پرلیت در ساختمان - سازه برتر



پرلیت در ساختمان,پرلیت,کاربرد پرلیت,مصالح ساختمانی,بتن,محصولات پرلیتی,مخلوط پرلیت,

پرلیت در ساختمان

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن در صنعت ساختمان امروزه استفاده از مصالح مدرن و جدید جایگاه خاصی در این صنعت پیدا کرده است .

پرلیت یکی از موادی است که سالهای قبل توسط کشور های پیشرفته شناسائی شده و در صنایع مختلف از جمله ساختمان بکار گرفته شده است. روی آوردن به استفاده از پرلیت در صنعت ساختمان دارای اهمیت و ویژه گیهای منحصر به فرد است و از این رو میتوان کاربرد پرلیت در ساختمان را به سه دسته زیرتقسیم بندی نمود.

الف ) سبک سازی ب) عایق حرارتی و صوتی ج) مصارف دیگر

الف) سبک سازی

. ساخت بلوک های سبک ساختمانی با کیفیت بالاتر از هر ماده دیگری برای تهیه بتن سبک و مطابق بالاترین استانداردهای جهانی، پارتیشن های گچی پرلیتی سبک، استفاده در دیوارهای دوجداره (سیستم پوشش دیوارها) و پشت بامها، دیوارهای غیر حمال، کف اتاقها جهت کاهش بار مرده، افزایش عایق کاری ساختمان و کاهش مصرف هزینه های انرژی، آجر نسوز، ورقهای نسوز، عایق پرلیتی جهت جایگزینی به جای یونولیت و پلی اورتان، آجرهای پرلیتی، پلاستر پرلیت محصولاتی را که می‌توان از پرلیت منبسط شده برای صنایع ساختمان تولید نمود بشرح زیر است.

.

بتن آماده(مخلوط سیمان پرتلند و پرلیت منبسط شده) برای انواع احتیاجات ساختمانی، برای استفاده در ملاتها، تهیه بتن‌های پرلیتی، برای روکاری ساختمانها، حمامها و استخرهای سرپوشیده و غیره .1 اندود آماده که از مخلوط پرلیت و گچ حاصل می‌شود و برای جایگزینی کاهگل در ساختمانها که استفاده از آن در ساختمانها به کمک پمپ و یا مالیدن بر روی دیوار اعمال می‌شود و سرعت کار و صرفه جویی در تعداد کارگر در این روش، قابل قیاس با روشهای سنتی نیست، این ماده از نظر عایق بندی صدا و حرارت نیز بر مصالح سنتی ترجیح داده می‌شود .2 تهیه پرلیت مخلوط با مواد قیری برای پوشش سقفها .3 تهیه محصولات پرلیتی برای عایق بندی لوله‌های آب گرم وسرد .4 تهیه پرلیت منبسط شده برای کف اتاقها.

ب) عایق حرارتی و صوتی

. پرلیت را می‌توان به نسبتهای مختلف با سیمان مخلوط کرد و از آن قطعه‌های سبک وزن تهیه کرد. ملات پرلیت از ملات سیمان سبکتر ، هدایت گرمایی آن کم و جذب صدای آن بیشتر است. صفحات پرلیتی را به کمک پرلیت و یک ماده چسباننده نظیر گچ می‌توان تهیه نمود. این صفحات وزن کم دارند و به عنوان عایقهای خوب حرارتی و صوتی بکار می‌روند. صفحات جذب صدا ، از مخلوط پرلیت و آزبست پرس شده تهیه می‌گردند معمولاً بسته به نوع و درجه حرارت عایقی از پرلیت منبسط با دانه بندی های 0.5 تا 1 و 1 تا 4 میلیمتر استفاده می شود. از آنجایی که پرلیت یک عایق خارق العاده بوده و وزن سبک داشته و در مقابل آتش سوزی ،پوسیدگی و موریانه زدگی مقاوم می باشد ، از آن به شرح زیر استفاده می شود.

