آسایش ساخت‌و ساز در دهه سوم عمر نظام مهندسی - سازه برتر



اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حالی با بهره‌ گیری از نظرات عوامل و نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان در دست اقدام است که انتظار می رود خروجی آن منجر به بهبود وضعیت کنونی ساخت و سازها و شرایط جامعه مهندسی کشور شود.
در حال حاضر بزرگترین دغدغه مسئولان سازمان نظام مهندسی در جریان اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، رسیدن به ماهیت و جایگاه واقعی این سازمان‌ است تا از این طریق بتوانند بیش از پیش در ارتقای کیفیت ساختمان‌ها باشند. حال سوال این است که اصلاح قانون نظام مهندسی چه تاثیراتی را می تواند در صنعت ساختمان به دنبال داشته باشد و در فرآیند اصلاح قانون باید به چه نکاتی توجه شود تا قانون از کارآیی لازم برخوردار باشد؟

ضرورت توجه بیشتر به موضوع معماری و شهرسازی در اصلاح قانون

در همین رابطه عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر ضرورت احیای ارزش‌های ایرانی اسلامی در معماری و شهرسازی و رهایی شهرها از وضعیت نابهنجار سیمای شهری در فرآیند اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد.

طاهره نصر  در خصوص تاثیرات اصلاح قانون نظام مهندسی بر صنعت ساختمان و افزایش کارآیی این قانون گفت: بر اساس قانون نظام مهندسی ساختمان کشور، امور باید بر اساس شایسته سالاری، حقوق شهروندی و ایجاد رقابت صنفی برای ارتقای دانش و توان مهندسان طراحی و واگذار شود.

.

رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی نظام مهندسی در عین حال بر ضرورت توجه بیشتر به موضوع معماری و شهرسازی در اصلاح قانون تاکید کرد و افزود: همچنین ماده 2 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های ایرانی اسلامی در معماری و شهرسازی تاکید کرده است. وی تصریح کرد: بر این اساس، این ماده از قانون به صورت آشکار به ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن و مقررات ملی ساختمان و افزایش بهره‌ وری، حمایت از مردم به عنوان بهره‌ برداران از ساختمان‌ها و فضاهای شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و همچنین رشد و اعتلای مهندسی در کشور اشاره کرده است.

.

نایب رئیس کمیسیون انرژی، مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی با انتقاد از وضعیت کنونی سیما و منظر شهرها اظهار داشت: متأسفانه ناهنجاری‌های سیمای شهرها و همچنین ناهنجاری‌ها و معضلات سکونت در شهرها و عدم توجه به مسائل محیط زیست در طراحی‌های صورت ‌گرفته و همچنین ناایمن بودن ساختمان سازی‌ها در بسیاری موارد، حاکی از عدم التزام به رعایت قانون است. وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون نظام مهندسی عنوان کرد: به طور قطع بعد از گذشت بیش از دو دهه از تصویب قانون نظام مهندسی باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد تا کارآیی لازم برای آن ایجاد شود.

.

نصر تاکید کرد: باید توجه داشت که دهه سوم فعالیت نظام مهندسی ساختمان دهه ای است که باید اهمیت صنعت ساخت و ساز با آسایش برای مخاطبان را به همراه داشته باشد. وی همچنین خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه کشور ما در بسیاری زمان ها بحران حوادث طبیعی را تجربه کرده است، مسلما قانون نظام مهندسی می تواند از سویی در ایجاد سیمای شهری به دور از ناهنجاری‌ها و از سوی دیگر دستیابی به ایمنی و مدیریت در هنگام بروز بحران مؤثر باشد.

خروجی اصلاح قانون رویکرد نظام مهندسی را تغییر دهد

همچنین دیگر عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه با گذشت 22 سال از عمر قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، این قانون نیاز به یک سری اصلاحات ساختاری دارد گفت: در دوره دهم مجلس شورای اسلامی کمیته ویژه ای به اتفاق رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و بنده برای این منظور تشکیل شده است.

شهرام کوسه غراوی با بیان اینکه این کمیته روند اصلاح قانون نظام مهندسی را بررسی می کند اظهار امیدواری کرد: درنهایت خروجی این اقدامات منجر به یک قانون قوام دار و اثرگذاری باشد که بتواند رویکرد نظام مهندسی را تغییر بدهد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در عین حال تاکید کرد: با توجه به اینکه قانون نظام مهندسی 22 سال قبل تنظیم شده است، موارد زیادی در آن وجود دارد که نیاز است تغییرات اساسی روی آنها صورت بگیرد و ما در حال بررسی و پیگیری این موارد برای رسیدن به نتیجه مناسب هستیم. غراوی با بیان اینکه بندهای بسیاری از 42 بند قانون نظام مهندسی نیاز به تغییر دارد عنوان کرد: تلاش ما هم این است که با نظرخواهی و کمک گرفتن از دست اندرکاران این حوزه شامل مسئولان سازمان مدیریت، انبوه سازان، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و کارشناسان ذیربط قانونی را وضع کنیم که بتوانیم سال های سال از آن به نحو بهینه استفاده کنیم و نیازی به تغییر نداشته باشد.

آسایش ساخت‌وساز در دهه سوم عمر نظام مهندسی

منبع: سازه نیوز

برای مطالعه اخبار عمرانی اینجا کلیک کنید

برای مطالعه اخبار نظام مهندسی اینجا کلیک کنید