ملاحظات اقتصادی عامل اصلی غیرایمن بودن ساختمان‌ها - سازه برتر



ملاحظات اقتصادی عامل اصلی غیرایمن بودن ساختمان‌ها,غیرایمن بودن ساختمان‌ها,ساختمان,

ملاحظات اقتصادی عامل اصلی غیرایمن بودن ساختمان‌ها

غفلت از رعایت نکات والزامات ایمنی در زمان ساخت مسکن باعث شده که به گفته مسوولان وزارت‌خانه راه و شهرسازی سالیانه 1500 کارگرساختمانی جان خود را ازدست دهند. همزمان عوارض مغفول ماندن ایمنی درزمان بهره برداری باعث شده که هزاران حوادث جانی ومالی برای بهره برداران رخ دهد که نماد بارز آن حادثه پلاسکو بود. درهمین حال ناایمن بودن ساختمان‌ها در برابر حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله نیز از جمله پیامدهای نادیده گرفتن مقررات ملی ساختمان و مباحث ایمنی است. از این منظر مجتمع اطلاع رسانی صنعت ساختمان برآن شده است که سال جاری همزمان با برگزاری چهره سال صنعت ساختمان نسبت با افراد و کاندیداهای چهره سال مصاحبه‌های تفصیلی متعددی را با موضوع ایمن ساختمان ها داشته باشد. .

ساختمان ایمن حق مسلم بهره برداران است

در همین راستا کامبیز نرماشیری –رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان براین باوراست که هدف ازایجاد ساختمان افزایش سطوح ایمنی وآسایش شهروندان دروجوه مختلف است و بهره برداران اصلی می بایست با درفرآِیند استفاده از ساختمان ضمن برخوداری ازیک واحد ایمن درعین حال می بایست ازایمنی ساختمان درابعاد مختلف بهره مند باشند. اوالبته با تفکیک ایمنی به دو مقوله ایمنی در فرایند ساخت ونیز ایمنی در زمان بهره برداری می افزاید: درزمان ساخت می بایست عوامل اجرایی با مدنظرقراردادن قوانین ومقررات حوزه ساختمان شرایطی را فراهم آورند که هم کادراجرایی ساخت وساز و هم افرادی که دربیرون از کارگاه های ساختمانی تردد می کنند ازضریب ایمنی بالایی برخوردارباشند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید براین امر که اساسا ساختمان باید به گونه ای باشد که تضمین کننده آسایش ،رفا و مولفه های ایمنی بهره برداران وساکنان باشد درادامه به بخش دوم ایمنی ساختمان که مشمول بهره برداران ودرزمان استفاده از واحدهای مسکونی می شود تاکید می کند: درزمان بهره برداری ایمنی ساختمان شامل مقاومت ساختمان دربرابر حوادث طبیعی،آتش سوزی وسایرحوادث غیرمترقبه است. اوهمچنین با بیان اینکه استانداردهای ورعایت ضوابط فنی درحین ساخت وساز باعث می شود که بهره وری ساختمان به بالاترین حد ممکن برسد وبهره برداران بتوانند درکمال آسایش درواحدهای مسکونی سکونت یابند گفت: درهمین حال تسهیل ودرنظرگرفتن راه های خروج برای زمان آتش سوزی و تحمل بارهای جانبی و .. ازجمله موارد مهندسی است که باعث تضمین ایمنی ساختمان می شود. .

توسعه پایدارسبب حفظ منافع ملی می شود

به باو ررئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان بلوچستان رعایت نشدن استانداردهای ایمنی درزمان بهره برداری باعث رقم خوردن حوادث تلخی نظیرساختمان پلاسکو می شود و برای جلوگیری ازتکرار این مباحث لازم است که حتما استانداردهای ایمنی در دووجه زمان ساخت ودرزمان بهره برداری به طورکامل رعایت شود او همچنین خاطرنشان می کند:ازجمله راهکارهای اجرایی کردن این مهم همکاری نهادهای ذی ربط برای عملیاتی کردن این امر است ودراین بین نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان ها بسیارپررنگ است و نقش آفرینی وحضور فعالانه آنها برای مجاب کردن دستگاه ها برای تحقق این هدف بسیار مهم است. نرماشیری درهمین حال دربخش دیگری ازسخنان خود با بیان اینکه توسعه پایدار و درنظرگرفتن ملاحظات زیست محیطی درتولید مسکن ازجمله مقوله هایی است که باعث رعایت منافع ملی می شود تصریح می کند: متاسفانه غفلت ازاین مولفه مهم باعث شده که درساخت واحدهای مسکونی شرایط اقلیمی ومحلی وبومی لحاظ نشود به طوری که مصالح ساختمانی ومعماری ساختمانها درکشور مشترک است وتمایزچندانی ازاین لحاظ بین واحدی که دریک آب وهوایی کویری با واحدی که درشمال کشور ساخته می شود وجود نداشته باشد. رئیس سازمان نظام مهندسی استان سیستان وبلوچستان درادامه تبعات غفلت از استانداردهای محیط زیستی و بی اعتنایی به توسعه پایدار دراحداث واحدهای مسکونی اینگونه تشریح می کند: این امر باعث هدررفت انرژ ی،وارد شدن هجمه به محیط زیست ونیز ناموزون شدن معماری شهرها می شود که دربردارنده تبعات بیشماری است و بنابراین رعایت نکات زیست محیطی مساله ای است که می بایست حتما درساخت وسازها لحاظ شود وراه اجرایی کردن آن نیز بهره گیری از ابزارهای فرهنگی است تا آرام آرام این مهم به عنوان یک سرفصل نهادینه شده وقابل اجرا درساخت وسازهای ما لحاظ شود. .

ملاحظات اقتصادی عامل اصلی غیرایمن بودن ساختمانها

اما مهندس فرصت رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازنداران که چندی پیش هم استان متبوعش میزبان کنفرانس ملی HSE و دبیرخانه دائمی HSE دراین استان تشکیل شد،راهکاراجرایی شدن ایمنی درکارگاه های ساختمانی را در گرو اجرایی مقرارت ملی ساختمان می داند.دروادقع او زارا زاویه قانون به موضوع نگاه می کند این درحالی است که مساله اصلی این است که ما ازلحاظ قانون درحوزه ساختمان مشکلی ندرایم ومساله اصلی ضوابط و تضامین لازم برای اجرایی شدن این نوع قوانین است. او به مبحث دوازدم مقررات ملی ساختمان به عنوان یکی ازمباحث بسیارجامعی که حاوی نکات مربوط به ایمنی کارگاه های ساختمانی است اشاره می کند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان دلیل اجرایی نشدن این قانون را در مسائل اقتصادی می داند وبراین باور است که برخی از کارفرمایان به دلیل ملاحظات اقتصادی در رعایت مساله اینمنی درکارگاه های ساختمانی کوتاهی می کنند. او با اظهارتاسف ازاینکه علی رغم وجود دستورالعمل ها وضوابط بالادستی که رعایت مسایل ایمنی درکارگاه های ساختمانی را الزام آورمی کند می گوید:متاسفانه غفلت وکوتاهی کارفرمایان دررعایت مقررات ملی ساختمان و نادیده گرفتن ضوابط ایمنی درفرایند ساخت مسکن باعث می شود مخاطرات جانی ومالی جبران ناپذیری برای شهروندان رقم بخورد. .

ساختمان ایمن باید مطالبه ملی شود

فرصت البته به موضوع فرهنگ سازی هم نقبی می بزند و براین باوراست که فرهنگ سازی یکی ازابزارهایی است که می تواند برای تغییردراین فرآیند نادرست و معیوب موثرواقع شود و تاکید می کند:باید با فرهنگ سازی شرایطی فراهم شود که کارفرمایان ما هزینه های مربطو به رعایت ضوابط ایمنی را نوعی سرمایه گذاری قلمداد کند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازنداران علاوه براین فرهنگ سازی بین مردم را نیز ازجمله راهکارهایی می داند که به گفته وی نقش موثری درجهت نهادینه شدن ایمنی درکارگاه هایی ساختمانی دارد و تاکید می کند:به عنوان مثال اگرشهروندان دراثرفرهنگ سازی های متواتروگسترده نسبت به روند ایمنی درکارگاه های ساختمانی حساس شوند چنانچه در کارگاه های ساختمانی نظاره گرعدم رعایت مقررات ایمنی باشند به طور خودجوش ممکن است این امر را به مراجع ذی صلاح گزارش دهند. فرصت درهمین حال تقویت وتشدید امرکنترل ،بازرسی ونظارت را نیزدرنهادینه کردن ایمنی در فرآِیند ساختمان موثرقلمداد می کند و براین باور است که باید با همکاری دستگاه های ذی ربط درحوزه ساخت و ساز شرایط تحقق این امر را فراهم کنیم. .

نقش فن آوری های ساختمانی درایمن سازی ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازنداران درادامه همچنین دربخش دیگری از گفت وگوی خود به موضوع ساختمان سازی براساس محیط زیست پایدارنیزهم اشاره می کند وموضوع توسعه پایداررا البته فراترازبحث ایمنی درساختمان قلمداد می کند والبته بازهم همچنان به نقش فرهنگ سازی دراینباره هم اشاره می کند و درعین حال البته نقش فناوری های ساختمانی را به عنوان نکته کلیدی درجهت توسعه پایدار درصنعت ساختمان می داند ومی گوید:اگرچه برخی ازاقلام ساختمانی ازاستانداردهای لازم برخوردارها هستند اما درعین حال بسیاری ازآنها فاقد استاندارد هستند واین امر نیز نقش بسیارمهمی درساخت واحدهای مسکونی فاقد انطباق با محیط زیست دارد. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازنداران درادامه همچنین نحوه جمع آوری نخاله های ساختمانی را نیز ازدیگر مواردی برمی شمرد که به گفته وی سبب وارد شدن آسیب به محیط زیست می شود و خاطرنشان می کند:مدیریت پسماندهای ساختمانی نیزازجمله موارد مهمی است که نقش بسیارموثری در ساخت و ساز منطبق با توسعه پایدار دارد. .

مصالح بادوام ضامن نهادینه کردن ایمنی درساختمان

درهمین حال دراین زمینه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین هم همسو با مهندس فرصت نقش رعایت مقررات ملی ساختمان دررعایت ایمنی درکارگاه های ساختمانی را به شدت موثرمی داند وبراین باوراست که همکاری وزارتخانه راه و شهرسازی وکار،تعاون ورفاه اجتماعی ونیز شهرداری ونظام مهندسی نقش بسیارموثری در رعایت موارد ایمنی درکارگاه های ساختمانی دارد. مهندس وثیق نیا البته ضمن اینکه دراظهارات خود بیشتربرایمنی در زمان بهره برداری ساختمان تاکید می کند می گوید: چنانچه درفرآِیند ساخت مسکن از بهترین عوامل اجرایی برخوردارباشیم اما از مصالح با دوام استفاده نکنیم دراین صورت درزمان بهره برداری مسکن،بهره برداران درمعرض مخاطرات عدیده ای قرارخواهند گرفت وایمنی ساختمان در برابرحوادث غیرمترقبه وسایرمسایل دیگربا تهدید مواجه خواهد شد. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ازبکارگیری مصالح ساختمانی در فرِآیند ساخت به عنوان یک مقوله مغفول مانده درچرخه مسکن یاد می کند وبا ذکرمثالی می گوید: به عنوان مثال درتولید آسانسورقطعات مختلفی وجود دارد که اداره استاندارد موظف است درفرآِیند تولید درکارخانه های تولید کننده حضورفعال داشته باشد ونسبت به روند تولید واستاندارسازی این قطعات نظارت قوی داشته باشد. .

ضعف اداره استاندارد درمانتیورکردن الزامات ایمنی

او براین باوراست اما درعمل نظارت اداره استاندارد در نصب آسانسورومانتیورکردن ایمنی آن صرفا محدود به یک بازرسی درمرحله نصب است و درواقع ازانجام بازرسی در زمان تولید ومونتاژ صرف نظرمی کند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین البته پای موضوع پدافند غیرعامل را به مساله ایمنی ساختمان می کشاند وبراین باوراست که یکی از مولفه هایی که متضمن رعایت ایمنی در ساختمان است این مهم است که به گفته او درهیچ یک ازاستانها اجرایی نمی شود و دامنه اجرایی این امرمهم صرفا به استان قزوین و آن هم صرفا در بحث شهرسازی محدود است. وثیق نیا درادامه به مساله آموزش مهندسان به عنوان یکی از مواردی که متضمن فراهم کردن ایمنی در ساختمان است اشاره می کند ومی گوید: متاسفانه مهندسان رشته تاسیسات برقی ومکانیکی از آموزشهای لازم و به روز بهره مند نیستند واگرما به دنبال ایمن کردن کارگاه های ساختمانی درابعاد مختلف هستیم لازم است که حتما دوره های آموزشی منظمی را برای این طیف ازمهندسان برگزارکنیم. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین همچنین درادامه اظهارات خود درباره رعایت ملاحظات زیست محیطی وساخت مسکن براساس توسعه پایدارنیزمی گوید:یکی ازالزامات توسعه پایدار درحوزه ساختمان،استفاده ازمصالح ساختمانی براساس شرایط زیست محیطی است ومی بایست در ساخت واحدهای مسکونی حتما ملاحظات اقلیمی را لحاظ کنیم. .

تربیت 40استاد برای آموزش ایمنی به مهندسان

درهمین حال حسن قربانخانی-رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره موضوع ایمنی درساختمان همانند سایرهمکاران خود تحقق این موضوع را منوط به همکاری همه دست اندرکاران حوزه ساخت وسازمی داند ومی گوید: تنها راه ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان نظارت و همکاری تمامی دستگاههای متولی ساخت و سازدرکشور است. او البته براین باور است برای اینکه ایمن سازی ساختمان که درگرو رعایت مقررات ملی عملیاتی شود می بایست عزم ملی وجود داشته باشد وهمه افراد حوزه ساخت و ساز، مراجع صدور پروانه، کارفرمایان و حتی بهره برداران اراده جدی برای اجرایی کردن موضوع مقررات ملی ساختمان که دربردارنده موارد مختلفی وازجمله ایمنی ساختمان است وجود داشته باشد. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درهمین حال البته ازیک اقدام جدی وعملی سازمان متبوعش برای اجرایی کردن ایمنی درساختمان خبر می دهد و خاطرنشان می سازد: سازمان نظام مهندسی ساختان 40 نفرازاعضای خود را به مراجع معتبرآموزشی اعزام کرده تا ازجدیدترین آموزشهای لازم دراین زمینه برخوردارشوند و سپس درقالب اقدامات ترویجی به مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی آموزشهای خود را انتقال دهند. .

ملاحظات اقتصادی عامل اصلی غیرایمن بودن ساختمان‌ها

. منبع: سازه نیوز .

برای مطالعه اخبار عمرانی اینجا کلیک کنید

برای مطالعه اخبار نظام مهندسی اینجا کلیک کنید

——————————————————————————— پیشنهاد می کنیم این مطالب را نیز مشاهده کنید:

دانلود پاورپوینت بررسی پی گسترده و شمع، مهندسی پی

ضوابط صدور پروانه برای قطعات تفکیکی بیش ۱۰۰۰ متر مربع

مراحل طراحی و اجرای یک ساختمان بطور کامل

قوانین و اصولات کلی برای ساخت یک بیمارستان

آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

——————————————————————————— .  width= فروشگاه فایل.