تسهیلات در رونق بازار مسکن - سازه برتر



 دلایل اثربخشی محدود تسهیلات در رونق بازار مسکن,تسهیلات مسکن,رونق بازار مسکن

دلایل اثربخشی محدود تسهیلات در رونق بازار مسکن

بر اساس تصمیم تازه بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات حساب پس‌انداز جوانان از ۱۱ به ۹ درصد کاهش‌یافته است و سقف تسهیلات برای صاحبان سپرده ۱۵ ساله از ۷۰ میلیون تومان به ۱۱۰ میلیون تومان، برای سپرده‌گذاران ۵ ساله صندوق جوانان حداکثر ۶۰ میلیون تومان و صاحبان سپرده ۱۰ ساله تا سقف ۸۵ میلیون تومان افزایش‌یافته است.

هدف اصلی حساب پس‌انداز مسکن جوانان، برنامه‌ریزی بلندمدت برای خانه‌دار شدن افراد است و متقاضیان می‌توانند با واریز مبالغ به‌صورت ماهیانه، سالیانه یا یکجا حداقل پس از ۵ سال و حداکثر پس از ۱۵ سال نسبت به دریافت تسهیلات خرید و احداث مسکن اقدام کنند.

رسانه‌ای شدن مصوبه جدید بانک مسکن برای کاهش نرخ سود و افزایش سقف تسهیلات حساب پس‌انداز جوانان واکنش‌های متفاوتی را در میان کارشناسان بازار مسکن به همراه داشت؛ اگرچه برخی معتقدند که این اقدام انگیزه برای سپرده‌گذاری را در میان جوانان افزایش می دهد و می‌تواند تعداد بیشتری از متقاضیان خرید مسکن را خانه‌دار کند، اما برخی دیگر از کارشناسان، این مصوبه را راهی برای جذب بیشتر سپرده از سوی بانک مسکن می‌دانند که نمی تواند تأثیری بر بازار داشته باشد و تنها منافع بانک مسکن را تأمین می کند؛ البته در این میان عده‌ای نیز هستند که این اقدام را به سود طرفین می دانند اگرچه بر بی‌اثر بودن این اقدام در بهبود بازار هم پافشاری می کنند.

.

مشکل اساسی در ارائه تسهیلات، عدم حضور متقاضیان واقعی است

در این خصوص رئیس بانک یکی از شعبات بانک ملی بابیان اینکه اثربخشی این طرح بسیار پایین است گفت: بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره بانک مسکن، سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای حساب‌های افتتاحی سال ۱۳۹۵ در پایان سال پنجم در شهر تهران به ۶۰۰ میلیون ریال (۶۰ میلیون تومان)، شهرهای بزرگ (کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم و شیراز) به ۵۷۰ میلیون ریال (۵۷ میلیون تومان) و در سایر شهرها به ۵۴۰ میلیون ریال (۵۴ میلیون تومان) افزایش یافت، ضمن اینکه سقف این تسهیلات در پایان سال دهم در شهر تهران ۸۵۰ میلیون ریال (۸۵ میلیون تومان)، شهرهای بزرگ ۷۶۰ میلیون ریال (۷۶ میلیون تومان) و در سایر شهرها ۷۰۰ میلیون ریال (۷۰ میلیون تومان) تعیین‌شده است.

پرویز کاکائی افزود: البته متقاضیان می‌توانند در پایان سال پانزدهم نیز در تهران یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال (۱۱۰ میلیون تومان)، در شهرهای بزرگ یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) و در سایر شهرها ۹۰۰ میلیون ریال (۹۰ میلیون تومان) تسهیلات دریافت کنند.

کاکائی گفت: این راهکارهای تنها برای افزایش متقاضیان برای دریافت تسهیلات در نظر گرفته شده است درحالی‌که این مباحث نمی‌تواند تأثیر موفقی برای رونق یا افزایش معاملات داشته باشد.

وی گفت: به‌طورکلی افزایش توان مردم برای خرید ملک می‌تواند محرک مهمی محسوب شود اما مشکل اساسی در ارائه تسهیلات عدم حضور متقاضیان واقعی است زیرا نرخ سود این سپرده‌ها بالا است.

این کارشناس بابیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده از 11 درصد به 9 درصد مطلوب اما کافی نیست گفت: هرچقدر میزان بازپرداخت سود تسهیلات طولانی‌تر شود این 9 درصد از واقعیت دورتر خواهد شد.

