مقاوم سازی و بهبود عملكرد لرزه ای سازه های بنايی - سازه برتر



 

مقاوم سازی و بهبود عملكرد لرزه ای سازه های بنايی به روشهای كلاسيك و روشهای پيشرفته بكارگيری ميراگرهای غيرفعال

 

چكيده:

وقوع زلزله در مناطق روستايي، بدليل عدم استحكام بناهاي موجود كه اكثراً فاقد سيستم سازه اي مقاوم در برابر زلزله هستند، همواره با خسارتهاي جبران ناپذير جاني همراه بوده است. مقاوم سازي خانه هاي روستايي بايستي از دو جنبه مد نظر قرار گيرد. اول اينكه اين مقاوم سازي داراي عملكردي در حد سطح عملكرد ايمني جاني براساس دستورالعمل بهسازي لرزه اي ايران باشد؛ و دوم اينكه هزينة آن متناسب با درآمد قشر آسيب پذير روستايي باشد. اين موضوع سبب استقبال از آن و حل عمده ترين آسيب حاصل از زلزله در اين مناطق ميگردد.

 

كارايي يك ساختمان در مقابل حركات زلزله، تابع نحوه اتصال اعضاء سازه اي و نيز سختي و انعطاف پذيري آنها مي باشد. بنابراين جزئيات تعمير و تقويت در دو قسمت تقويت اعضاء سازه اي ساختمانهاي بنايي و بهبود يكپارچگي سازه اي ساختمانهاي بنايي جداگانه طبقه بندي ميشود.

 

در تقويت اعضاء سازه اي، ميتوان به مواردي از قبيل تقويت كلافهاي افقي و عمودي، يا افزايش مقاومت جانبي ديوارهاي بنايي اشاره نمود. در صورت عدم امكان تقويت اعضاء، در سازه هايي با اسكلت سازه اي، ميتوان با كاربرد ميراگرهاي انرژي، از استهلاك انرژي در خود اعضاء سازه و آسيب رسيدن به آنها جلوگيري كرد. در بحث بهبود يكپارچگي سازهاي نيز ميتوان با افزايش يكپارچگي، در حفظ كليت سازه اي و پايداري آن اقدام نمود. از جمله ميتوان به بستن كفها و ديوارها به همديگر توسط كلافهايي در نقاط مختلف سازه اشاره نمود.

 

در اين تحقيق با جمع آوري روشهاي نوين و در عين حال كاربردي مورد استفاده در كشورهاي پيشرفتة دنيا در مقاوم سازي سازه هاي خشتي، سنگي و آجري، سعي شده است با ارائة راهكارهاي پيشنهادي از جمله كاربرد ميراگرهاي غيرفعال  XADASدر انواع سازه هاي بنايي به عنوان افزايندة ميرايي و سختي؛ و مطالعه ميزان تأثير آن در كاهش شاخصهاي كارايي سازهاي از جمله تغييرمكانهاي نسبي بين طبقات، زمينة كارهاي علمي جهت تحقيقات و تدوين مباني جامع جهت مقاوم سازي بناهاي موجود در ايران در آينده فراهم آورده شود.

 

فرمت: pdf

حجم: 404 KB

رمز فایل: www.saze20.ir

دانلود