آینده می توان به قطعیت نظر داد که آیا بازار مسکن از رکود خارج شده است یا خیر. او افزود: بعد از محرم و صفر معمولا شایعاتی در رابطه با گران شدن مسکن به گوش می رسد که می تواند به رونق بازار مسکن کمک کند.

. خسروی در ادامه توقف پول در بانک را عملی اشتباه توصیف کرد و گفت: چرخش پول باعث رونق بازار می شود نه انباشت آن در بانکها. او در ادامه گفت: شهرداری در دو ماه گذشته 8 تا 10 درصد پروانه ساخت صادر کرده که نشان دهنده تحرکی در بازار مسکن است، پول باید در دست مردم باشد تا چرخش مالی ایجاد شود.

تحرک فعلی در بازار مسکن، نشانه خروج از رکود نیست

منبع: سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی