مواد افزودنی بتن - سازه برتر



مواد افزودنی بتن,بتن,مصالح ساختمانی,مواد افزودنی شیمیایی بتن,بتن حباب هواساز,

مواد افزودنی بتن

مواد افزودنی بتن: ماده افزودنی بتن از تشکیل شده است سیمان پرتلند، سنگدانه، و آب، که به صورت گرد یا مایع می باشند مواد افزودنی بتن به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده بتن و برای اصلاح خواص بتن، کمی قبل از مخلوط یا درزمان مخلوط به آن افزوده می‌شود. مواد افزودنی بتن به دو دسته مواد افزودنی‌های شیمیایی و مواد افزودنی‌های معدنی تقسیم می‌شوند. مواد افزودنی‌های شیمیایی بتن به پنج دسته تقسیم می‌شود:

1-افزودنی‌های شیمیایی بتن _حباب ‌ساز کاهنده آب_ 2- افزودنی‌های شیمیایی بتن_ دیرگیرکننده بتن_ 3-افزودنی‌های شیمیایی بتن _زود گیر کننده بتن_ 4-افزودنی‌های شیمیایی بت_ روان‌ کننده بتن _ 5-افزودنی‌های شیمیایی بتن _ کاهنده آب بتن_

.

مواد افزودنی شیمیایی بتن حباب هواساز: وظیفه این نوع افزودنی بتن ایجاد حباب‌های ریز هوا در بتن و ماده‌ای که برای ایجاد این حباب ها به کار می‌رود را ماده افزودنی شیمیایی بتن حباب هواسازمی نامند. اضافه کردن مواد افزودنی حباب‌ساز به بتن باعث تولید حباب‌های ریز هوا در داخل بتن و بین سنگ دانه‌ها می‌شود. این حباب‌ها باید بعد از سخت شدن بتن یا ملات در بتن بجا باقی بمانند.

.

کاربرد مواد افزودنی شیمیایی بتن حباب هواساز: ظیفه این نوع افزودنی بتن برای بالا بردن دوام بتن درمقابل یخ بستن و ذوب شدن بتن می باشد.مواد افزودنی بتن حباب ساز برای مقاومت بتن درمقابل پوسته شدن سطح در اثر یخ زداهای مواد شیمیایی بتن می باشد. همچنین این مواد افزودنی بتن برای بالا بردن کارایی بتن و نفوذناپذیری شدن بتن و سخت شدن آن کاربرد دارد. برای بالا بردن میزان روانی بتن ازاین نوع مواد افزودنی بتن استفاده می شود. برای حالت دادن ارتجاعی یا فنری به بتن این نوع مواد افزودنی بتن نیز استفاده میگردد. برای کاهش و جدا شدن دانه‌ها و آب انداختن بتناز مواد افزودنی بتن هوازا استفاده استفاده میشود.

.

 مواد تشکیل دهنده افزودنی بتن حباب‌ساز: چربی‌های طبیعی اسید استتاریک اسید اولئیک مواد کف کننده پودر آلومینیوم

افزودنی‌های شیمیایی بتن دیرگیرکنندها : دیرگیرکننده‌ها که جزئی از مواد افزودنی بتن هستند یکی از انواع افزودنی‌های شیمیایی بتن است که این مواد برای پایین آوردن فرآیند آب‌گیری در بتن استفاده می‌شوند. معروفترین دیرگیر کننده بتن شکر می‌باشد. مقاومت نهایی بتن در حالت استفاده از دیرگیرکننده و بدون آن تفاوت خاصی ندارد.

.

کاربرد دیرگیرکننده در مواد افزودنی‌ بتن: کار مواد افزودنی دیرگیرکننده بتن به تاخیر انداختن گیرش بتن است.مواد افزودنی دیرگیرکننده بتن در بتن‌ ریزی‌های حجیم استفاده می شود.مواد افزودنی دیرگیرکننده بتن برای جلوگیری از ترک های ناشی از گیرش در بتن‌ریزی‌های پشت سر هم مناسب می باشد.مواد افزودنی دیرگیرکننده بتن برای حمل بتن در فاصله‌های زیاد استفاده می شود. انواع مواد افزودنی‌ دیرگیرکننده بتن: مواد افزودنی دیرگیرکننده بتن و کاهنده معمولی آب و کاهنده قوی آب می باشند.

.

زودگیرکننده در مواد افزودنی‌ بتن: مواد افزودنی زودگیرکننده‌ مواد تسریع‌کننده بتن هستند که یکی از انواع افزودنی‌های شیمیایی بتن است. این مواد برای بالا بردن سرعت آب‌گیری در بتن به کار می رود. معروفترین زودگیر کننده‌ها کلرید کلسیم، کربنات سدیم و ترکیبات آلومینات است.

