راهکار خروج بازار مسکن از رکود چیست؟ - سازه برتر



قیمت مسکن, رکود,بازار مسکن،ساخت وساز,راهکار خروج بازار مسکن از رکود چیست؟ ,رکود مسکن,بازارمسکن,

راهکار خروج بازار مسکن از رکود چیست؟

وجود 2 و نیم میلیون خانه خالی نتوانسته پاسخگوی تقاضای مؤثر در بازار مسکن باشد. کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند قیمت خانه‌های ساخته شده بالاتر از توان مالی بخش وسیعی از متقاضیان مسکن است و به همین دلیل این ساخت و ساز بازار مسکن را از رکود خارج نکرده است.

بنابراین به نظر می‌رسد در حال حاضر برای خروج از رکود چاره‌ای جز تقویت توان مالی خانوار متقاضی نیست هر چند دولت به این منظور افزایش وام مسکن از 20 میلیون به 160 میلیون تومان را برای زوج‌های متقاضی افزایش داد اما با وجود این بنا به گفته دولتمردان و متولیان بخش مسکن بازپرداخت اقساط این وام خارج از توان برخی متقاضیان است به همین دلیل دولت به دنبال کاهش سود وام و افزایش مدت زمان بازپرداخت آن است تا این راهکار به عنوان را ه حلی سریع در کنار راه‌حل‌های پایدار و طولانی مدت بتواند بازار مسکن را وارد فاز رونق کند.

مرکز آمار ایران از افزایش ۲۵.۵ درصدی پروانه‌های ساختمانی در بخش مسکونی تهران در زمستان سال ۹۵ خبر داده و پیش‌بینی کرده با توجه به اینکه این پروانه‌های ساخت و ساز در زمستان سال گذشته صادر شده‌اند، در بهار و تابستان امسال این پروانه ها به افزایش ساخت و ساز منجر شوند بخصوص که بر اساس آمار اشتغال در بهار امسال، شاغلان بخش ساخت و ساز افزایش حدود ۱۰۰ هزار نفری نسبت به بهار ۹۵ داشته‌اند. آمار 2 و نیم میلیون خانه خالی در کنار نیاز کشور به ساخت یک تا یک و نیم میلیون مسکن برای خانوارهای جدید یا کسانی که می‌خواهند مسکن خود را تغییر دهند نشان می‌دهد که عرضه‌کنندگان مسکن در سال‌های قبل بدون توجه به نوع تقاضای مسکن کالایی را تولید کرده‌اند که قشر متوسط توان خرید آن را ندارد و قیمت آن برای تقاضا‌کنندگان واقعی و مؤثرگران و با قدرت خرید آنها تناسب ندارد. بنابراین کارشناسان بازار مسکن تأکید می‌کنند برای بازگشت رونق به بازار مسکن ساخت و ساز به تنهایی کافی نیست و تجربه خالی ماندن 2 ونیم میلیون خانه این موضوع را بخوبی تبیین می‌کند، ساخت و ساز متناسب با نوع تقاضا از یک طرف و تقویت بنیه مالی خانوار از طرف دیگر و به طور همزمان راهکار مؤثرتری برای رونق بازار مسکن است.

کاهش نرخ بهره، راهکار میان مدت افزایش توان مالی متقاضیان

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن ، در خصوص چگونگی خروج مسکن از رکود می‌گوید: در درجه اول در بازار خرید و فروش مسکن نباید متقاضیان را به واقعی یا غیر واقعی تفکیک کنیم هر کسی که پولی وارد این بازار می‌کند و خانه می‌خرد متقاضی است و به رونق کمک می‌کند. وی معتقد است در 5 سال گذشته دلالی در بازار مسکن کاملاً کاهش یافته چون سپرده‌ گذاری در بانک سود بیشتر از خرید و فروش مسکن نصیب سرمایه‌ گذاران کرده و این بازار دیگر سودی برای دلالان ندارد.

وی افزایش تقاضا در بازار مسکن را برای رونق بسیار مهم تلقی کرده و می‌گوید: برای افزایش تقاضا یک راهکار افزایش توان مالی خانوار است که توان مالی از طریق پس‌انداز در طول سالیان برای خانوار میسر می‌شود اما در 10 سال گذشته با توجه به شرایط اقتصادی درآمد خانوار افزایش نداشته و در نتیجه پس‌انداز خانوار برای مسکن تقلیل یافته و اندوخته متقاضیان برای مسکن اندک است. این فعال بازار مسکن می‌گوید در این شرایط یک راهکار مؤثر دیگر برای افزایش تقاضا، پرداخت اعتبارات بانکی برای خرید خانه است اما این راهکار نیز بخاطر بالا بودن نرخ بهره در حال حاضر اثرش محدود است.

.

به گفته سلطان محمدی، دولت با پرداخت تسهیلات به خانه اولی‌ها و افزایش وام مسکن گام‌هایی برداشته اما لازمه این کار افزایش درآمد خانوار برای بازپرداخت اقساط است که آن نیز چاره ای جز افزایش درآمد ملی برای افزایش درآمد خانوار ندارد. وی افزود: سال گذشته درآمدهای ملی افزایش داشته اما این افزایش درآمد باید تداوم داشته تا منجر به افزایش درآمد خانوار و کمک به متقاضیان مسکن باشد.

.

سلطان محمدی افزایش درآمد ملی و درآمد خانوار را راهکار بلند مدت برای خروج مسکن از رکود عنوان کرد و گفت: راهکار میان مدت کاهش نرخ بهره بانکی است که با توجه به کاهش نرخ تورم این انتظار بیهوده‌ای است. در حال حاضر نرخ بهره 14 درصد برای وام مسکن با توجه به کاهش نرخ تورم، نرخ بالایی به حساب می‌آید مثلاً زمانی که نرخ تورم 20 درصد بود نرخ بهره بانکی 22 درصد بود و می‌توان گفت نرخ بهره واقعی حدود 2 درصد بود بنابراین در آن شرایط خرید خانه برای متقاضیان راحت‌تر بود تا الان که فاصله نرخ تورم و نرخ بهره زیاد شده است. وی خاطرنشان کرد: برای برخی اقشار حتی نرخ بهره باید کمتر از 10درصد باشد تا آنان بتوانند بخشی از هزینه خرید خانه را از راه اعتبارات بانکی تأمین کنند.

مسکن، محرک اقتصاد

سلطان محمدی وابستگی 30درصد تولیدات به بخش مسکن را دلیل مهمی برای اهمیت مسکن در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: برای رونق اقتصادی چاره‌ای جز رونق بازار مسکن نداریم. هر چند دولت در 4سال گذشته تلاش زیادی برای رونق اقتصاد انجام داده و حتی توانسته بخش صنعت را از رشد منفی به مثبت برساند که این موضوع اهمیت زیادی در اقتصاد دارد. وی گفت: تا مسکن از رکود خارج نشود نمی‌توان انتظار داشت اقتصاد رونق بگیرد اما کاهش مستمر سرمایه‌گذاری در 15 سال گذشته این شرایط را مشکل کرده است و همین کاستی‌های مستمردر سال‌های گذشته توان مالی خانوار را برای تأمین مسکن کاهش داده است.

راهکار خروج بازار مسکن از رکود چیست؟

منبع: سازه نیوز

اخبار عمرانی

اخبار نظام مهندسی