وی در این خصوص توضیح داد: اگرچه کاهش نرخ سود بانکی واقعی است اما بانک‌ها برای جبران خواب سرمایه از راهکارهایی استفاده می‌کنند که کمتر متضرر شوند به‌طور مثال افزایش طول بازپرداخت یکی زا این راهکارها است. اگرچه یک‌طرف بازپرداخت به متقاضی مرتبط است اما به‌طور کلی اکثر جوانان برای بازپرداخت تسهیلات با مشکلات متعددی روبرو هستند.

.

اقساط بالا، بزرگ‌ترین مشکل تسهیلات خرید مسکن جوانان

همچنین یک کارشناس بازار مسکن بابیان اینکه حساب پس‌انداز مسکن جوانان نوعی برنامه‌ریزی بلندمدت برای خانه‌دار شدن افراد است گفت: در این فرمول متقاضیان می‌توانند با واریز مبالغ به‌صورت ماهانه و یا یکجا حداقل پس از پنج سال و حداکثر بعد از ۱۵ سال نسبت به دریافت تسهیلات خرید و احداث مسکن اقدام کنند.

ایمان رفیعی بابیان مطلب فوق  گفت: بزرگ‌ترین مشکل این وام‌ها اقساط بالای آن‌ها است. به‌طور کلی با تغییر سقف تسهیلات قابل‌اعطا در حساب پس‌انداز جوانان و همچنین کاهش دودرصدی نرخ سود، میزان اقساط و همچنین سود مجموع در پایان دوره نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

وی در مورد اقساط وام 110 میلیونی گفت: بر اساس مصوبه جدید در پایان سال پانزدهم افتتاح حساب مسکن جوانان نیز حداکثر تسهیلات پرداختی به ۱۱۰ میلیون تومان در تهران می‌رسد. دریافت‌کننده وام ۱۱۰ میلیونی در پایان ۱۲ سال باید تا ۱۸۰ میلیون تومان بازپرداخت داشته باشد. در رابطه با وام ۱۰۰ میلیونی شهرهای بزرگ هم باید برای هرماه حدود یک‌میلیون و ۱۴۰ هزار تومان قسط و در پایان ۱۲ سال ۶۳ میلیون تومان سود برگردانند. برای وام ۹۰ میلیونی سایر شهرها قسط تا یک‌میلیون تومان و بازپرداخت تا ۵۷ میلیون تومان می رسد.

این کارشناس ادامه می دهد: کاهش نرخ سود و افزایش سقف تسهیلات بیش از هر تاثیری، بار روانی به همراه دارد و پیشنهاد می شود که مسئولان بانک مسکن به‌جای کاهش نرخ سود در چندین دوره و برای صندوق‌های مختلف، یک مصوبه برای کاهش نرخ سود تمامی صندوق‌ها اجرایی کنند.

به گفته رفیعی این تسهیلات با کاهش نرخ سود بیشتر می تواند عملکرد مؤثرتری داشته باشد.

.

یک راهکار برای افزایش انگیزه سپرده‌گذاری

علاوه بر این رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران نیز بابیان اینکه کاهش سود و افزایش میزان تسهیلات تأثیری بر مسکن ندارد گفت: دوره انتظار برای دریافت این تسهیلات ۵ تا ۱۵ سال است و نمی توان پیش‌بینی کرد که ارزش پول در سال‌های آینده چقدر خواهد بود و افزایش سقف تسهیلات تا ۱۱۰ میلیون تومان چه سهمی از هزینه یک واحد مسکونی را پوشش می دهد.

حسن محتشم افزود: کاهش نرخ سود سپرده و افزایش تسهیلات به جز دلگرمی بیشتر جوانان برای دریافت تسهیلات تاثیر دیگری ندارد.

وی گفت: این‌گونه مصوبات بانک مسکن در رونق بازار بی‌تأثیر است و حتی تصمیماتی مانند افزایش سقف تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم به ۱۶۰ میلیون تومان هم تأثیرگذاری کمی دارد.

وی معتقد است که رکود مسکن به سیاست‌های انقباضی دولت در ساختار اقتصادی و کاهش نقدینگی بازمی گردد و چنین تصمیماتی نمی تواند موجب بهبود بازار شود.

.

منبع: سازه نیوز .

برای مطالعه اخبار عمرانی اینجا کلیک کنید

برای مطالعه اخبار نظام مهندسی اینجا کلیک کنید

——————————————————————————— پیشنهاد می کنیم این مطالب را نیز مشاهده کنید:

دانلود پاورپوینت بررسی پی گسترده و شمع، مهندسی پی

ضوابط صدور پروانه برای قطعات تفکیکی بیش ۱۰۰۰ متر مربع

مراحل طراحی و اجرای یک ساختمان بطور کامل

قوانین و اصولات کلی برای ساخت یک بیمارستان

آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

——————————————————————————— .  width= فروشگاه فایل.