بار گرانی مصالح روی دوش مسکن - سازه برتر



در شرایطی که مسکن، پنجمین سال رکود خود را طی می‌کند، افزایش چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی در سال جاری، زنگ خطر گرانی مسکن را در اوج رکود به صدا درآورده است.
مرکز آمار در آخرین گزارش خود، از افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان مسکونی خبر داده است. همز‌مان، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باورند که روند افزایش قیمت نهاده‌های مسکن در آینده نزدیک می‌تواند عامل گرانی مسکن با وجود رکود بازار باشد.

براساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان مسکونی شهر تهران در بهار 1396 نسبت به فصل مشابه سال قبل به میزان 7.2 درصد افزایش داشته است.

شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران، شامل مصالحی چون سنگ، موزاییک، کاشی و سرامیک، انواع بلوک سفالی و آجر، شیرآلات بهداشتی، تاسیسات مکانیکی و انواع عایق‌های حرارتی، ایزوگام، قیرگونی و آسفالت، یراق‌آلات در و پنجره، نقاشی ساختمان، تاسیسات برقی و شیشه است.

.

نکته نگران‌کننده این جاست که در یک ماه و نیمی که از تابستان گذشته، روند گرانی مصالح ساختمانی سرعت گرفته، به‌طوری که قیمت آهن‌آلات تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است. به گفته مصالح فروشان، از ابتدای سال 96 تاکنون، قیمت مصالح ساختمانی افرایش یافته است. به‌عنوان مثال، هر پاکت سیمان درجه یک، سال گذشته 6200 تومان به فروش می‌رفت که امسال به 8250 تومان افزایش یافته است. سیمان درجه دو هم امسال 200 تا 300 تومان گران تر به فروش می‌رسد.

.

نباید فراموش کنیم، این افزایش قیمت با توجه به رکود موجود در بازار مسکن می‌تواند تهدیدی برای آینده صنعت ساخت‌وساز و کاهش روند تولید مسکن باشد، به صورتی که کاهش تولید، عاملی در افزایش مجدد قیمت‌ها می‌شود.

افزایش 40 درصدی قیمت آهن

محمد آزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات با اشاره به عوامل افزایش قیمت آهن در بازار داخلی ایران به خبرنگار جام‌جم گفت: عامل اصلی افزایش قیمت آهن در بازار، افزایش قیمت مواد اولیه است، به این ترتیب که این روند باعث شده، تنها طی 45 روز گذشته، شاهد افزایش 40 درصدی قیمت آهن در بازار باشیم.

آزاد در ادامه افزود: افزایش قیمت سنگ‌آهن باعث شده در نهایت قیمت آهن در بازار افزایش را تجربه کند، به این ترتیب که وقتی سنگ‌آهن افزایش قیمت داشته باشد، گندله، آهن اسفنجی و در نهایت شمش افزایش قیمت خواهد داشت. شمش آهن، خرداد سال جاری هر کیلوگرم 1400 تومان قیمت داشت ولی امروز نزدیک به 2000 تومان فروخته می‌شود.

.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات گفت: قدر مسلم این افزایش قیمت در صنایع لوله‌سازی، پروفیل، خودروسازی و لوازم خانگی تأثیرگذار است، اما این میزان تأثیر به سهم وابستگی این لوازم به آهن بستگی دارد. به‌عنوان مثال در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی تقریباً برآورد افزایش قیمت تمام‌شده ده درصدی داریم؛ اما در صنایعی که سهم قابل توجهی از ماده اولیه محصولات فلزی هستند، حتی تا 40 درصد افزایش قیمت را در آینده نزدیک محاسبه کرده‌ایم. آزاد درباره احتمال افزایش قیمت تمام‌شده مسکن افزود: با توجه به این که ساخت با نهاده‌های مختلف فلزی سروکار دارد، حداقل برآورد افزایش قیمت در آینده نزدیک در تولید مسکن 10 درصد است.

گلایه‌های تولید کنندگان مسکن

در همین حال، عباس نهایتی، یکی از تولیدکنندگان مسکن در تهران به خبرنگار جام‌جم گفت: افزایش قیمت اخیر آهن در بازار باعث شده، بسیاری از تولیدکنندگان مسکن با مشکل روبه‌رو شوند، به صورتی که تنها تیرآهن طی دو هفته اخیر، 60 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

نهایتی افزود: مشکل این جاست که قراردادهای ساخت اسکلت به گونه‌ای تنظیم می‌شود که قیمت تیرآهن در آنها به‌روز محاسبه می‌شود. با افزایش قیمت تیرآهن یکباره چند ده میلیون تومان در صورتحساب تغییر ایجاد می‌شود که برخی تولیدکنندگان قادر به پرداخت آن نیستند.

علل گرانی آهن

امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با تأیید افزایش قیمت‌ بازار به جام‌جم گفت: طی 20 روز گذشته هر کیلو آهن بیش از 400 تومان افزایش قیمت داشته که همین روند، عاملی برای افزایش دیگر محصولات وابسته به آهن بوده است.

کاوه افزود: با توجه به تولید بیش از 600 گروه کالایی از ورق‌های فولادی قطعاً این نوسان قیمتی می‌تواند در تمام گروه‌های کالا تاثیرگذار باشد و بزودی افزایش قیمت را به آنها تحمیل کند، به صورتی که نمی‌توانیم تا ده متری خودمان را نگاه کنیم و محصولی بدون استفاده از آهن و فولاد ببینیم.

.

وی تاکید کرد: تقاضا برای فولاد در بازار داخلی افزایش نداشته و فقط کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان اصلی مثل فولاد مبارکه و خوزستان باعث تشدید روند افزایشی قیمت بوده که مسئولان باید نسبت به کنترل آن بیشتر توجه داشته باشند. این مقام صنفی تصریح کرد: اگر روند عرضه محصولات فولادی در بورس کالا را توسط تولیدکنندگان اصلی بررسی کنیم، می‌بینیم روند عرضه محصول یک‌سوم تقاضای موجود بوده و عاملی برای افزایش قیمت است. به‌عنوان مثال اسفندماه سال گذشته لوله و پروفیل مجموعاً زیر 2000 تومان بوده اما اکنون نزدیک به 3000 تومان شده است.

.

کاوه این نکته را که افزایش قیمت جهانی باعث افزایش قیمت محصولات داخل بازار ایران شده است، منطقی ندانست و گفت: تولیدکنندگان عمده داخلی به همین بهانه هنگام افزایش قیمت‌ بین‌المللی بسرعت محصولات را گران می‌کنند اما هنگام کاهش قیمت جهانی، این روند را به حداقل می‌رسانند به صورتی که سال 94 هنگامی که 65 درصد کاهش قیمت فولاد در بازار بین‌المللی تجربه شد، بازار ایران تنها 15 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد، اما امروز برعکس عمل شده است، به‌صورتی که تنها ظرف 20 روز نزدیک به 50درصد افزایش قیمت داشتیم.

.

وی تاکید کرد: بر این بازار بسیار مهم هیچ نظارتی وجود ندارد و کنترل بازار به بورس کالا واگذار شده است. نهادی که اغلب شرکت‌های خصولتی عضو هیات مدیره آن هستند و تبانی با کارگزاری‌های انحصاری به این روند افزایش قیمت دامن می‌زند و تنها گروهی دلال از بازار ایجاد شده سود می‌برند و تولیدکنندگان واقعی زیان می‌کنند.