1-عایق سبک و پرکننده - سیمان پورتلند و خمیر یا پلاستر سنگ گچ 2-عایق زیر طبقات - عایق کردن سقف ها 3-آستر شومینه - ضد حریق نمودن 4-بلوک ها - عایق نمودن لوله ها

.

سیمان پورتلند و پلاستر سنگ گچ

. از پرلیت می توان به عنوان ماده ای متراکم کننده و تقویت کننده سیمان پورتلند و پلاستر سنگ گچ در مصارف خارجی و مقاوم نمودن تیرها و ستون ها در مقابل حریق استفاده نمود. سابقاً پلاستر از مخلوط سنگ گچ و شن ساخته می شد. اما مشکلی که در پلاستر شنی دیده می شد این بود که در آتش، شن ها منفجر شده و ترک خورده و به آسانی تخریب می شدند. اما به عکس پلاستر پرلیتی محصولیست که در حین سبکی، ضد حریق کامل می باشد.

.

عایق زیر طبقات

. چرا از پرلیت در عایق سازی استفاده می شود؟ عایق زیر طبقات پرلیت، عایقی غیر آلی بوده که فساد نیافته و به آسانی مشتعل نشده و محلی مناسب برای اسکان موریانه ها نمی شود. ار آنجائی که PH آن خنثی است، در لوله کشی ها و سیم کشی های الکتریکی که در زیر طبقات انجام می شود خوردگی و سایش نیافته و به میزان زیادی انتقال صدا از یک طبقه به طبقات دیگر و از طبقه به دیوارها و از سیستم لوله های زیر طبقات را کاهش می دهد. در مواردی که پرلیت به عنوان عایق زیر طبقات مورد استفاده قرار می گیرد از مواد دفع کننده آب و کاهنده گرد و غبار که به طور خاص بدین منظور تهیه شده اند ، استفاده میشود. از آن در: طبقات سیمانی، طبقات آسفالتی، طبقات تخته ایی، استفاده می شود.

.

عایق نمودن سقف

. از مخلوط پرلیت و سیمان پورتلند با آب ، عایقی سبک و محکم بدست می آید که از آن برای عایق نمودن سقف ها پاگرد طبقات ، سازه های سبک و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود.

.

مزایای عایق نمودن سقف توسط پرلیت

.

- ضد حریق - بالا رفتن درجه مقاومت در برابر حریق - سبک و دوام طولانی - کاهش انتقال صدا - عایقی فوق العاده - داشتن شیب برای دفع باران یا برف

.

وزن سبک وزن آن چیزی در حدود 60% کمتر از پلاستر شنی می باشد

.

عایق گرمایی مقاومت گرمایی آن چهار برابر بیشتر از پلاستر شنی می باشد بنابراین در سیستم های تهویه مطبوع نیز بدلیل این خاصیت مهمش (صرفه جویی) استفاده می شود

.

مقاومت در برابر آتش ضدحریق و ضدسمی بودن آن چیزی درحدود 8 ساعت مقاومت در برابر حریق با حداقل وزن و ضخامت است

.

کاهنده میزان آلودگی صوتی ساختار مشبک آن ، امکان بازتاب صوتی را به حداقل رسانده و با جذب صدا میزان انتقال صدا میان بخشها را به حداقل می رساند

.

ج) مصارف دیگر در رنگ سازی ، پلاستیک ، لاستیک و عایق بندی فضای خالی دیوارهای دو جداره بکار می‌رود. صفحات پرلیتی را به کمک پرلیت و یک ماده چسباننده نظیر گچ می‌توان تهیه نمود. این صفحات وزن کم دارند و به عنوان عایقهای خوب حرارتی و صوتی بکار می‌روند. صفحات جذب صدا ، از مخلوط پرلیت و آزبست پرس شده تهیه می‌گردند.

.

پرلیت در ساختمان

منبع: ساختمون دات کام

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی