مرکز بازدید از چشم‌انداز یخبندان گرینلند با طرحی خمیده و پیچشی - سازه برتر



معماری , آموزش معماری , سایت تخصصی معماری , مطالب معماری , مطالب تخصصی معماری

یک مرکز بازدید با طراحی خمیده برای چشم‌انداز یخبندان گرینلند توسط شرکت dorte mandrup در دست احداث است. پیشنهاد یک شرکت معماری دانمارکی موسوم به durte amndrup برای طرح” icefjord center” در Ilulissat ایالت گرینلند به عنوان طرح برنده رقابت برگزیده شده است. به عنوان طرحی که چشم‌انداز بکر طبیعت را در خود فرا گرفته، این فضای دو منظوره سقفی پوشیده شده از الوارهایی با شیب ملایم و انحنای کم را به نمایش می‌گذارد که نقطه آغازی است برای دنباله میراث جهانی و هم‌زمان به عنوان مکانی برای گردهمایی و سکویی برای دید ‍و بازدید و ملاقات‌های غیر رسمی می‌باشد.

. dorte-mandrup-arkitekter-icefjorf-center-designboom-02 .

این مرکز توریستی ، صنعت جهانگردی گرینلند را دستخوش تغییر خواهد کرد و دروازه‌ای به درکی عالی‌تر از ice fjord و فرهنگ، تاریخ آن و صحنه زیبای ذوب شدن لایه‌های یخی در آن جا خواهد بود. ساختار این طراحی با شکل خمیده و پیچشی آن تعریف می‌شود که به بالی شباهت دارد که در امتداد چشم‌انداز گشوده شده است و با نمای بازی که این طرح دارد گویا گفت و شنودی بین فضای داخل بنا و زمینه‌ای که بنا در آن مستقر است در جریان است. چارچوب چوبی این طرح، که به عنوان پایه این بنا طراحی شده است که به چشم‌انداز زمخت اطراف آن پل زده و در پیچشی ملایم به سمت لبه دره Sermermiut انحنا یافته تا منظره‌ای بکر و دست نخورده از دره و ice fjord ارائه دهد.

. dorte-mandrup-arkitekter-icefjorf-center-designboom-03 .

فراز بام این بنا به عنوان مکانی برای ساکنان محلی که عزم رفتن به پیاده روی و یا تماشای غروب آفتاب را دارند خودنمایی می کند.

Jan Sondergard پروفسور آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک و شریک تجاری شرکت Khr arkitekter می‌گوید: ما طرح پیشنهادی dorte mandrup را به عنوان پروژه برنده برگزیدیم از آن جایی که این پروژه بسیار شاعرانه و چشم‌نواز است که نوعی بی‌همتایی معمارانه دارد که نگرشی تام و تمام را پایه‌گذاری می‌کند. این بنای جدید با منظره طبیعی بدیع اطراف آن به آرامی و لطافت جریان می‌یابد.

. dorte-mandrup-arkitekter-icefjorf-center-designboom-04 .

جریان ساختاری این بنا نوعی چشم‌انداز پیوسته در حال استحاله خلق می‌کند که بر تجربه دیدار مناظر اطراف آن می‌افزاید.

بر اساس ویژگی ناب و بکر و در عین حال بسیار ظریف و حساس محیط اطراف این بنا که توسط UNESC محافظت می‌شود، ساخت‌و‌ساز این بنا باید حتی‌الامکان کم‌ترین آثار سو را بر طبیعت بگذارد. احداث مرکز ice fjord قرار است تا پاییز سال 2020 خاتمه یابد و بازگشایی آن باید سالانه 25000 بازدید کننده را به این منطقه بکشاند که این خود باعث کارآفرینی، درآمدزایی و توسعه منطقه می‌شود.

. [caption id="attachment_10983" align="alignnone" width="500"]چارچوب چوبی که به عنوان خرپایه طراحی شده است به طبیعت سخت اطراف آن پل می‌زند چارچوب چوبی که به عنوان خرپایه طراحی شده است به طبیعت سخت اطراف آن پل می‌زند[/caption] . [caption id="attachment_10984" align="alignnone" width="500"]این بنا که قرار است تا سال 2020 تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد، به گونه ای طراحی شده است که چارچوبی محاط با انحنایی برونی و گاهی درونی دارد. این بنا که قرار است تا سال 2020 تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد، به گونه ای طراحی شده است که چارچوبی محاط با انحنایی برونی و گاهی درونی دارد.[/caption] . [caption id="attachment_10985" align="alignnone" width="500"]مرکز رابطه‌ای بین محیط ساخت دست بشر و طبیعت بکر را بنا می‌گذارد. این مرکز رابطه‌ای بین محیط ساخت دست بشر و طبیعت بکر را بنا می‌گذارد.[/caption] . [caption id="attachment_10986" align="alignnone" width="500"]پلان همکف پلان همکف[/caption] . . منبع : designboom ترجمه : تیم ترجمه سازه برتر