دو رویداد مشابه در سازمان‌های نظام مهندسی و پزشکی - سازه برتر



مهرماه سال 94، همزمان با برگزاری هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، وزارتخانه راه و شهرسازی برآن شد که برای اولین بار این دوره از انتخابات را به‌صورت کاملاً الکترونیکی در سطح کشور برگزار کند.
در ابتدای امر تصور کلی بر این بود که زیرساخت‌های لازم برای اجرای برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم‌شده است اما هنوز ساعاتی از برگزاری هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان‌ها استان‌ها نگذشته بود که در چند حوزه از بعضی استان‌ها با مشکل مواجه شد و بر همین اساس، منوچهر شیبانی اصل رئیس دستگاه نظارت بر هفتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی ساختمان کشور در نامه‌ای به دستگاه نظارت استان‌ها اعلام کرد: «در راستای صیانت کامل از آرای اعضای سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها با توجه به برخی مشکلات پیش‌آمده در فرآیند رأی‌گیری الکترونیکی انتخابات در بعضی از استان‌ها، درصورتی‌که هیات اجرایی استان مشکل موجود را با نظر دستگاه نظارت استان قابل‌رفع ندانسته و از صحت کامل فرآیند رأی‌گیری اطمینان لازم را حاصل نکند، مجاز است حسب نصوص مندرج در آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1375 انتخابات روز پنجشنبه 16 مهرماه 94 را لغو کرده و در روز پنجشنبه مورخ 23 مهرماه آن را برگزار کند».

فریبرز واحدی – مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان تهران- در آن زمان نیز با تأیید توقف رأی‌گیری انتخابات نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران، گفت: در برخی از استان‌ها ازجمله استان تهران، در شعب اخذ رأی به دلیل قطع و وصل شبکه تصمیم بر این شد تا رأی‌گیری انتخابات نظام‌مهندسی در تهران و چند استان دیگر متوقف شود.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که به انتخابات این دوره از انتخابات نظام مهندسی ساختمان اضافه‌شده بود علاوه بر اینکه رأی الکترونیکی باید صادر می‌شد امکان پرینت نیز فراهم‌شده بود تا فرد رأی‌دهنده مطمئن شود تا اگر چنانچه اعتراضی به شمارش آرا انجام شد، پرینت رأی در صندوق نگهداری و مجدداً اقدام به شمارش رأی صورت گیرد.

واحدی افزود: به جهت اینکه اختلال در بحث پرینت گرفتن و مغایرت‌هایی در اطلاعات داده‌شده ورود پیدا کرد و سیستم الکترونیکی در شبکه دچار اختلال شد تصمیم بر این شد تا فعلاً انتخابات نظام‌مهندسی در تهران و چند استان دیگر متوقف شود.

در آن مقطع و همزمان با اعلام لغو این انتخابات در سه استان تهران، گیلان و فارس که البته با یک هفته تأخیر مجدداً برگزار شد، موجی از نارضایتی از سوی جامعه مهندسی بر عملکرد وزارت خانه راه و شهرسازی راه افتاد. اعضای جامعه مهندسی با انتقادهای گسترده عنوان کردند که این وزارتخانه در جایگاه دستگاه برگزارکننده این انتخابات، می‌بایست تدبیری می‌اندیشید تا مانع از بروز این مشکل می‌شد.

.

باگذشت دو سال از برگزاری این انتخابات، اخیراً در اقدامی مشابه انتخابات نظام پزشکی نیز همانند انتخابات نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها، در حالی به‌صورت الکترونیکی برگزار شد که همزمان به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، طی اطلاعیه‌ای از سوی هیات اجرایی و هیات نظارت مرکزی، انتخابات الکترونیکی لغو شد.

نکته جالب و وجه تمایز این انتخابات با انتخابات نظام‌مهندسی ساختمان ناشی از آن است که در انتخابات نظام پزشکی، وزارت بهداشت مکرراً بر برگزاری الکترونیکی و اینترنتی انتخابات و تشویق افراد نسبت به استفاده از این روش، تبلیغ کرد اما در عمل به دلایل مختلف برگزاری الکترونیکی این انتخابات لغو شد و موجی از نارضایتی جامعه پزشکی را به دنبال داشت درحالی‌که در انتخابات نظام‌مهندسی ساختمان در 28 استان همان روز برگزار شد و تنها سه استان به زمان دیگر موکول شد.

.

اما در برابر انتقادت مطرح‌شده از سوی جامعه پزشکی معاون درمان وزیر بهداشت و رئیس ستاد اجرایی مرکزی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی ضمن عذرخواهی از جامعه پزشکی به دلیل اختلال ایجادشده در سامانه الکترونیک انتخابات و لغو انتخابات الکترونیک گفت: آئین‌نامه انتخابات این اجازه را به هیات اجرایی داده است که گزینه انتخابات الکترونیک را به روند انتخابات اضافه کند یعنی هیات اجرایی در انتخاب یکی از دو روش حضوری یا الکترونیک و یا تجمیع آن‌ها مختار است.

