معماری ایرانی، ناجی اتلاف انرژی در ساختمان - سازه برتر



معماری ایرانی، ناجی اتلاف انرژی در ساختمان,اتلاف انرژی در ساختمان,ساختمان,

معماری ایرانی، ناجی اتلاف انرژی در ساختمان

کلیدی ترین نکته در اقتصاد مقاومتی، استفاده به جا و بهینه از منابع و امکانات موجود است و از این رو، بهینه سازی مصرف انرژی از مصادیق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

فعاليت‌هاي مختلف اقتصادی و توليدي در كشور ما يكي از مصاديق اسراف در مصرف انرژي در جهان به شمار می رود. ابتدایی ترين تمهيدات در جهت صرفه جويی در اين زمينه جهشی عظيم در اقتصاد كشور را می تواند موجب گردد.

.

از بخشهای مهم زمينه طراحی و ساختمان سازی

يكي از بخشهای مهم در اين زمينه طراحی و ساختمان سازی است كه با بكارگيري فنون طراحی و ساخت می ‎توان صرفه جويی قابل توجهی در مصرف انرژی داشته و در نتيجه آلودگی ناشی از آن را نيز به ميزان زيادی كاهش داد. مبحث انرژی نیازمند فرهنگ سازی

در همین زمینه رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی بابیان اینکه ما ازنظر قوانین در مبحث بهینه‌سازی انرژی چیزی کم نداریم گفت: باید الزامات صریحی برای اجرای این قوانین همچون مبحث 19 مقررات ملی ایجاد کنیم.

علی‌اکبر رمضانی با «صما» بابیان مطلب فوق افزود: ما در شناساندن اهمیت انرژی در کشور موفق عمل نکردیم و در این موارد کوتاهی‌های جدی داشتیم.

وی گفت: دسترسی به فناوری یکی از الزامات بهینه سازی انرژی و محیط‌ زیست بوده و متأسفانه در سالیان گذشته فناوری‌ها در این زمینه به‌ خوبی توسعه پیدا نکرده است.

.

محدودیت منابع انرژی و هزینه های تامین آن

رمضانی با اشاره به این که در عصر حاضر، انرژی یکی از مهم ترین شاخصه های اقتصادی است و تأمین آن از ابزارهای سیاسی دولتها بشمار می رود و با توجه به محدودیت منابع انرژی و هزینه های ناشی از استخراج و بهره‌برداری، با روند رو به رشد بهای انرژی مصرفی روبرو هستیم، ادامه داد: بنابراین فرهنگ استفاده صحیح انرژی به عنوان یک اصل اساسی در کشورهای توسعه یافته مدنظر قرارگرفته است و آن‌ها با هدایت و مدیریت صحیح انرژی تا حدود زیادی به اهداف عالیه خود در کنترل و تأمین به موقع انرژی دست‌ یافته‌اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی گفت: متأسفانه امر فرهنگ سازی در کشورهای کمتر توسعه یافته کمتر موردتوجه قرارگرفته است و برنامه‌ریزی کلان و منسجمی در ارتباط با آن وجود ندارد.

رمضانی ادامه داد: بهره‌گیری اصولی از علوم نوین، استانداردها و تجارب موجود در این زمینه و انتخاب الگوی صحیح و ایجاد و به‌کارگیری روش‌ها و سیاست‌های درست در مصرف انرژی، علاوه بر اینکه متضمن استمرار رشد اقتصادی است، موجب کاهش تخریب منابع انرژی و نیز کاهش آثار سوء ناشی از استفاده نادرست از انرژی بر محیط‌زیست و جامعه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عدم طراحی‌ های ساختمان توسط متخصصین، اجرای احکام قانون و قیمت غیرواقعی و غیرملموس قیمت انرژی باعث تخریب این منابع شده است.

رمضانی بابیان اینکه در حال حاضر هیچ حرجی بر مهندسان وارد نیست گفت: باید تمام عرصه ساخت‌ و ساز را به مهندسان و استانداردترین مصالح واگذار کنیم و اگر شاهد بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها نبودیم یقه مهندسان را بگیریم و آن‌ها بازخواست کنیم.

.

معماری بومی راه نجات مصرف انرژی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بابیان اینکه افزایش کیفیت ساخت‌ و ساز نیز گامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است گفت: اگر ساختمانهایی بسازیم که طول عمر آن ها بالا باشد و درزمینه مصرف انرژی نیز بهینه سازی شده باشند، در این مسیر قدم برداشته‌ایم.

علیرضا فرشید گفت: یکی از وظایف نظام مهندسی ساختمان را نظارت بر رعایت مقررات ملی در ساختمان‌ها دانست و تصریح کرد: نظارت‌ها باید به‌صورت مستمر و مرحله‌ای انجام شود.

وی اظهار امیدواری کرد: استان یزد به‌عنوان نخستین مجری طرح استقرار مهندسان ناظر به‌صورت تمام‌وقت در پروژه‌های ساخت‌وساز در کشور پیشروی اجرای آنی طرح باشد.

وی، یکی از برنامه‌های کلان سازمان نظام مهندسی در استان یزد را افزایش نظارت کارگاهی دانست و افزود: اعتماد مردم به مهندسان جلب شده و اکنون کمتر خانه‌ای مشاهده می‌شود که در حال ساخت باشد، اما مهندس ناظر نداشته باشد.

.

استفاده از معماری اصیل ایرانی

فرشید در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: استفاده از معماری اصیل ایرانی می تواند نجات‌بخش مشکلات مصرف مضاعف انرژی باشد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان یزد با اشاره به این‌که با توجه درک و مطالعه آب‌ و هوا و خصلت‌های رفتاری ساکنین هر شهر می تواند معماری بومی مناسبی داشت افزود: با توجه به این نکاتمی توان معماری سازگاری طراحی کرد که در آن اصول اولیه بهینه سازی مصرف انرژی در نظر گرفته شود.

وی در مورد معماری بومی یزد گفت: قدما با استفاده از دیوارهای ضخیم و سبک دالانی شهر توانسته‌اند به راهکارهای مناسبی در بهره‌وری انرژی برسند.

فرشید تصریح کرد: علاوه بر معماری باید مسئولین برای فرهنگ‌سازی مردم در قضیه انرژی برنامه‌های جامعی داشته باشند و الگوهای ساخت‌ و ساز به مردم معرفی شود.

.

دومین همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان

دومین همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان فردا با حضور مقامات عالی وزارت خانه های راه و شهرسازی و نیرو، کمیسیون عمران و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روسای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و کشور و نیز با مشارکت انجمن‌ها و کارشناسان در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می شود.

یادآور می شود شرکت در کلاس های آموزشی این همایش به عنوان یک دوره آموزشی ارتقای پایه برای صلاحیت در رشته های معماری، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی در نظر گرفته شده است و در پایان دوره آموزشی، به شرکت کنندگان گواهی ارتقای پایه از سوی دفتر مقررات ملی ساختمان ارائه خواهد شد.

.

منبع: سازه نیوز
. ———————————————————————————

برای مطالعه اخبار عمرانی اینجا کلیک کنید

برای مطالعه اخبار نظام مهندسی اینجا کلیک کنید

——————————————————————————— پیشنهاد می کنیم این مطالب را نیز مشاهده کنید:

دانلود پاورپوینت بررسی پی گسترده و شمع، مهندسی پی

ضوابط صدور پروانه برای قطعات تفکیکی بیش ۱۰۰۰ متر مربع

مراحل طراحی و اجرای یک ساختمان بطور کامل

قوانین و اصولات کلی برای ساخت یک بیمارستان

آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

——————————————————————————— .  width= فروشگاه فایل.