.

کاربرد مواد افزودنی زودگیر بتن : مواد افزودنی زودگیرکننده‌ بتن باعث افزایش سرعت گیرش بتن در مناطقی که در اثر سرمای زیاد امکان یخ بستن آب بتن را در بر دارد. از مواد افزودنی زودگیرکننده‌ بتن در محل هایی که به دلیله کم بودن تعداد قالب، نیاز به باز کردن سریع قالب داشته باشند استفاده می شود.

.

انواع مواد افزودنی زودگیرکننده: مواد زودگیرکننده بتن و کاهنده معمولی آب میباشد.

روان‌کننده بتن در مواد افزودنی‌ شیمیایی بتن: مواد افزودنی روان‌کننده‌ بتن یا مواد افزودنی خمیری‌کننده بتن یکی از انواع افزودنی‌های شیمیایی بتن است. همچنین برای بهبود کارایی بتن تازه از این مواد افزودنی بتن استفاده می شود.

.

کارایی افزودنی روان‌کننده بتن: مواد افزودنی روان‌کنند بتن ه برای بهبود بخشیدن خواص بتن خشن است. مواد افزودنی روان‌کننده بتن برای ساخت بتن قابل استفاده با ماله آهنی می باشد.مواد افزودنی روان‌کننده بتن برای بتن‌ ریزی قطعات با تراکم زیاد آرماتور مناسب می باشد.مواد افزودنی روان‌کننده بتن برای بتن‌ریزی با استفاده از لوله کاربرد دارد.همچنین مواد افزودنی روان‌کننده بتن برای تهیه بتن فوق‌العاده روان مناسب است.

انواع مواد افزودنی روان‌کنندها بتن: روان کننده‌ معمولی و فوق روان کننده‌. که به صورت مایع و پودری وجود دارند.

.

مواد افزودنی کاهنده آب در بتن: مواد افزودنی کاهنده آب در بتن به منظور تغییر مقدار آب مصرفی در شرایط یکسان روانی بتن است.

انواع مواد افزودنی کاهنده آب در بتن: این مواد به دو نوع زیر تقسیم بندی میشوند : کاهنده معمولی وکاهنده قوی آب در بتن است. مواد افزودنی معدنی بتن: پوزولان‌ها: پوزولان‌ها از مواد سیلیسی یا سیلیسی و آلومینی که خود به تنهایی دارای چسبانندگی کم است، اما به شکل بسیار ریز در معرض رطوبت طی واکنش شیمیایی با هیدروکسید کلسیم در دمای معمولی ترکیب‌هایی با خاصیت سیمانی تولید میکند. واژه پوزولان از منطقه ای در ایتالیا گرفته شده که حدود ۲۰۰۰ سال پیش برای اولین بار پوزولان در آنجا کشف شده بوده. اگر چه بتن دارای پوزولان، نسبت به بتن با سیمان پرتلند آرام تر به مقاومت اولیه می رسد، اما مقاومت نهایی آن مساوی یا بیشتراز مقاومت بتن با سیمان پرتلند است.

.

فواید استفاده از بتن دارای پوزولان( مواد افزودنی): استفاده از بتن دارای پوزولان برای کم کردن میزان سیمان. استفاده از بتن دارای پوزولان برای کم کردن سرعت و میزان حرارت بدست آمده از فرایند آب‌گیری سیمان. استفاده از پوزولان برای بهبود کارایی بتن. استفاده از بتن دارای پوزولان برای بالا بردن مقاومت بتن. استفاده از بتن دارای پوزولان برای افزایش پایایی بتن از راه کم کردن نفوذ پذیری.

.

استفاده از بتن دارای پوزولان هزینه اقتصادی کمتری در بر دارد. بتن دارای پوزولان برای بالابردن مقاومت در برابر حمله اسیدها و سنگدانه ها. بتن دارای پوزولان برای جلوگیری از ترک خوردن سطح بتن. استفاده از بتن دارای پوزولان کاهش بتن ریزی را نیز در بر دارد. انواع پوزولان‌ها مورد استفاده در بتن : پوزولان‌های طبیعی و خام و صنعتی که این مواد را در بر دارند خاکستر بادی ، دوده سیلیس، سربازه کوره های آهن گذاری، خاکستر پوسته برنج، رس کلسینه.

مواد افزودنی بتن

منبع : عمران شیمی

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی