جهش قیمت مسکن در راه است؟ - سازه برتر



عضو کانون انبوه سازان استان تهران گفت: بازار مسکن همچنان در رکود بسر می برد و روند ساخت و ساز را هم با چالش مواجه کرده است.کاهش عرضه در درازمدت باعث انباشت تقاضا و همچنین در درازمدت باعث افزایش قیمت هم می‌شود.
 بازار مسکن در گرماگرم تابستان همچنان در خوابی زمستانی است، رکودی که روند ساخت و ساز را هم با چالش مواجه کرده، صدای سازندگان این بخش را همم در اورده است.
رونق بخش مسکن و به تبع آن گردش مالی این بخش، می‌تواند 300 صنعت مرتبط را فعال و 1300 نوع شغل و حرفه را برای هزاران نفر شغل ایجاد کند. رکود در بخش مسکن باعث بروز بحران در مشاغل وابسته به آن شده که در نهایت تاثیری منفی در اقتصاد کشور بر جای گذاشته است. بخش مسکن در رکودی بی‌سابقه و طولانی مدت فرو رفته و بسیاری از کارگران بخش ساخت و ساز و کارخانه‌های تولیدکننده وسایل ساختمانی، بیکار شده و با مشکلات فراوانی روبرو هستند.مردم و اصنافی که با این مشکل در ارتباط هستند، مشکلات و معضلات فراوانی را متحمل شده اند. آثار استمرار رکود در بازار مسکن به تدریج عرضه و تقاضای بازار را هم برهم زده است، روندی که اگر متوقف نشود احتمال جهش قیمت دور از انتظار نیست. ایرج رهبرعضو کانون انبوه سازان استان تهران به خبرنگار صداوسیما درباره انباشت تقاضای مسکن گفت: در چند سالی که مسکن در رکود به سر می‌برد، بسیاری از تولیدکنندگان اقدام به ساخت ساز نکردند در حالی که تقاضا برای این بخش افزایش داشته است. وی افزود: کاهش عرضه در درازمدت باعث انباشت تقاضا و همچنین در درازمدت باعث افزایش قیمت هم می‌شود. رهبر ادامه داد: سالانه به ساخت یک میلیون مسکن در کشور نیاز داریم و اگر این نیاز تامین نشود، در اینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد. عضو کانون انبوه سازان استان تهران در ادامه تصریح کرد: خانه‌های خالی در کشور لوکس است و متقاضیان توان خرید ندارند. وجود دو میلیون خانه خالی منجر به حبس 250 میلیارد دلار سرمایه ملی در بخش مسکن شده معضلی که طرحهای رونق بخشی تاکنون نتوانسته است به جاری شدن ان کمک کند. فعالان بازار مسکن و متقاضایان خرید براین باورند که این اقدامات هنوز به ایجاد تقاضای موثر در بازار مسکن منتهی نشده است. اتکای بسیار بالای صنعت ساختمان به تولیدات داخلی، این بخش را به صنعتی کاملا بومی تبدیل کرده به طوری که واردات هنوز نتوانسته لطمه جدی به ان بزند، بخشی که بیش از 300 صنعت توانمند داخلی را به همراه خود به حرکت وا می‌دارد.همچنین رونق بخش مسکن از رویکردهای اصلی اعلام شده دولت دوازدهم است و کارشناسان هم محور اصلی تحقق این هدف را ایجاد تقاضای موثر در بازار راکد مسکن و اجرای صحیح طرح مسکن اجتماعی می‌دانند.