برنامه نظام مهندسی برای افزایش دو برابری بازرسان - سازه برتر



سازمان نظام مهندسی از مالکان در خواست دارد که اولا آنها حتما نسبت به بکارگیری مجری ذی صلاح در پروژه های خود اقدام کنند و در وهله دوم به منظور جلوگیری از افزایش هزینه های احتمالی و اطاله زمان دریافت مجوز صدور پایان کار، نسبت به بکارگیری مهندس برق و مکانیک اقدام کنند.
بیژن خطیبی ضمن بیان مطلب فوق  اظهار داشت: باتوجه به اراده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای بکارگیری مجری ذی صلاح در ساختمان ها که برای اجرایی کردن آن از مهندسان بازرس نیز بهره می گیرد، مالکان باید بدانند که عدم بکارگیری مجری ذی صلاح در پروژه باعث می شود که مهندس ناظر ساختمان نسبت به ارائه گزارش تخلف به شهرداری اقدام کنند و با توجه به اینکه احتمال آن می رود که شهرداری نسبت به تعطیلی پروژه اقدام کند از این منظر توصیه ما به مالکان آن است که در شروع کار نسبت به بکارگیری مهندس مجری ذی صلاح اقدام کنند.

تقاضای سازمان نظام مهندسی از مالکان

وی با تاکید بر اینکه درهر صورت مالک ملزم است که برای مراحل پایانی کار خود از ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان امضاء بگیرد خاطرنشان ساخت: بنابراین پیشنهاد ما به مالکان این است که در ابتدای پروژه از مجری ذی صلاح استفاده کنند، ضمن اینکه مالکان برای انتخاب مجری ذی صلاح و نیز اجرای مرحله ای آن ، دارای اختیار هستند. عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین تقاضای دیگر سازمان نظام مهندسی از مالکان را یادآورشد و گفت: درشرایط فعلی درحالی عموم ساختمان ها تک ناظره هستند که مطابق قانون حضورتمامی رشته های ساختمانی شامل عمران، معماری، برق و مکانیک در سر ساختمان ها الزامی است. خطیبی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان به شهرداری تهران اعلام کرده است که ساختمان باید ازهمان مراحل اولیه دارای چهار ناظر باشد؛ یعنی از همان ابتدای کار ناظر موظف است که چهار ناظر مربوطه را معرفی کند.
. عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد : براین اساس سازمان نظام مهندسی ساختمان از مالکان درخواست دارد به محض اجرایی شدن پروژه هایشان فورا به نظام مهندسی ساختمان استان تهران مراجعه کرده و معرفی مهندس برق و مکانیک را از نظام مهندسی ساختمان مطالبه کنند. خطیبی درباره تبعات پروژه های تک ناظره گفت: زمانی که مالکان برای دریافت کنتور برق به اداره برق مراجعه میکنند،اداره برق تحقق این درخواست را درگروی تاییدیه مهندس ناظربرق عضو سازمان نظام مهندسی می کند، پس از آن وقتی که مهندس برق برای بررسی به پروژه مراجعه می کند، ممکن است با ارزیابی وکارشناسی دقیق وفنی مشکلات را شناسایی و به مالک ابلاغ کند و در این صورت مالک ناگزیراست که هزینه بیشتری برای اصلاحات پرداخت کند.
. عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد :درهمین حال مالک برای دریافت کنتورآب، زمانی که به شرکت آبفا مراجعه می کند، این شرکت نیز نظیر شرکت برق، خواستار دریافت تاییدیه ازسوی مهندسان مکانیک وتاسیسات سازمان نظام مهندسی می شود و در چنین شرایطی مالک مجبور می شود که یکسری اقدامات اصلاحی هزینه برانجام دهد. براین اساس به منظورجلوگیری از هزینه زایی مجدد که مالک باید بابت اقدمات اصلاحی انجام می دهد، به نظرمی رسد که بهتر است مالک از همان ابتدا نسبت به اخذ مهندس برق و مکانیک اقدام کند.
. این فعال حوزه نظام مهندسی در ادامه اظهارات خود همچنین به موضوع مجری ذی صلاح پرداخت و گفت:شهرداری تهران اگر مایل به اجرای قانون مجری ذی صلاح بود زیربار درج نام مجری ذی صلاح در پروانه ساختمانی می رفت. وی گفت: اگرچه براساس نص صریح قانون، شهرداری تهران ملزم است که نام مجری ذی صلاح را در پروانه های ساختمانی درج کند، اما شهرداری از این مهم تمکین نمی کند.

مالکان مانع ورود بازرسان سازمان می شوند

عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان دراین دوره مصوب کرده است که به منظور بازرسی از ساختمان های درحال ساخت، تعداد بازرسان را افزایش دهد و تلاش ما این است که بازرسان به صورت سرزده به تمام ساختمان های در حال ساخت سرکشی کنند. وی گفت: اگرساختمانی مجری ذی صلاح نداشته باشد،بازرسان به ناظر آن ساختمان تذکرداده و مراحل اخذ مجری ذی صلاح که ازطریق سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت می گیرد را به او متذکرمی شوند.دربرخی از موارد نیزمالک مجری ذی صلاح را گرفته و به تصویب رسانده است ،اما سرپرست ذی صلاح درکارگاه حضورندارد،که این مهم نیزازسوی بازرسان رصد می شود.
. خطیبی تاکید کرد: ما بازوی اجرایی برای تعطیلی پروژه نداریم، اگرشهرداری به گزارش های بازرسان سازمان توجه کند و نسبت به تعطیلی پروژه اقدام کند در این صورت می توان گفت که نتیجه لازم دراین زمینه حاصل شده است، اما در غیر این صورت نظام مهندسی در جایگاه یک سازمان مردم نهاد فاقد قدرت اجرایی برای تعطیل کردن پروژه های ساختمانی است.

پیشنهاد برگزاری مانورجامع بازرسی درسطح شهرتهران

وی همچنین با یادآوری این مهم که اساسا سازمان نظام مهندسی ساختمان منعی برای بکارگیری مهندس بازرس ندارد و مشکل اصلی فقط درسازماندهی و پیگیری مشکلات است تصریح کرد: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دارای بیش از سیصد مهندس بازرس است که در نواحی مختلف تهران مشغول به فعالیت هستند.
. خطیبی درباره مشکلات مهندسان بازرس گفت: البته بازرسان سازمان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند ودربرخی ازموارد مالک مانع ازورود آنها به پروژه می شود وباتوجه به اینکه مردم با موضوع بازرسی نتوانسته اند خودشان را وفق بدهند،ازاین منظرمشکلات عدیده ای پیش روی مهندسان بازرس عضو سازمان نظام مهندسی وجود دارد.اما با این احوال سازمان نظام مهندسی هدف گذاری کرده است که تعداد بازرسان خود را به 600 بازرس ارتقاء دهد.
. وی همچنین گفت: پس ازآنکه حادثه پلاسکو اتفاق داد،بنده پیشنهاد برگزاری یک مانورجامع بازرسی درسطح شهرتهران را ارائه دادم که تحقق این امر درگرو اراده سازمان نظام مهندسی ساختمان برای اجرایی کردن،همکاری مالکان، ورود دستگاه هایی نظیرقوه قضائیه و نیز شهرداری و همچنین انجام فرهنگ سازی از سوی رسانه ها است.
.

برنامه نظام مهندسی برای افزایش دو برابری بازرسان