در واقع هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کل کشور برای معرفی اعضای جدید هیأت مدیره‌های نظام پزشکی، در حالی آغاز شد که بنا بر اطلاعیه‌های پیشین، قرار بود این انتخابات الکترونیکی و حضوری برگزار شود؛ اما امکان رأی‌گیری الکترونیکی بنا به دلایل نامعلوم فراهم نشد و درنهایت این انتخابات به‌طورکلی لغو شد؛ شرایطی که باعث شد بسیاری از واجدین شرایط نتوانند در این انتخابات شرکت کنند.

.

درحالی‌که از چند هفته گذشته، انتخابات نظام پزشکی کل کشور تحت تأثیر فضاسازی تبلیغاتی و رسانه‌ای ایجادشده، با شورونشاط خاصی وارد دوره تبلیغات انتخاباتی شد و شمار بسیاری از پزشکان و دستیاران به حضور در این انتخابات و احتمالاً پیروزی در آن امیدوار شدند، انتخابات روز جمعه (سی‌ام تیر) به‌گونه‌ای برگزار شد که نه‌تنها موجی از اعتراضات را به همراه داشت، بلکه به دلیل لغو ناگهانی انتخابات الکترونیکی، شمار زیادی از واجدین شرایط امکان شرکت در انتخابات را از دست داده‌اند.

بنا بر آنچه ستاد برگزاری انتخابات نظام پزشکی کل کشور در روزهای رقابت‌های انتخاباتی و پیش از زمان برگزاری انتخابات اعلام کرد، همه واجدین شرایط شرکت در انتخابات نظام پزشکی، می‌توانند به دو روش الکترونیکی و نیز حضوری در این انتخابات شرکت کنند و به نامزد موردنظر خودرأی دهند.

.

ایجاد امکان شرکت الکترونیکی در انتخابات سبب شد تا بسیاری از پزشکان و دستیاران دوره‌های تخصصی با لحاظ کردن برنامه‌های شخصی خود، این روش را برای شرکت در انتخابات برگزینند و لزومی برای حضور در نزدیکی شعبه‌های اخذ رأی در روز برگزاری انتخابات نداشته باشند؛ شعبه‌هایی که البته تعدادش بسیار کم و شرکت در انتخابات از این روش مستلزم صرف زمان زیاد است.

با اینکه از صبح روز جمعه که هنوز انتخابات برگزار نشده بود، هنوز اطلاعیه‌های ستاد برگزاری انتخابات تأکید بر وجود دو روش الکترونیکی و حضوری برای شرکت در انتخابات داشت، با آغاز فرایند رأی‌گیری حضوری از ساعت 8 صبح، شرایط اخذ رأی به‌صورت الکترونیکی فراهم نشد.

.

فراهم نشدن شرایط رأی‌گیری الکترونیکی از ساعت 8 صبح از یک‌سو و از سوی دیگر، اطلاعیه‌های پیاپی که تأکید بر تلاش برای رفع عیب و باز شدن سیستم الکترونیکی داشت، بر بلاتکلیفی علاقه‌مندان شرکت در این انتخابات، به‌ویژه کسانی که به دلیل دوری مسافت امکان حضور در شعبه‌های اخذ رأی را نداشتند، اضافه کرد.

درنهایت و در ساعت 14 روز جمعه درحالی‌که بسیاری از واجدین شرایط شرکت در انتخابات بر اساس اطلاعیه‌های پیشین همچنان امیدوار به شرکت در انتخابات به روش الکترونیکی بودند، اطلاعیه‌ای از سوی ستاد برگزاری انتخابات صادر شد که در آن، بر لغو امکان شرکت در انتخابات به‌صورت الکترونیکی، اشاره شد؛ تصمیمی که در ساعات پایانی اخذ رأی، شائبه و نگرانی‌های فراوانی را در رابطه با این انتخابات ایجاد کرد.

.

بسیاری از ناظران بر این باورند که الغای انتخابات الکترونیکی توسط سازمان‌های نظام‌مهندسی (که البته فقط در سه استان بود) و پزشکی بیانگر آن است که به‌طورکلی در کشور ما، شرایط نرم‌افزاری برای انجام انتخابات الکترونیکی فراهم نیست. بر این اساس گفته می‌شود که بهتر است ناظران و برگزارکنندگان درصورتی‌که خواستار اجرای این روش هستند می‌بایست تمامی تدابیر لازم را در نظر بگیرند تا این امر سبب بروز مشکلات مختلف برای اعضای این سازمان‌ها و مسئولان ناظر نشود. هرچند باید این دو تجربه را به فال نیک گرفت و برای رفع مشکلات و نقاط ضعف آن برای دوره‌های آتی تلاش کرد.

دو رویداد مشابه در سازمان‌های نظام پزشکی و مهندسی

منبع: سازه نیوز

برای مطالعه اخبار عمرانی اینجا کلیک کنید

برای مطالعه اخبار نظام مهندسی اینجا کلیک کنید